• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49372
+
-

آری به دیپلماسی ظریف

سردار سلیمانی: ظریف طی مدت مسئولیت در وزارت خارجه همواره مورد تأیید مقامات عالی‌رتبه نظام بوده و هست

دیپلماسی
آری به دیپلماسی ظریف

محمدجواد ظریف پس از گذشت حدود 30ساعت از اعلام استعفای خود در نیمه شب دوشنبه، در نتیجه درخواست‌های مردمی، مخالفت رئیس‌جمهور با استعفای او و حمایت سردار قاسم سلیمانی، از تصمیم خود انصراف داد و صبح روز گذشته در مراسم استقبال از نخست‌وزیر ارمنستان در کنار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت حاضر شد. وزیرخارجه در جریان سفر از پیش اعلام نشده بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به تهران و دیدار با رئیس‌جمهور و رهبرمعظم انقلاب، به‌دلیل عدم‌هماهنگی با وزارت‌خارجه و عدم‌دعوت از او برای حضور در این دیدارها، با این استدلال که ‌شأن و جایگاه وزارت خارجه نادیده گرفته شده است، از سمت خود استعفا داده بود.

رجعت دوباره ظریف پس از آن اتفاق افتاد که حسن روحانی در نامه‌ای ضمن مخالفت با استعفای وزیر امور خارجه، نوشت «از آنجا که شما را به تعبیر مقام معظم رهبری «امین، غیور، شجاع و متدین» و در خط مقدم ایستادگی در برابر فشارهای همه جانبه آمریکا می‌دانم، پذیرش استعفای جنابعالی را برخلاف مصالح کشور می‌دانم و با آن موافقت نمی‌کنم.» 
در بخشی از نامه رئیس‌جمهور آمده است؛ «همانطور که بارها دستور داده‌ام تمامی دستگاه‌ها، اعم از دولتی و یا حاکمیتی، باید در هماهنگی کامل با این وزارت، در زمینه روابط خارجی باشند.» در بخش پایانی نامه روحانی خطاب به ظریف آمده است: «شادی و پایکوبی دشمنان قسم خورده این مردم همچون رژیم صهیونیستی، از استعفای جنابعالی بهترین گواه بر موفقیت محمدجواد ظریف و بزرگ‌ترین دلیل برای استمرار فعالیت شما در سمت «وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران» است. جنابعالی مورد اعتماد اینجانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به‌خصوص مقام معظم رهبری هستید. شما با قوت، شجاعت و درایت به مسیر خود ادامه دهید که خداوند با بندگان صالح خود است.» 

پیش از این سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز که به‌نظر می‌رسد هماهنگ‌کننده اصلی سفر بشار اسد به تهران بوده چنان‌که در دیدار رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری با این مقام عالی‌رتبه سوری حضور داشت، در مطلبی در مورد استعفای ظریف تأکید کرد: حتما آقای ظریف مسئول سیاست خارجی ایران است و طی مدت مسئولیت در وزارت خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تأیید مقامات عالی‌رتبه نظام به‌ویژه مقام معظم رهبری بوده و هست. به گزارش ایسنا، سرلشگر سلیمانی تأکید کرد، « قرائن نشان می‌دهد هیچ‌گونه تعمدی برای عدم‌حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است. » سه‌شنبه شب هم در توییتر کاربران مجازی با هشتگ #ظریف_ بمان از وزیر خارجه کشورمان خواستند سکان دستگاه دیپلماسی را به‌دست بگیرد.

پیام ظریف به مردم

پس از دلجویی‌های صورت گرفته از سوی رئیس‌جمهور و سردار سلیمانی، محمد جواد ظریف در پیامی غیررسمی که از طریق صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد، از مردم و مسئولان قدردانی کرد. در این نامه که به‌معنای انصراف ظریف از استعفایش بود، آمده است: «عمری است که دل در گرو خدمت به این مرز و بوم و مردم بزرگ دارم و به‌عنوان خدمتگزاری کوچک هیچ دغدغه‌ای جز اعتلای سیاست خارجی و اعتبار وزارت امور خارجه به‌عنوان مسئول پیشبرد سیاست خارجی و خط مقدم دفاع از منافع ملی و حقوق مردم شریف ایران در عرصه بین‌المللی نداشته‌ام.» ظریف در پایان نوشت: «امیدوارم وزارت امور خارجه با همکاری و همدلی همگان و درایت، هدایت و نظارت مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهوری بتواند کلیه مسئولیت‌های خود را در چارچوب قانون اساسی و قوانین کشور و سیاست‌های کلی با اقتدار و صلابت به انجام برساند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید