• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 15 اسفند 1397
کد مطلب : 50011
+
-

آخرین بار 5 سال پیش یک رئیس جمهور از ایران به عراق رفته بود

استقبال از نخستین سفرروحانی به عراق

برهم صالح: به هر کشوری سفر کردم، عمدا تکرار کردم که «روابط خیلی خوب با ایران» به مصلحت عراق است

دیپلماسی
استقبال از نخستین سفرروحانی به عراق


در آستانه سفر بی‌سابقه حسـن روحــانی، رئیس‌جمهور به عراق مقامات عراقی از این سفر استقبال کرده‌اند و برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق سفر روحانی را با اهمیت توصیف کرده است.

حسن روحانی، قرار است 20 اسفند به عراق برود. آخرین سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق تیر 92 بود که به دوران محمود احمدی‌نژاد بر می‌گردد. گزارش خبرنگار همشهری حاکیست یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی روحانی را در سفر به عراق همراهی می‌کند. دست‌کم 10مقام ارشد هیأت دولت به همراه جمعی از نمایندگان بخش خصوصی در سفر روحانی حضور خواهند داشت.

صادرات 7 میلیارددلاری ایران به عراق
ایران و عراق شرکای تجاری و اقتصادی هم هستند که در حوزه‌های مختلف با یکدیگر تبادلات مالی دارند. ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد 6ماه قبل به خبرنگار همشهری گفته بود: ایران 7میلیارد دلار صادرات به عراق دارد که این صادرات علاوه بر اجناس و کالا‌ها، شامل برق هم می‌شود اما 2 کشور درصدد هستند تبادلات خود را به 20میلیارد دلار برسانند. پرونده ریزگردها، گردشگری، لغو روادید، استفاده از پول ملی در تجارت، همکاری‌ها در حوزه انرژی و مقابله با تروریسم ازجمله محورهای اصلی مذاکرات روحانی با مقامات عراقی خواهد بود. طی 2 ماهه اخیر عبدالناصر همتی رئیس‌‌کل بانک مرکزی، بیژن زنگنه وزیر نفت و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عراق سفر کرده و هر سه آنها در سفرشان به بغداد تأکید کرده‌اند که یکی از اهداف سفرشان تأمین مقدمات سفر روحانی به عراق بوده است. در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی به عراق 2 کشور برای استفاده از پول ملی توافق کرده و سازوکاری را برای ادامه همکاری اقتصادی در دوران تحریم‌های آمریکا طراحی کرده‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان درخصوص جزئیات سفر رئیس‌جمهور به عراق گفته است:‌ این سفر به دعوت رسمی طرف عراقی و در پاسخ به سفر مقامات این کشور به تهران انجام خواهد شد. در این سفر و در دیدارهایی که با مسئولان عراقی انجام می‌شود، زمینه‌های گسترش بیش از پیش روابط میان 2 کشور دوست و برادر، ایران و عراق بررسی و پیگیری می‌شود. ظریف دیروز هم مصاحبه‌ای با خبرنگار شبکه الفرات داشت. او در آستانه سفر روحانی به بغداد با بیان اینکه عراق و ایران دارای روابط استراتژیک هستند، گفت: روابط ما با عراق علیه هیچ‌کس نیست.

دیدارهای روحانی در بغداد
براساس اعلام قبلی، روحانی قرار است 20اسفند عازم بغداد شود و علاوه بر دیدار با برهم صالح رئیس‌جمهور و عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق با برخی دیگر از مقامات عراقی رایزنی و با برخی نخبگان عراقی دیدار کند. روحانی همچنین به کربلا و نجف هم خواهد رفت و در نجف با آیت‌الله سیستانی و برخی دیگر از مراجع عظام دیدار خواهد داشت.
محمدعلی حکیم، وزیرخارجه عراق 3 روز قبل در صفحه توییتر خود نوشته بود: «بغداد به در آغوش گرفتن برادران و دوستان خود و مشورت با آنها در چارچوب مسائل سیاسی و دیپلماتیک ادامه خواهد داد.» در رابطه با این سفر برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به خبرنگاران گفت: سفر رئیس‌جمهور روحانی به بغداد، سفر مهمی خواهد بود، من به تهران سفر کردم که طی آن گفت‌وگوهای عمیقی با رهبران ایران انجام دادم و به بسیاری از این پرونده‌ها پرداخته شد، روابط ما با ایران، روابط مهمی است. من در تمام کشورهایی که رفته‌ام، گفته‌ام که مصلحت و منافع عراق در این است که روابط بسیار خوبی با ایران داشته باشد و من در اینکه این عبارت را تکرار کنم، تعمد دارم، چرا که مصلحت و منفعت ما عراقی‌ها در این است که این روابط را ادامه داده و آن را اساسی از سامانه منطقه‌ای خود قرار دهیم. صالح با ذکر خاطره‌ای درخصوص روابط ایران و عراق یادآور شد: به ‌یاد دارم در دیدار با یک رهبر برجسته عربی، وی از روابط عراق و ایران حرف زد، من بر او پیشی گرفتم و به او گفتم: «روابط ما با ایران به این دلیل و آن دلیل مهم است و این تاریخ و جغرافیای ماست.»  به گزارش تسنیم، برهم صالح که 4‌ماه پیش یعنی 26آبان‌ماه به تهران سفر کرده بود، افزود: در دیدار با رئیس‌جمهور روحانی نیز درباره توافق 1975و نیز درباره ضرورت اینکه تفاهماتی درباره چارچوب‌های مختلفی وجود داشته باشد که روابط ایران و عراق را به هم پیوند می زند، صحبت کردیم، شکی نیست که هر دولتی میراثی از دولت‌های گذشته دارد، توافقنامه 1975(الجزایر) هم ازجمله این میراث‌هایی است که به‌ارث برده‌‌ایم و تعهدات متقابلی میان دو طرف وجود دارد. من می‌دانم که هم‌اکنون دیدارهای کاری میان طرف عراقی و طرف ایرانی درباره این موضوع وجود دارد و مذاکرات و تدابیر به پایان نرسیده است. سیدعمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و بازسازی عراق هم در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایران گفته است: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران به‌زودی سفری بسیار مهم و در مقطعی حساس به عراق انجام خواهد داد. این امر نشان از اهتمام ویژه 2 کشور برای گسترش و تقویت روابط فی‌مابین در بالاترین سطح دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید