• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49571
+
-

سایه FATF بر سر بورس

بورس
سایه FATF بر سر بورس

شاخص بورس تهران دیروز بار دیگر تحت‌تأثیر تعویق در تصویب لوایح مرتبط با FATF 1000واحد افت کرد. تحلیلگران می‌گویند: اکنون بزرگ‌ترین ریسک بازار سرمایه، تصویب لوایح مرتبط با FATF و ریسک‌های سیاسی است.
به گزارش همشهری، در شرایطی که همه عوامل مؤثر بر بازار سهام در شرایط صعودی قرار دارند بازارسهام با فراز و نشیب صعود نزول مواجه است. قیمت دلار، تورم، نفت و فلزات اساسی ازجمله تأثیرگذار‌ترین عوامل بر رشد قیمت سهام در بورس هستند و رشد قیمت هر‌کدام از این عوامل می‌تواند به تنهایی به رشد بازار سهام منجر شود، اما تحلیلگران می‌گویند این روزها ریسک تصویب لوایح مرتبط با FATF اثر مثبت سایر عوامل را خنثی کرده و فعالان بازار سهام در انتظار تصویب لوایح مرتبط با تامین مالی تروریسم و پولشویی هستند. همین عامل دیروز بار دیگر موجب شد شاخص بورس با نزول 1000واحدی مواجه شود زیرا مشخص شد مجمع تشخیص مصحلت نظام هنوز برنامه مشخصی برای تصویب این لوایح ندارد.

کاهش ریسک
مهدی محمود‌رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه در این‌باره گفت: هم‌اکنون قیمت بسیاری از صنایع و سهام بزرگ ما از نظر ارزش بازاری در حد همان دلار 4هزار تومانی باقی‌مانده و حتی به اندازه دلار سنا نیز رشد نکرده است.
او با بیان اینکه بازار سرمایه هم‌اکنون با برخی ریسک‌های داخلی و خارجی روبه‌روست، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین آنها تأیید شدن یا تأییدنشدن CFT و پالرمو است. البته ریسک‌های بیرونی همچون ریسک رد یا تصویب لوایح مذکور در سال‌های گذشته همواره بر بازار مترتب بوده است. او اضافه کرد: پذیرش پالرمو و CFT از این منظر که یکی از ریسک‌های سیستماتیک موجود در وضعیت اقتصادی و سیاسی را برطرف می‌کند، می‌تواند خبر خوبی برای بازار باشد.به گفته او با تصویب این لوایح سایه یکی از ریسک‌ها که نقل و انتقال مالی بین صنایع و شرکت‌ها با خارج از کشور را سخت می‌کند از بازار سرمایه کم می‌شود و می‌توان به رونق بازار امیدوار شد. همایون دارابی دیگر کارشناس بازارسرمایه هم با اشاره به اثر تحولات سیاسی بر بازار سهام گفت: معمولا تحولات سیاسی و اقتصادی کلان 2تأثیر بر بازار دارند. یک تأثیر کوتاه‌مدت روانی و دیگری تأثیر بلند ناشی از تحولات واقعی است. او افزود: تصویب لوایح بین‌المللی در شرایط کنونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، از این‌رو بازار توجه ویژه‌ای به آنها دارد. با توجه به اینکه پیوستن به کنوانسیون‌های جهانی می‌تواند مسیر اقتصاد را هموار کند بدون شک تصویب آنها در مجلس بر روند معاملات بازار سهام در میان‌مدت اثر دارد.

حداکثر FATF
داریوش روزبهانه از تحلیلگران بازار سرمایه هم معتقد است: نوسان‌های بورس بیش از آنکه تحت‌تأثیر عوامل اقتصادی باشد ناشی از تحولات و اثرات سیاسی است. به‌گفته او اگر FATF تصویب شود بازارسهام قطعا رشد خواهد اما اگر تصویب نشود بورس دست‌کم 30درصد افت خواهد کرد.
رضوی امیری یکی دیگر از کارشناس بازار سرمایه اما نظر متفاوت‌تری دارد. به‌گفته او بازیگران بورس بیش از حد سیاسی شده‌اند؛ به‌نحوی که با کوچک‌ترین خبر سیاسی، با خرید و فروش‌های هیجانی شاخص را به سرازیری می‌کشانند و باعث سودآوری خودشان و زیان سهامداران حقیقی می‌شوند. او تأکید کرد: معامله‌گران می‌دانند امکان دارد این اخبار سیاسی شایعه‌ای بیش نباشد یا اگر واقعیت داشته باشد ممکن است حل و فصل شود و مقطعی و زودگذر باشد.


  بورس در سال98

با وجود  ریسک‌های سیاسی، تحلیلگران بر این باورند که بازار سهام درسال آینده درصورت حذف ریسک‌های سیاسی با رشد مواجه خواهد شد. همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه با درنظر گرفتن ریسک‌های سیاسی در مورد روند بورس در سال آینده گفت: بخش عمده تحولات در سال97 به 2حوزه ارز و تورم مربوط بود. این موارد توانست مستقیم و غیرمستقیم بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار دهد. او افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و همچنین برنامه بودجه98، انتظار می‌رود که این مولفه‌ها در سال آینده نیز در روند بورس اثرگذار باشد. یعنی بسیاری از کالاهای مصرفی متناسب با تغییر نرخ ارز یا میزان تورم نوسان خواهد کرد و این دو فاکتور بالطبع می‌تواند میزان سود بنگاه‌ها و بازار سرمایه را متاثر کند. او افزود: در کنار موارد فوق وضعیت بازارهای جهانی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. موضوع توافق آمریکا و چین مستقیما قیمت کالاها و مواد پایه (کامودیتی) را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
کالامحور بودن بورس تهران نیز باعث می‌شود که بازار ما از این مورد اثرپذیری بسیاری داشته باشد. رئیس هیأت مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران هم درباره آینده بازار سهام در سال آینده گفت: دولت نمی‌تواند به سیاست ارز ۴۲۰۰تومانی ادامه دهد و صنایعی که از آزاد‌سازی‌ نرخ ارز متاثر می‌شوند می‌توانند پیشروهای آینده بازار باشند. مهدی محمود‌رباطی با تأکید بر رشد بازار درصورت حذف سیاست فعلی نرخ‌گذاری ارز درخصوص صنایع دارای پتانسیل رشد گفت: صنایعی مانند سهام خودرویی، دارویی، تایرسازی، صنایع غذایی و لبنیات که از رشد خود جا مانده‌اند، رشد خوبی را در سال آینده تجربه خواهند کرد و می‌توانند عقب‌ماندگی خود را نسبت به سهام دلاری و صادرات محور جبران کنند. او تأکید کرد: با توجه به اخبار موجود و گزارش‌های مالی منتشر شده روند بازار سرمایه در روزهای انتهایی سال متعادل خواهد بود. البته روند اصلاحی نیز در برخی صنایع حاکم است؛ بنابراین روزهای پایانی سال با نوسانات کوچک خواهد گذشت و درصورت اتخاذ سیاست‌های صحیح اقتصادی می‌توانیم در سال آینده حرکت‌هایی را شاهد باشیم. رضوی امیری هم درباره قیمت سهام شرکت‌ها گفت: هم‌اکنون قیمت سهام اکثر شرکت‌ها بسیار پایین است. قیمت‌های جایگزین و قیمت ذاتی آنها بسیار بیشتر از قیمت‌های تابلوی بورس آنهاست. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به‌صورت‌های مالی ۹ماهه که روی کدال منتشر شد، گفت: با توجه به گزارش‌های ۹ماهه ارائه شده شرکت‌ها، سوددهی آنها بسیار خوب است. از طرفی با توجه به معافیت‌های مالیاتی ایجاد شده برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌منظور افزایش سرمایه، موقعیت‌های بسیار خوبی برای خرید سهام با قیمت‌های فعلی فراهم شده است. ضمن اینکه قیمت سهام بسیار کمتر از بازارهای دیگر بالا رفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید