• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 اسفند 1397
کد مطلب : 49312
+
-

نگاهی به برخی فعالیت‌های محمدجواد آذری‌جهرمی که در این یک سال برایمان انجام داده و بیشتر از همه برابر فشارها و تهدیدها مقاومت کرده است

ایستادگی‌های وزیر جوان

اتفاق خوب هفته یک
ایستادگی‌های وزیر جوان



وزیر جوان دولت، «محمدجواد آذری‌جهرمی» که از همان روز اول به‌خاطر سن و سالش و به‌خاطر وزارتخانه حساسی که به او سپرده شده بود همیشه زیر ذره‌بین بوده و عملکرد و حرف‌هایش مو به مو بررسی شده، خیلی زود به یکی از چهره‌های محبوب کابینه تبدیل شد و با حضور در اماکن عمومی و نشان دادن علاقه‌اش به مسائل ورزشی و فرهنگی بر محبوبیتش افزود. اما او در این یک سال در حوزه حساس و تخصص کاری خودش قدم‌های بزرگی برداشت که حال ما را خوب کرد؛ از راه‌اندازی اینترنت کودکان گرفته تا اختصاص فضای اداری برای کارآفرینی و حمایت از استارتاپ‌ها و فعالیت‌های توئیتری‌اش که هربار با بازتاب گسترده همراه بود. حالا که زیر تهدیدها و فشارهای زیادی قرار دارد، وقت آن است که نگاه به عملکردهای خوبی که نام او را سر زبان‌ها انداخت بیندازیم. این وسط، برای جلوگیری از برخی حساسیت‌ها، بی‌خیال ماجرای فیلترینگ و مخالفت‌های او شدیم. چون این آخری را خودتان بهتر می‌دانید و از ریزه‌کاری‌ها و مقاومت‌های جهرمی خبر دارید.

   راه‌اندازی اینترنت کودکان
مدتی است که در وزارت ارتباطات پرداختن به مبحث اینترنت و کودک آغاز شده است که مسیر آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در برابر فضای مجازی را ایمن می‌کند. در مدت 6‌ماه که از این رویکرد می‌گذرد، یک‌و‌نیم میلیون نفر از جامعه 13میلیونی مخاطب کودک و نوجوان شده‌اند و محتوای فاخر مورد نظر آنها را در اختیارشان قرار داده‌اند. به‌طوری که کودک در اینترنت در کنار والدین خود است یعنی والدین مطلع هستند که کودک چه می‌کند. در این روند فعالیت‌های مجازی کودک، همزمان روی گوشی پدر یا مادر گزارش داده می‌شود و آنها می‌توانند مدیریت کنند، این اقدامات عملی است که می‌توان گفت از 13میلیون نفر در این مدت؛ یک و نیم میلیون نفر پوشش داده شدند. به این افراد (یک‌و‌نیم میلیون نفر) سیم کارت داده شده و میزان فعالیتشان از این طریق رصد شده است، در این سرویس همه اپراتورها تعدادی سیم‌کارت با شرایط و تسهیلات ویژه کودکان توزیع کرده‌اند.

 فضاهای اداری در اختیار شرکت‌های نوپا
وزیر جوان بارها از استارتاپ‌های فعال در ایران حمایت کرده است. مدتی پیش، به پیشنهاد او شیوه‌نامه‌ کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی به‌منظور کاهش شکایت دولتی‌ها از فعالان حوزه مجازی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. وزیر ارتباطات همچنین در نمایشگاه باکوتل، نسبت به راه‌اندازی مرکز منطقه‌ای برای حمایت از فعالیت‌های استارتاپی با میزبانی تهران اعلام آمادگی کرده بود. اختصاص فضای اداری به استارتاپ‌ها یکی دیگر از گام‌های مثبت در حمایت از استارتاپ‌های فعال در ایران است. وزیر ارتباطات مدتی پیش با انتشار تصاویری از تجهیز فضاهای اداری در توییت خود خبر داد؛ «شاید پول نباشد اما خلاقیت هست. فضاهای اداری خوبی که داشتیم را تجهیز کردیم تا در اختیار شرکت‌های نوپا بگذاریم؛ ظرف 2‌ماه برای 120شرکت در مشهد و 150شرکت در تهران جا آماده کردیم. در سایر استان‌ها نیز با جدیت مشغول کار هستیم؛ جوان‌ها خودشان بلد هستند شغل ایجاد کنند؛ گیر به آنها ندهیم باقی کار حل است.»



   ساماندهی بازار قاچاق گوشی همراه
اجرای طرح رجیستری تلفن همراه یا ثبت سریال گوشی برای جلوگیری از واردات ۹۰ درصدی قاچاق این کالا به کشور یکی از مهم‌ترین اقدامات وزیر ارتباطات دولت دوازدهم است. اجرای این طرح باعث ساماندهی بازار و افزایش صددرصدی میزان واردات گوشی از مبادی رسمی به کشور شد. به گفته آقای وزیر اجرای موفق این طرح اثر اتصال 3دستگاه گمرک، وزارت صمت و وزارت ارتباطات بود که مجموعاً 400میلیون دلار پرداختی‌ها به خزانه کشور را در سال افزایش داد که رقمی حدوداً بیش از هزار و 600میلیارد تومان می‌شود. با وجود تمامی نکات مثبتی که (از دید بسیاری از مدیران دولتی) اجرای طرح رجیستری تلفن همراه برای کشور داشت اما بسیاری از فروشندگان گوشی و همچنین خریداران از اجرای این طرح دل خوشی نداشتند، چرا که به باور آنها اجرای این طرح باعث افزایش چند برابری قیمت گوشی و کاهش میزان خرید مردم از این بازار شده است. در مقابل این انتقادها اما پیوسته وزیر ارتباطات تأکید کرده که افزایش قیمت گوشی در کشور ربطی به اجرای طرح رجیستری گوشی نداشته و بالا رفتن این کالا در کشور به‌خاطر نوسانات نرخ ارز بوده است.



   ارائه طرح «کارآفرین»
در کشور ما همانند همه جای دنیا مردم کسب‌وکارهایی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی به‌وجود آورده‌اند؛ از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی خرده مشاغل و خرده کسب‌وکارها را تقویت می‌کنند، زیرا هزینه تبلیغات در رسانه‌های دیداری و مکتوب برای آنها بسیار زیاد است اما بازاریابی با حداقل هزینه در شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. در 2 سال گذشته حدود 200هزار شغل مبتنی بر کسب‌وکارهای اینترنتی داشته‌ایم. طرح «کارآفرین» در صورت تصویب باعث می‌شود این کسب‌کارها با اجرای این طرح به رسمیت شناخته شوند و می‌توان از حقوق آنها در بروز مشکلاتی مانند تغییرات زیست‌محیطی یا تصمیمات حاکمیتی دفاع کرد و آنها را مورد حمایت قرار داد؛ طرحی که وزارت ارتباطات در تابستان ارائه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید