• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49578
+
-

امواج چه تأثیری روی سلامت آدم‌ها دارند؟

بااحتیاط تماس بگیرید

بررسی فرضیه‌هایی که می‌گویند استفاده از اینترنت عوارض روانی و جسمی دارد

بااحتیاط تماس بگیرید

مریم سمائی

با رشد تکنولوژی و گسترش وسایل ارتباطی بی‌سیم بین افراد جامعه، همیشه این سؤال مطرح بود که آیا امواج تولید شده از این وسایل روی سلامت انسان و به‌ویژه جنین تأثیر می‌گذارد؟ همه ما می‌دانیم که امواجی مانند امواج اشعه ایکس روی سلامت انسان اثر سوء دارد و باید برای جلوگیری از عوارض آن از محیط‌های متصاعد اشعه دوری کرد اما هنوز آسیب‌های ناشی از تشعشعات اینترنت، تلفن‌های همراه و ابزار بی‌سیم به‌طور دقیق شناسایی نشده و اتفاق نظری در این‌باره وجود ندارد. بسیاری از محققان بر این باورند که در زمینه خطرناک‌بودن این فناوری باید تحقیقات بیشتری انجام شود اما تا زمان اثبات علمی عوارض تشعشعات امواج وای فای و... احتیاط کردن شرط عقل است.

زهرا حیدر، فوق‌تخصص نازایی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوارض استفاده از اینترنت و تلفن‌های همراه به درنگ می‌گوید: حوزه سلامت به 2 بخش سلامت جسمی و روانی تقسیم می‌شود. آسیب‌های روانی که محتویات اینترنت روی روان افراد می‌گذارد کاملا واضح و مشخص است اما درباره آسیب‌های جسمی باید به آسیب‌های فیزیکی مانند مشکلات استخوانی، مشکلات عضلانی و... اشاره کرد. اگر حین استفاده از کامپیوتر، گوشی و تبلت وضعیت بدنی مناسبی نداشته باشیم حتما دچار آسیب‌های جدی فیزیکی خواهیم شد. درباره عوارض امواج و تشعشعات اینترنت هم باید بگویم که تاکنون داده‌های مسجل و قطعی پزشکی در این‌باره ارائه نشده است. او می‌گوید: بیش از 40 سال است که درباره خطرات اشعه ایکس تحقیق و مشخص شده که این اشعه موجب سرطان‌زایی و بروز ناهنجاری در جنین می‌شود اما درباره امواج اینترنت هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که این امواج روی سلامت انسان و جنین تأثیر دارد یا خیر.

حیدر اضافه می‌کند: همیشه این علامت سؤال درباره امواج اینترنت وجود دارد و نشان می‌دهد که حتما باید احتیاط کنیم، به‌ویژه در شرایط خاص. به‌عنوان مثال بانوان باردار باید در سه ماه اول بارداری خود نسبت به اینترنت بسیار حساس باشند و تا حد ممکن از آن فضا دوری کنند. 3‌ماه اول بارداری حساس‌ترین روزهای شکل‌گیری قلب، مغز و اعضای جنین است و خطر سقط هم در این دوران وجود دارد بنابراین جزو روزهای پر خطر بارداری محسوب می‌شود.

او ادامه می‌دهد: من به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌کنم که در این دوران تا جایی که امکان دارد از اینترنت و موبایل استفاده نکنند و یا آن را در حد محدود داشته باشند تا سلامت جنین به خطر نیفتد. اگرچه داده علمی مسجلی درباره عوارض امواج اینترنت روی جنین وجود ندارد اما هر جا که اما و اگر وجود دارد و در حال تحقیق است باید احتیاط را شرط عقل قرار دهیم. او اضافه می‌کند: خانمی که بارداری خطرناک دارد به‌عنوان مثال سنش بالاست یا بیماری دارد و یا با داروهای کمک باروری باردار شده فی نفسه در معرض خطر سقط جنین قرار دارد بنابراین اگر بخواهیم او را در معرض خطر ناشناخته دیگری همچون امواج اینترنت قرار دهیم مانند این است که فردی که در لبه پرتگاه قرار دارد را هل داده باشیم.

این پزشک نازایی در ادامه به فاکتورهای تأثیر خطر اشاره می‌کند و می‌گوید: درباره امواج اینترنت و تأثیر آن بر سلامت انسان فرضیات زیادی وجود دارد. مشکل ما در علم پزشکی این است که برای بروز یک بیماری تنها یک فاکتور تأثیرگذار نیست بلکه عوامل متعددی موجب بروز یک مشکل در سیستم بدنی انسان می‌شود. به‌عنوان مثال همیشه می‌گوییم که سیگار موجب بروز انواع سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود اما عامل سیگار در کنار عوامل زمینه‌ای همچون ژنتیک روی فرد تأثیر خواهد گذاشت. درباره خطر امواج اینترنت هم همینطور است. در شرایطی که محیط‌زیست ما به‌شدت آلوده شده و هوای مناسبی نداریم استفاده بیش از حد از موبایل و اینترنت می‌تواند موجب سرطان‌زایی و نازایی شود. او درباره کاهش خطرات امواج موبایل با بهره‌گیری از هندزفری هم می‌گوید: تأثیر هندزفری بر کاهش دریافت امواج موبایل هم به اثبات نرسیده اما به‌طور حتم استفاده از هندزفری برای گوش میانی که عامل سیستم تعادل بدن است مشکل ایجاد می‌کند. حیدر در پایان می‌گوید: احتمال خطر امواج اینترنت روی سلامت انسان در بعضی بررسی‌ها نشان داده شده اما همه این موارد فرضیه‌هایی است که شاید در 10سال آینده به نتیجه برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید