• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49238
+
-

توزیع‌گوشت‌کوپنی منتفی شد

وزیر صنعت: کالاهای اساسی و پرمصرف برای روزهای پایانی سال و‌ ماه مبارک رمضان تأمین شده است

بازار
توزیع‌گوشت‌کوپنی منتفی شد


نوسان قیمت و عرضه گوشت، مرغ و برخی اقلام خوراکی موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است. مسئولان ستاد تنظیم بازار در نشست دیروز خود از نبود مشکلی برای تامین و واردات این اقلام خبر داده و توزیع هدفمند را گره‌گشای مشکلات کنونی بازار تلقی کردند.

به‌گزارش همشهری، دیروز وزیران متولی تنظیم بازار در نشستی به بررسی شرایط بازار و وضعیت تامین و عرضه اقلام مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال پرداخته و توزیع هدفمند را راهکار خروج از بن‌بست کنونی قلمداد کردند. در این نشست، وزیر جهادکشاورزی با اشاره به مشکلات واردات و ترخیص گوشت، گفت: هفته گذشته 116کانتینر گوشت ترخیص و 170کانتینر جدید نیز وارد شد و اینطور نیست که تعدادی کانتینر به‌طور ثابت در بندر مانده باشد. اما در این بین، 550کانتینر به‌دلیل مشکلات تامین ارز در بنادر مانده که با اقدامات صورت گرفته مشکل 250کانتینر آن حل شد.

همچنین انحصاری در واردات گوشت وجود ندارد و 97شرکت گوشت گوساله و 170شرکت گوشت گوسفندی وارد کرده‌اند. محمود حجتی افزود: افزایش قیمت گوشت قرمز با توجه به میزان افزایش هزینه‌های تولید این محصول غیرمنطقی بوده و قابل پذیرش نیست. این گرانی به حجم واردات ارتباطی نداشته و قاچاق هم که می‌گویند باعث افزایش قیمت شده درست نیست؛ زیرا 58میلیون دام سبک تولید می‌شود اما حجم قاچاق یک میلیون رأس است و این مقدار نمی‌تواند نقش آنچنانی در گرانی داشته باشد. او درباره مشکلات توزیع گوشت گفت: زمانی که تفاوت قیمت بین گوشت توزیعی و بازار وجود داشته و توزیع نیز به‌صورت باز و محدود باشد، این مشکلات رخ می‌دهد که برخی برای رفع آن پیشنهاد توزیع کوپن دادند اما رد شد. باید توزیع گوشت به‌صورت هدفمند و به جامعه هدف انجام شود که عملا این کار شروع شده و امیدواریم به‌طور کامل انجام شود تا مشکلات توزیع مرتفع شود. حجتی افزود: براساس میزان حجم مصوب ستاد تنظیم بازار تا‌کنون سیب مورد نیاز بازار شب عید و همچنین ۷۰ درصد پرتقال مورد نیاز تامین و به استان‌ها فرستاده شده و مابقی نیز تا ۱۵ اسفندماه به مراکز استان‌ها منتقل خواهد شد.

تأمین کالاهای اساسی و پرمصرف
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه تامین کالاها با قیمت مناسب اولویت ستاد تنظیم بازار است، گفت: برای تامین کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال و‌ ماه مبارک رمضان تمهیدات لازم اندیشیده شده است. رضا رحمانی افزود: از چند روز گذشته، نظارت و کنترل‌های تعزیرات و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تشدید شده و ضمن برگزاری گشت‌های مشترک، در جاهایی که نیاز بوده دادستانی‌ها هم ورود کرده‌اند. او با بیان اینکه به‌دلیل تفاوت نرخ ارز با کشورهای همسایه، قاچاق دام صورت می‌گیرد، گفت: باید مطمئن شویم گوشتی که با ارز 4200تومانی وارد می‌کنیم، حتما به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ لذا فرایند توزیع را تغییر دادیم و از امروز این گوشت از طریق تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و... توزیع می‌شود.

همچنین برای واردات گوشت با ارز نیمایی تسهیلاتی فراهم شد و هر شرکتی می‌تواند گوشت وارد کند و جهادکشاورزی مانعی ایجاد نمی‌کند. همینطور بانک مرکزی ارز واردات گوشت را با اولویت تامین می‌کند و دولت نیز تعرفه واردات گوشت را به 4درصد کاهش داده است.


وزیر جهاد کشاورزی: تفاوت قیمت گوشت توزیعی و بازار و توزیع باز و محدود، علت مشکلات بازار گوشت است. بر این اساس برخی پیشنهاد توزیع کوپن گوشت را دادند که رد شد

   میانگین افزایش قیمت 70درصدی کالاهای اساسی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نشست روز گذشته کمیسیون اقتصادی با وزیران صنعت و کشاورزی درباره تنظیم بازار کالاهای اساسی و غیراساسی، گفت: گزارشی که وزیر صنعت و رئیس شرکت بازرگانی دولتی درباره بازار ارائه دادند بیانگر این بود که باید تصمیمی متفاوت در حوزه مدیریت بازار اخذ شود. محمدرضا پورابراهیمی، افزود: تصمیمات نادرستی درخصوص برخی اقلام اساسی همانند روغن و گوشت اتخاذ شده بود که در چند روز گذشته اقدامات دولت سبب شده حجم قابل‌توجهی از کالاهای اساسی وارد کشور شده یا ارز مورد نیاز برای واردات آنها تامین شود که بر این اساس سفارش خرید آن صورت گرفته است. او افزود: بخش عمده‌ای از ۲۵قلم کالای اساسی وارد و در انبارها ذخیره شده و اکنون بحث قیمت‌گذاری کالاها مطرح است و برای حجم کالا و تقاضای بازار نگرانی وجود ندارد. براساس آمار بانک مرکزی، میانگین افزایش قیمت کالاهای اساسی ۷۰درصد بوده که این موضوع در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه مطرح و مقرر شده دولت و مجلس اظهارنظرهای خود را برای تجدیدنظر در حوزه تامین کالاهای اساسی ارائه دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید