• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49396
+
-

فصل سیر در آفاق و انفس

نگاه
فصل سیر در آفاق و انفس

آتش تقی‌پور /بازیگر سینما و تلویزیون

بهار صرف‌نظر از اینکه یکی از 4فصل زیبای سال است، ازآن‌رو اهمیت دارد که با بسیاری از اخلاقیات و وجوه معنوی ارتباط نمادین دارد.
بهار فصلی است که با سر‌زدن به اقوام و خویشان و نیز سیر و سفر شروع می‌شود. درواقع معنی واقعی و کامل سیر آفاق و انفس در این فصل به‌شکلی زیبا و فراگیر دیده می‌شود.
دریغم می‌آید وقتی بعضی از دوستان و آشنایان بعد از تعطیلات عید تعریف می‌کنند که همه این ایام را در سفر بوده‌اند. پس کی نوبت دید و بازدید و همدلی و همزبانی می‌رسد. بهار با همین سنت‌هایش زیباست. با تمجید و تجلیل از نعمت‌های الهی، با تکریم سفره‌ای که ماحصل کرم و تفضل پروردگار است، با دید و بازدید کسانی که به گردن ما حق سلام و احوالپرسی و نان و نمک دارند. ای‌کاش هرچه دچار تغییر و دگرگونی می‌شود، مراسم و مناسبات عید بی‌تغییر و سنتی بماند.
علاوه بر اینها، سیر و سفر خوب است، به‌شرطی که سیر آفاق با سیر انفس همراه و قرین باشد. سفرهای ما به طبیعت اگر فقط منحصر به بودن در جاده و هتل باشد، درواقع یک‌جور نقل‌مکان است، اما اگر در جست‌وجوی زیبایی‌ها و دقایق هستی باشد، می‌توان به آن سفر گفت. واقعا حیف است، این فرصتی که تا چند هفته بعد در دسترس همه ما قرار می‌گیرد، هرز برود. دلجویی، آشتی، رفع کدورت‌ها و دلگیری‌ها، همه و همه در این مدت نه‌چندان کم مقدور و میسر است. همین بازدیدها می‌تواند، سرآغاز فصل دیگری از آشنایی‌ها و مهرورزی‌ها باشد. شرایط اقتصادی برای همه دشوار است، اما اگر تنهایی و بی‌خبری هم به آن اضافه شود، دشوارتر خواهد بود. با همدلی و همپشتی، با خبر گرفتن از احوال هم می‌توان بسیاری از سختی‌ها را به آسانی تبدیل کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :