• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 13 اسفند 1397
کد مطلب : 49812
+
-

مرکز درمان سوختگی شیراز در مسیر توسعه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی: مکان استفاده از تکنولوژی کشت سلولی در شیراز برای درمان بیماران سوختگی فراهم است

درمان
مرکز درمان سوختگی شیراز در مسیر توسعه

لیلا کریمی|  شیراز- خبرنگار:


سومین کنگره بین‌المللی و هشتمین کنگره ملی سوختگی با محوریت افزایش مدت بقا در بیماران سوختگی در قالب پیشگیری، توانبخشی، تغذیه، روان‌درمانی، کنترل عفونت، مدیریت سوختگی حاد، مراقبت ویژه، روش‌های نوین جراحی ترمیمی و پلاستیک، مهندسی بافت، سلول درمانی، مراقبت‌های پرستاری در سوختگی، درمان‌های نوین در زخم‌های حاد و مزمن با حضور استادان و متخصصان داخلی و خارجی از نهم اسفند به مدت 2 روز در شیراز برگزار شد. 


تجهیز مراکز درمانی تخصصی سوختگی و پوست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تجهیز مراکز درمانی تخصصی سوختگی و پوست همچنین تلاش برای خدمات‌رسانی بیشتر به بیماران سوختگی در فارس، می‌گوید: مجموعه دانشگاه برای تامین تجهیزات و مواد مورد نیاز درمانی بیماران سوختگی تلاش خود را به کار بسته است و از همت نیکوکاران نیز برای مشارکت در ساخت بیمارستان، اقامتگاه و توسعه این مرکز درمانی قدردانی می‌کند. 
دکتر «علی بهادر» که اعتقاد دارد علاوه بر جنبه‌های درمانی، جنبه‌های روانی موضوع سوختگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، می‌افزاید: متخصصان باید برای پیشگیری از سوختگی، خودسوزی و خودکشی با ارائه بسته‌های پیشنهادی در اجرایی شدن قوانین مربوط به جلوگیری از سوختگی و حوادث ناشی از آن، گامی موثر بردارند. 

وی با بیان این‌که برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی سوختگی از ضرورت‌های جامعه است، اضافه می‌کند: با توجه به افزایش جمعیت و توسعه شهرنشینی، خطرات ناشی از سوختگی نیز افزایش می‌یابد که در این راستا رعایت نکات ایمنی به‌ویژه در مناطق پرجمعیت بسیار ضروری است. 
بهادر ارائه آموزش‌های لازم به مردم و رعایت ایمنی در ساختمان‌ها را در این زمینه بسیار موثر می‌داند و ادامه می‌دهد: بسیاری از سوختگی‌ها مانند سوختگی‌های مدارس مناطق سردسیر و فاقد گازکشی، خودکشی و سوانح سوختگی در جوانان به‌ویژه افراد شاغل، قابل پیشگیری است. 

وی در خصوص سوختگی‌های تهدید‌کننده در کودکان که موجب سوختگی در ناحیه‌های مری و معده شده است به فارسی‌ها هشدار می‌دهد و می‌گوید: باید مواد خطرساز را دور از دسترس کودکان یا در بسته و محل‌های مناسب قرار دارد و البته همکاری سازمان استاندارد نیز موجب پیشگیری از این قبیل حوادث می‌شود. 


دسترسی به تکنولوژی کشت سلولی 

معاون درمان دانشگاه و دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی سوختگی شیراز نیز با اشاره به موفقیت‌های حاصل شده در این حوزه می‌گوید: دغدغه حوزه سلامت برای مداوای بیماران سوختگی در گذشته‌ای نه‌چندان دور، فقط زنده نگهداشتن بیماران دچار ۳۵ تا ۴۰ درصد سوختگی بود، اما خوشبختانه امروزه به مداوای بیماران ۶۰ تا ۷۰ درصد سوختگی و یا بالاتر ارتقاء یافته است. 
دکتر «عبدالخالق کشاورزی» اضافه می‌کند: با توجه به حضور استادان و دانشمندان داخلی و خارجی، امکان دسترسی به تکنولوژی کشت سلولی برای درمان این بیماران در شیراز فراهم است. 

وی بیمارستان تخصصی سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) در شیراز را یکی از مجهزترین مراکز سوختگی در کشور معرفی می‌کند و می‌افزاید: ماهانه نزدیک به ۱۳۰ بیمار سوختگی با درصدهای مختلف در این بیمارستان پذیرش می‌شوند و گروه‌های پزشکی و درمانی این بیمارستان برای نجات آنان بی‌وقفه تلاش می‌کنند. 
کشاورزی با بیان این‌که دغدغه اصلی ما معالجه و زنده نگهداشتن بیماران سوختگی بالاتر از ۶۰ درصد است، ادامه می‌دهد: از فارسی‌ها می‌خواهیم با مشارکت نیک‌اندیشانه در اهدای پوست جسد پس از فوت به عنوان بهترین جایگزین پوست دچار سوختگی در مداوای این بیماران سهیم شوند. وی یکی از اهداف برگزاری این کنگره را دسترسی به فناوری کشت سلولی در مقیاس وسیع می‌داند که به‌عنوان جایگزین‌های پوست در بیماران سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 


شیراز مرکز درمان سوختگی دنیا می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی و رئیس کنگره بین‌المللی سوختگی شیراز نیز از نیک‌اندیشان عرصه سلامت به‌ویژه مرحومه «نزاکت امتیاز» و همسر مرحومش «محمدعلی امتیاز» به پاس راه‌اندازی بیمارستان تخصصی سوانح سوختگی و ترمیمی امیرالمومنین(ع) در شیراز قدردانی می‌کند و می‌گوید: تلاش استادان، دانشمندان و دانشجویانی که عمر و دانش خود را وقف معالجه بیماران سوختگی کرده‌اند و نیز پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌های سوختگی که به مداوای بیماران پرداخته‌اند قابل تقدیر است. 
 دکتر «علی‌اکبر محمدی» حمایت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه سوختگی را طی چند سال گذشته بی‌نظیر برمی شمارد و می‌افزاید: به همت اساتید و نیک‌اندیشان در دو دهه گذشته از بیشتر کاستی‌ها و موانع درمان سوختگی عبور کرده‌ایم و نگاه ما به آینده بسیار امیدوارکننده است.  وی همچنین نسبت به شناخته شدن شیراز با عنوان مرکز درمان سوختگی دنیا ابراز امیدواری می‌کند. 


تشکیل بانک اهدای پوست

دبیر علمی کنگره بین‌المللی سوختگی شیراز با بیان این‌که پیشرفت کشور در درمان سوختگی نسبت به زمان برگزاری نخستین کنگره سوختگی در سال ۹۲ بسیار چشمگیر بوده است، می‌گوید: تشکیل بانک اهدای پوست، راه‌اندازی مرکز برداشت بافت سوخته همزمان با کاشت بافت جدید، امکان ترمیم سوختگی‌های عمیق، ترویج فرهنگ اهدای پوست، انجام پانسمان‌های بدون درد، انجام اعمال فیزیوتراپی برای این بیماران، اقدام‌های روانپزشکی و روانشناسی و راه‌اندازی بخش‌های مراقبت‌های ویژه سوختگی از گام‌های بزرگی به شمار می‌روند که هر کدام انقلاب بزرگی برای درمان این بیماران بوده است. 

 دکتر «مهدی ایاز» کاهش بستری بیماران سوختگی، بازگشت بیماران به خانه و محل کار و کاهش هزینه‌های درمان این بیماران را نیز حاصل تلاش‌های متخصصان این رشته می‌داند و می‌افزاید: تلاش کردیم با ارائه تجربیات و مطالب آموزشی در قالب پوستر و کارگاه‌های آموزشی در این کنگره به امکان کاهش مرگ و میر ناشی از سوختگی و ارائه درمان‌های نوین در این زمینه دست‌یابیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید