• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49307
+
-

پراید نقش اول تصادفات است؟

سبقت در مسیر ناایمن

علی علیلو: راننده‌های پراید هم در بالا رفتن تصادفات نقش دارند

سبقت در مسیر ناایمن

مریم سمائی

درهایش پر از تورفتگی و برآمدگی است و رنگ بدنه آن، حکایت از بارها تصادف دارد؛ تصادفاتی که اگر منجر به زخمی یا کشته شدن افراد سواره نشده باشد حتما به نقاشی و صافکاری ختم شده است.

پراید یکی از ناایمن‌ترین خودروهای ایران است که سال‌هاست در بین وسایل نقلیه، گوی سبقت را در تصادفات از آن خود کرده. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی راهور، سازمان استاندارد و سازمان پزشکی قانونی کشور، در 5سال اخیر سهم پراید از حدود  ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی سالانه، به‌طور میانگین ۲۴ درصد بوده است.

پراید اگرچه مزیت‌های انگشت‌شماری مانند تسلط رانندگی، سادگی در تعمیرات، ارزان بودن قطعات یدکی و کم‌مصرف بودن را دارد اما در جهان به‌دلیل اینکه نتوانسته از تست تصادف سربلند بیرون بیاید و امتیاز خوبی کسب کند خودرویی از رده خارج محسوب می‌شود. آمار بالای تصادف در این خودرو موجب شد که پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی ایران در یک دوره زمانی طرحی را اجرا کند که به واسطه آن خودروی پراید فقط برای تردد درون‌شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازه تردد برون‌شهری به آن داده نشود ولی به‌دلیل اینکه تعداد قابل‌توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کردند و اجرای این طرح نارضایتی را به‌وجود می‌آورد از اجرای آن صرف‌نظر شد.

پراید که این روزها قیمتش به بیش از 50میلیون تومان رسیده در هر کوی و برزنی دیده می‌شود. پیش از جهش قیمت ارز، این خودرو قیمت پایینی داشت و تقریبا تمامی اقشار جامعه توانایی خرید آن را داشتند اما این خودرو ناایمن است و نمی‌توان به آن اطمینان کرد.

امنیت پایین، صدمات بالا

علی علیلو، رئیس پیشین هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی و عضو کمیسیون صنایع در مجلس نهم در این‌باره به همشهری درنگ می‌گوید: من قبول دارم که پراید خودروی استاندارد امروزی نیست اما راننده‌های خودروی پراید هم به‌دلیل رعایت نکردن قوانین رانندگی در بالا رفتن میزان تصادفات نقش دارند. البته باید این موضوع هم مورد بررسی قرار گیرد که اساسا میزان تصادفات در خودروی پراید بیشتر است یا میزان آسیبی که به فرد و خودرو وارد می‌شود.

او معتقد است که پراید به‌دلیل امنیت پایین، آسیب و صدمات بالایی دارد و چون قیمت آن نسبت به‌خودروهای دیگر پایین‌تر است خواهان بیشتری دارد که البته این افراد بیشتر از قشر ضعیف جامعه هستند و پراید را از سر ناچاری و برای کسب درآمد خریداری می‌کنند. بنابراین مدیران صنعتی حتما باید این موضوع را مدنظر قرار دهند و در جهت ایمن کردن این خودرو بکوشند.

علیلو در ادامه با انتقاد از سیاست‌های خودروسازان می‌گوید: به عقیده بنده خودروسازان کشور ما می‌توانند برای قشر ضعیف یک خودروی استاندارد و مقاوم بسازند اما در این زمینه کوتاهی شده و سیاستگذاری‌ها اشتباه بوده است. مدیران خودروساز مسئول جان و امنیت مردم هستند و باید به قشر ضعیف جامعه توجه بیشتری داشته باشند. سیاستگذاران صنعت باید آپشن‌ها را روی خودروی پراید هم تعبیه کنند حتی اگر قیمت آن بیشتر شود؛ این امر موجب می‌شود که ایمنی این خودرو بالاتر برود.

علیلو تصریح می‌کند: در این زمینه مسئولان کوتاهی کرده‌اند و هیچ‌گاه به فکر نبوده‌اند. باید این موضوع اجباری شود؛ چرا که نبود آپشن استاندارد آمار تصادف و میزان کشته‌های پراید را بالا می‌برد.

پراید از رده خارج است

او در ادامه به سفرش به کره در سال 83 اشاره می‌کند و می‌گوید: این کشور سازنده این خودرو است اما سال‌هاست پراید را از رده خارج کرده و آثاری از این خودرو در کشور کره دیده نمی‌شود.

علیلو اضافه می‌کند: هم‌اکنون خودرویی مقاوم و استاندارد در دانشگاه علم و صنعت طراحی و با قیمت پایین تولید شده است اما هیچ مدیر صنعتی‌ای از مسئولان پروژه دعوت نکرده که پلتفورم استاندارد خود را بیاورند تا با هم در این زمینه صحبت کنند و به نتیجه برسند.

ما بارها اعلام کرده‌ایم که کارخانه‌های خودروسازی نیاز به تحول دارند. هزینه‌های سربار آنها ده‌برابر هزینه‌های خودروسازی در جهان است. هزینه‌های مالی آنها بیش از 5برابر استانداردهای جهانی است و هزینه‌های بهره‌وری به‌مراتب بالاتر از کارخانه‌های خودروسازی در دنیاست. با وجود پیشنهاداتی که ارائه کرده‌ایم هیچ وقت ندیده‌ایم که در وزارت صنعت کمیته‌ای تشکیل شود تا به اصلاح ساختار در این  دو کارخانه خودروسازی بپردازد و هزینه‌های پرت را کاهش داده و تغییرات لازم را اعمال کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید