• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50032
+
-

موشک‌های تاد آمریکا در راه خاورمیانه

رسانه‌های آمریکایی از ارسال سامانه‌های دفاع موشکی تاد به اسرائیل و عربستان خبر دادند

طی 24ساعت گذشته رسانه‌های آمریکا از ارسال سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته تاد برای 2 متحد واشنگتن در خاورمیانه، یعنی اسرائیل و عربستان سعودی خبر داده‌اند؛ اخباری که اگرچه در نگاه اول به‌نظر می‌رسد از قاعده زمانی خاصی براساس توافق‌های نظامی میان طرف‌های نامبرده پیروی می‌کند اما بدون شک پیام‌های ویژه‌ای برای تمام بازیگران خاورمیانه به همراه دارد. به گفته وزارت دفاع آمریکا، انتقال سریع سامانه‌های تاد (که برای مهار موشک‌های بالستیک کوتاه و متوسط  برد طراحی شده) به اسرائیل با هدف «تاکید آمریکا بر اهمیت امنیت اسرائیل» صورت گرفته است. موشک‌های تاد که پیش از این در برخی نقاط شرقی اروپا نیز مستقر شده بود کامل‌ترین سامانه پدافند هوایی آمریکا به شمار می‌رود. پنتاگون به دلایل امنیتی از انتشار جزئیات بیشتر درباره انتقال سریع سامانه تاد از ایالت تگزاس به اسرائیل خودداری کرده است.
از سوی دیگر، جاناتان کونریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل با تاکید بر اهمیت این رخداد در صفحه خود در توییتر نوشت: انتقال سریع سامانه تاد و تعامل میان نیروهای آمریکایی و اسرائیلی برای راه‌اندازی این سامانه در نوع خود بی‌سابقه است و با تمام تمرین‌های پیشین پدافندی میان دو طرف فرق دارد. همچنین به گزارش یدیعوت احرونوت، این سامانه ابتدا در صحرای نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی در اختیار ارتش اسرائیل قرار گرفته و از آنجا به مکانی نامعلوم منتقل شده است. بنیامین نتانیاهو هم که این روزها به‌دلیل افزایش فشارهای قضایی و کاهش آرای حزب لیکود در آستانه انتخابات اسرائیل به‌شدت تحت فشار است بلافاصله از اقدام ارتش آمریکا استقبال کرده و گفت: به اینکه اسرائیل قدرتمندترین ارتش خاورمیانه است، افتخار می‌کنیم. شبکه الجزیره اما در گزارشی، این انتقال ناگهانی سامانه تاد به اسرائیل را اقدامی در جهت حمایت از نتانیاهو دانست و نوشت: همزمان با ورود عملی دستگاه قضایی اسرائیل به پرونده نتانیاهو و پیشنهاد اعلام جرم علیه او به اتهام دریافت رشوه و فساد اقتصادی، حمایت‌های ترامپ از نخست‌وزیر اسرائیل آغاز شد؛ حمایت‌هایی که تاکنون اظهارات رسمی و البته ارسال سامانه تاد را به همراه داشته و ممکن است در مراحل بعدی، اقدامات مهم‌تری را نیز شامل شود.
تمام اینها در حالی است که پنتاگون به فاصله کمتر از یک روز از انتشار خبر ارسال سامانه تاد به اسرائیل اعلام کرد شرکت لاکهید مارتین موفق به عقد قراردادی با وزارت دفاع عربستان برای ارسال سامانه دفاع پدافندی تاد به این کشور شده است. به گفته رویترز، این قرارداد 946میلیون دلاری که در حقیقت بخشی از توافق نظامی بزرگ 110میلیارد دلاری ترامپ با ولیعهد عربستان در سال2017 است به‌زودی اجرا خواهد شد. پیش از این عربستان سعودی برای خرید 44سکوی اختصاصی موشک‌های تاد آمریکا، قراردادی جداگانه به ارزش 15میلیارد دلار منعقد کرده بود. به‌گفته پنتاگون، این سامانه موشکی با هدف افزایش توان نظامی عربستان برای دفاع از خود در مقابل هرگونه حملات موشکی محتمل، به‌ویژه از سوی ایران در اختیار ریاض قرار داده می‌شود؛ همانطور که پیش از این در اختیار امارات و قطر قرار داده شده است.
 شبکه الجزیره این قرارداد سعودی - آمریکایی را در چارچوب مطالبات ترامپ از رهبران عربستان برای خریدهای تسلیحاتی ارزیابی کرده و می‌نویسد: فروش سامانه تاد به عربستان پیش از هر چیز دستاوردی انتخاباتی برای ترامپ خواهد بود و برخلاف مورد اسرائیل، این قرارداد نقش چندانی در مناسبات داخلی عربستان نخواهد داشت. تمام اینها در حالی است که روند فروش سامانه‌های پیشرفته دفاع موشکی آمریکا به ترکیه، برخلاف اسرائیل و عربستان چندان موفقیت‌آمیز نبوده است؛ چراکه وزارت دفاع ترکیه اخیرا اعلام کرده پرونده خرید سامانه دفاع موشکی S-400 روسیه تقریبا نهایی شده است. رقابت بر سر فروش سامانه‌های دفاع موشکی به ترکیه، یکی از محورهای تنش میان مسکو و واشنگتن در خاورمیانه عنوان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید