• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 12 اسفند 1397
کد مطلب : 49538
+
-

پرتاب کپسول سرنشین‌دار خصوصی

برای نخستین‌بار یک شرکت خصوصی کپسولی فضایی را که حامل آدمک است با موفقیت به‌سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد

پرتاب کپسول سرنشین‌دار خصوصی

در یک اقدام تاریخی شرکت خصوصی اسپیس ایکس اقدام به پرتاب موفق کپسول سرنشین‌دار خود کرده است. این نخستین‌بار است که شرکتی خصوصی پا در عرصه اعزام فضانوردها به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌گذارد.
هرچند در این کپسول فضایی انسانی نبوده است و یک آدمک مسئولیت آزمایش آن را برعهده گرفته، اما این اقدام گامی جدید در علوم فضایی به‌حساب می‌آید.
اسپیس ایکس در سال‌های اخیر همیشه در صنعت فضایی خبرساز بوده است. پیش از این پرتاب ماهواره‌ها با موشک‌های قابل استفاده مجدد فالکون ۹ همه را مجذوب خود کرده بود اما حالا کپسول سرنشین‌دار دراگون تیتر اصلی خبرهای رسانه‌ای شده است.
طی این پرتاب، مراحل پرتاب، جداسازی مرحله اول راکت، روشن شدن موتور دوم و فرود بوستر روی شناور با موفقیت انجام شد. کپسول سرنشین‌دار دراگون با یکی دیگر از موشک‌های فالکون پرتاب شد و استیج اول این موشک هم برای کاهش هزینه‌ها روی سکوی شناور فرود آمد. به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، آدمک قرار داده شده در کپسول دراگون Ripley نام دارد. این آدمک که یونیفرم اسپیس ایکس را بر تن دارد، به حسگرهایی برای اندازه‌گیری نیرو و شتاب وارده به فضانوردان حین پرتاب و در طول سفر مجهز است. علاوه‌ بر این، یک کره زمین کوچک و توپر نیز درون فضاپیما قرار داده شده است. وقتی این اسباب‌بازی جالب درون کپسول شناور شود، نشان‌دهنده رسیدن موفقیت‌آمیز دراگون سرنشین‌دار به فضای میکروگرانشی خواهد بود.
کپسول سرنشین‌دار شرکت اسپیس ایکس قابلیت حمل ۷ فضانورد را دارد. این کپسول در این پرتاب محموله‌ای ۲۰۰کیلوگرمی و ابزارهای تحقیقاتی را نیز به همراه دارد که کارشناسان اسپیس اکس با استفاده از آن واکنش و عملکرد کپسول در صورت پر بودن فضای داخلی را بررسی می‌کنند. درصورتی که فضاپیما امروز با موفقیت به ایستگاه بین‌المللی برسد، پس از ۵ روز توقف دوباره به سمت زمین برگشته و در اقیانوس اطلس فرود خواهد آمد.

رقابت فضایی آمریکا و روسیه
هر چند اکنون تنها یک آدمک با کپسول دراگون به ایستگاه بین‌المللی ارسال شده اما ناسا قصد دارد در‌ ماه جولای (تیر و مرداد سال ۹۸) 2 فضانورد را برای نخستین‌بار سوار این کپسول فضایی کند.
ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی توسط شرکت‌های خصوصی برای آمریکا اهمیت زیادی در رقابت فضایی با روسیه دارد. پس از بازنشستگی شاتل‌ها در سال۲۰۱۱ و پس از ۳۰سال فعالیت دیگر هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا سفر نکرده است. اگر دراگون سرنشین‌دار از آزمایش‌های پیش رو سربلند بیرون بیاید پس از 8 سال فضانوردان آمریکایی از خاک آمریکا به فضا سفر خواهند کرد. پیش از این فضانوردان آمریکایی با فضاپیمای سایوز روسیه به فضا اعزام می‌شدند. این کار هزینه زیادی برای آمریکا داشت و ناسا مجبور بود برای هر صندلی سایوز مبلغی معادل ۸۰ میلیون دلار به روسیه بپردازد. هم‌اکنون، فضاپیمای روسی «سایوز» تنها فضاپیمای تأیید شده برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی است و قرارداد ناسا برای دسترسی به این فضاپیمای روسی نیز در نوامبر ۲۰۱۹ به پایان خواهد رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید