• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4943
+
-

بودجه 97، به حمل‌ونقل فرسوده تهران تنفس مصنوعی می‌دهد

تعیین ردیف بودجه خاص برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و فرسوده در بودجه 97

قرار است با پیگیری‌های کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در بودجه سال آینده، دولت ردیف مشخصی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خودروهای فرسوده درنظر بگیرد. شهر 9میلیون نفری تهران تنها 6500اتوبوس دارد که نیمی از آن فرسوده هستند و بخشی از واگن‌های 19ساله مترو نیز تاکنون با اورهال خدمت‌رسانی می‌کنند و به‌زودی باید برای نوسازی آنها آستین بالا زده شود.

 

محمدحسین مقیمی، استاندار تهران در این‌باره گفت: 85درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است. یکی از مسائل عمده در آلودگی هوای تهران وجود اتوبوس‌های فرسوده است که براساس گزارش‌ها از 6500 دستگاه اتوبوسی که در سطح شهر تردد دارند 3500 دستگاه فرسوده و از رده خارج هستند. در مورد تاکسی‌ها اقدامات خوبی انجام شده است ولی همچنان باید درصدد نوسازی ناوگان تاکسیرانی بوده و از خودروهای هیبریدی برای تردد استفاده کرد و از طرفی باید فضا را برای جذب سرمایه‌گذار در تولید این نوع وسایل حمل‌ونقلی بیش از پیش فراهم کرد. از سویی زباله‌سوزها و پسماندها یکی دیگر از عوامل آلودگی هوا هستند که در این زمینه فرمانداران و دهیاران را مکلف به مقابله با این موضوع کردیم البته باید محلی برای سوزاندن پسماندها نیز مشخص شود. از دیگر دلایل آلودگی هوای تهران، آلایندگی واحدهای شن و ماسه و ریزگردهاست. همچنین سوخت خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌ها به شکل ناقص انجام می‌شود و یکی از دلایل آلودگی ناشی از خودروها این موضوع است.

 

 

 

دعوت سرمایه‌گذاران به تولید موتور برقی

 

تردد 3.5میلیون موتور پلاک شده تهران یکی از اساسی‌ترین علل آلودگی هواست و تنها راه برای حل چنین وضعی، رو آوردن به تولید موتورسیکلت‌های برقی است. اعضای کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در این‌باره از سرمایه‌گذاران دعوت کردند برای تولید موتور برقی اقدام کنند. شهرداری تهران در این زمینه با ارائه وام 2.5میلیون تومانی بلاعوض تلاش می‌کند بخشی از قیمت 6میلیون تومانی این وسایل نقلیه پاک را برای خریداران ضعیف جامعه فراهم آورد. در بازار معاملات وسایل نقلیه تهران، هم‌اکنون یک موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری که در همان بدو تولید معادل 15گرم در هر کیلومتر آلودگی هوا تولید می‌کند، حدود 2.5میلیون تومان قیمت دارد و با اندکی هزینه و استفاده از یارانه شهرداری، هر موتورسوار می‌تواند به چرخه موتورسواران برقی تهران بپیوندد.

این خبر را به اشتراک بگذارید