• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4957
+
-

درد سوخت بر دل محیط ‌زیست

یکی از مرزهای انتقال مواد نفتی و تردد تانکرهای حمل سوخت، کردستان است. روزنامه استانی کردستان در شماره امروز خود این موضوع را بررسی کرده و نوشته است: با توجه به اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای این استان برای تردد این تانکرها مناسب نیست، بارها شاهد تصادف تانکرهای حامل نفت عراقی بوده‌ایم که در نتیجه این تصادف‌ها، علاوه بر امکان واژگونی این تانکرها، به دلیل رها شدن مواد نفتی، منابع آبی و خاکی استان هم آلوده می‌شود و محیط زیست را با خطر مواجه می‌کند.

یک کارشناس در این باره می‌گوید: ایران برای واردات نفت از کرکوک عراق «سوآپ نفتی» انجام می‌دهد. معنی این اصطلاح این است که یک کالا را از نقطه‌ای تحویل می‌گیرد و دقیقا همان میزان کالا را در نقطه‌ای دیگر تحویل می‌دهد.

زاهد انصاری می‌افزاید: در سوآپ نفتی ایران و عراق روزانه 30 تا 60 هزار بشکه نفت خام از مرز به پالایشگاه‌های کرمانشاه، شازند، تهران و تبریز انتقال داده می‌شود و ایران معادل آن را در بنادر صادراتی جنوب ایران تحویل مشتریان عراقی می‌دهد.

وی توضیح می‌دهد: استفاده از تانکر برای حمل این مقدار نفت خام، علاوه بر خطرات جاده‌ای و زیست‌محیطی، هزینه‌های 2 طرف را هم افزایش می‎دهد. از آنجا که فاصله کرکوک با ایران کم است در داخل و خارج از کشور 400 کیلومتر لوله‌گذاری لازم است. از این طریق می‌توان روزانه مقدار قابل توجهی نفت را به راحتی انتقال داد و از خطرات زیست محیطی و جانی و همچنین هزینه‌‌ها کاست.

حامد حیدری، یک راننده مسیر مریوان – سنندج، هم در این باره می‌گوید: جاده‎های کردستان به ‌خودی ‌خود خطرناک هستند و هر روز تعدادی از افراد جان خود را در این جاده‌ها از دست می‌دهند. با افزایش تانکرهای نفتی و واژگونی مکرر آن‌ها بوی خون و نفت در جاده‎های کردستان بیشتر می‌شود و از طرفی شاهد خطرهای زیست‌محیطی هم خواهیم بود، زیرا گاهی مواد نفتی این تانکرها بر اثر واژگونی به منابع طبیعی استان وارد می‌شوند.

آمار غیررسمی‌ای وجود دارد که با محاسبه میزان مورد نظر ظرفیت تانکرها، تقریبا روزانه بیش از 300 تانکر به صورت رفت و برگشت در جاده‎های استان در حال تردد هستند. با در نظر گرفتن ۱۰ ساعت زمان روشنایی روزانه به طور متوسط هر 2 دقیقه یک تریلی از جاده‎های استان رد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید