• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50020
+
-

مکرون، ‌خواستار رنسانس اروپایی شد

جهان‌نما
مکرون، ‌خواستار رنسانس اروپایی شد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در سرمقاله‌ای که در رسانه‌های تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا چاپ شده، برخی اصلاحات را برای تضمین آینده این اتحادیه پیشنهاد داده و خواستار یک «رنسانس اروپایی» شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، مکرون در آستانه انتخابات ماه مه (بهار) پارلمان اروپا خواستار تقویت ساختار دفاعی سایبری کشورهای عضو شده و توصیه کرده است کمک مالی قدرت‌های خارجی به احزاب سیاسی این قاره، ممنوع شود. مکرون پیشنهادهای خود را در این نامه سرگشاده «رنسانس اروپایی» خوانده و آنها را مستقیما به «شهروندان اروپایی» مطرح کرده است. مکرون هشدار داده است که اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد جلو خیزش افراطی ملی‌گرایی در کشورهای عضور را بگیرد، باید تغییرات اساسی در خود ایجاد کند. او خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را مثالی از بحرانی که گریبانگیر این اتحادیه شده، خوانده و نوشته است: «آیا کسی به بریتانیایی‌ها حقیقت را درباره آینده بعد از برگزیت گفته بود؟ چه‌کسی به آنها درباره قطع دسترسی به بازارهای اروپایی گفته بود؟ چه‌کسی به خطر از دست رفتن صلح در ایرلند اشاره کرده بود؟» او اتحادیه اروپا را نه «فقط یک بازار اقتصادی» که یک «پروژه» خوانده و نقشه راه خود برای این اتحادیه را ترسیم کرده است.

جزئیات پیشنهادهای مکرون
او در این نامه، ایجاد چند مجموعه جدید را که بر تغییرات مدنظرش در ساختار این سازمان اروپایی نظارت خواهند کرد پیشنهاد کرده است. مجموعه‌های پیشنهادی جدید اینها هستند:
آژانس اروپایی برای حمایت از دمکراسی‌ها، برای مقابله با حملات سایبری، انتشار اخبار جعلی و جلوگیری از تأمین مالی احزاب سیاسی اروپایی توسط کشورهای خارجی.
شورای اروپایی برای امنیت داخلی، که یک نیروی مرزی در سراسر قاره اروپا، یک اداره پناهجویی و همینطور یک شورای اروپایی امنیتی را در اختیار خواهد داشت. مکرون توصیه کرده است که انگلیس در هیأت‌مدیره این شورا حضور داشته باشد.
حداقل دستمزد اروپایی، که با هر کشور عضو متناسب خواهد بود و سالانه به‌صورت جمعی درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد و به شهروندان اروپایی این تضمین را می‌دهد که «برای میزان کار مشابه، ‌دستمزدی مشابه» در سراسر قاره دریافت خواهند کرد.
بانک تغییرات اقلیمی اروپا، که به اروپا کمک خواهد کرد تا به اهداف محیط‌زیستی پیشنهادی مکرون برسد. عمده اهداف مطرح‌شده، حذف خروجی کربن تا سال2050 است.
نیروی امنیت غذایی اروپایی، ‌برای بهبود کنترل‌ها روی مواد غذایی و مقابله با لابی‌های قدرتمند و حمایت از تحقیقات علمی مستقل.

مکرون دقیقا چه می‌خواهد؟
مکرون، درباره تشکیل آژانس اروپایی برای حمایت از دمکراسی‌ها نوشته است: «اولین آزادی ما آزادی دمکراتیک است؛ آزادی انتخاب رهبر خودمان، آن هم در شرایطی که قدرت‌های خارجی در تلاش هستند روی هر رأی ما در هر انتخابات تأثیر بگذارند.» او در ادامه اضافه کرده است که «ما همچنین باید جلو تأمین مالی احزاب سیاسی اروپایی توسط قدرت‌های خارجی را بگیریم». این بخش از صحبت‌های مکرون اشاره‌ای به ادعاهای مطرح‌شده درباره دخالت روسیه در برگزیت و همینطور حمایت‌های مالی این کشور از راست‌های افراطی در فرانسه است. مکرون در بخش دیگری از نامه‌اش، نوشته است افرادی که می‌خواهند در منطقه ویزای شنگن باشند، باید سختگیری‌ها در مرزهای بیرونی قاره را قبول کنند و یک سیاست مهاجرتی واحد در تمامی مرزها حاکم باشد. هم‌اکنون، کشورهای حوزه ویزای شنگن، سیاست‌های مهاجرتی متفاوتی دارند. برای نمونه، آلمان در بحران مهاجرتی16-2015 میلادی حدود 1.2میلیون پناهجو را پذیرفت درحالی‌که مجارستان که در مسیر عبور پناهجویان بود، ‌قانونی را تصویب کرد که براساس آن فعالان مدنی و وکلایی که به پناهجویان کمک می‌کردند مجرم انگاشته می‌شدند.
مکرون در بخش دیگری از نامه‌اش، بر اقدامات بیشتر کشورهای عضو در تأمین امنیت اجتماعی شهروندان اروپایی تاکید کرده و پیشنهاد «حداقل دستمزد اروپایی» را در همین بخش مطرح کرده است. او ضمن اشاره به سنت دیرینه تضمین امنیت اجتماعی در این قاره، در توضیح پیشنهاد خود نوشته است: «اروپا باید به‌جای پروژه رقابت، پروژه همگرایی را پیش ببرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید