• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 اسفند 1397
کد مطلب : 49932
+
-

۱۰۰۰کودک در نوبت کاشت حلزون‌شنوایی

دبیرکل مجمع خیرین سلامت با بیان اینکه هم‌اکنون حدود هزار کودک در نوبت کاشت حلزون شنوایی هستند، به سن طلایی کاشت حلزون اشاره کرد و گفت: از هیأت‌امنای ارزی درخواست می‌کنیم در تامین حلزون و رفع دغدغه خانوادهایی که فرزندان آنها به این خدمت نیاز دارند، کمک کنند.

حسینعلی شهریاری در مراسم روز جهانی ناشنوایی، گفت: به ازای یک‌و‌نیم میلیون نفر تولد در کشور در هر سال حدود ۱۵۰۰ کودک ناشنوا به جمع فرزندان کشور افزوده می‌شود. حدودا هزار نفر در نوبت کاشت حلزون هستند. 

به گزارش ایسنا ،شهریاری با بیان اینکه اجرای برنامه ملی پیشگیری و کنترل کم‌شنوایی و ناشنوایی توسط وزارت بهداشت شروع شده است، عنوان کرد: سند ملی پیشگیری از کم‌شنوایی و ناشنوایی در ایران تدوین می‌شود و دستورالعمل گوش و شنوایی در نظام مراقبت‌های سلامتی هم در برنامه است که در این زمینه برای پزشکان کتابچه‌های آن توزیع شده است و برنامه‌های غربالگری و طراحی و اجرای نظام مراقبت غیرواگیر در حوزه ثبت کم‌شنوایی و ناشنوایی و اجرای پیمایش‌های مختلف از دیگر برنامه‌هایی است که در این حوزه عملیاتی می‌شود.گیتا موللی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این مراسم گفت: یکی از مهم‌ترین علل کم‌شنوایی در کشور ما، ازدواج‌های فامیلی و حتی میان فرزندان افرادی که به‌ظاهر از بستگان نزدیک نیستند، بروز می‌کند؛ به‌طوری که ۶۰ الی ۷۰‌درصد کم شنوایی‌ها را تشکیل می‌دهد و این درحالی است که ۹۵‌درصد والدین این افراد، شنوا بوده و فقط ژن معیوب را حمل می‌کنند.

به گزارش مهر، وی افزود: وظیفه والدین، توجه جدی به ارزیابی‌های لازم و تشخیص به‌موقع توسط متخصصان شنوایی‌شناسی است؛ به‌خصوص که هر تأخیر در صداسازی، تکلم و گفتار، می‌تواند نشانه‌ای از وجود اختلال کم‌شنوایی در کودک باشد که باید مورد‌بررسی متخصصان شنوایی‌شناسی قرار بگیرد. این استاد دانشگاه همچنین یکی دیگر از شایع‌ترین علل کم‌شنوایی را بیماری «عفونت گوش‌میانی» یا «اوتیت میانی» ذکر کرد که به‌دنبال سرماخوردگی بروز می‌کند و تقریباً همه کودکان حداقل یک‌بار قبل از دبستان و بسیاری از آنان، 3الی ۵ بار التهاب و عفونت گوش را تجربه کرده‌اند و با توجه به اینکه این بیماری، روی گفتار و زبان کودک تأثیر می‌گذارد و در سنین بالاتر، بر پیشرفت تحصیلی اثر سوء خواهد داشت، باید هر موردی از التهاب و عفونت گوش در کودکان جدی گرفته شده و با مراجعه به پزشک، به آن رسیدگی شود. وی با اشاره به اینکه اهمیت شنوایی فقط در شنیدن صداها نیست، تصریح کرد: شنوایی، به روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی کمک می‌کند و لذا، بر کیفیت زندگی افراد، یادگیری و پیشرفت افراد در فعالیت‌های شخصی و حرفه‌ای آنان، تاثیرگذار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید