• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49224
+
-

رئیس‌جمهوری در مجمع‌عمومی بانک‌مرکزی ابلاغ کرد:

6 مأموریت بانک مرکزی

روحانی: رهبری چندین‌بار به من گفته‌اند با لوایح چهارگانه‌ مخالفتی ندارند، دولت و مجلس هم که مشکلی با آن ندارد، پس چه‌کسی مخالف است؟

گزارش
6 مأموریت بانک مرکزی


      ایجاد ثبات در بازار ارز، حمایت‌بانک‌ها از افزایش اشتغال،‌ رونق تولید و صادرات

      نظارت بر اضافه برداشت بانک‌ها، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری، جلوگیری از افزایش پایه‌پولی و مهار نرخ تورم 6مأموریتی است که ابلاغ شده است

      رهبری چندین‌بار به من‌گفته‌اند با لوایح ۴‌گانه‌ مخالفتی ندارند، دولت و مجلس هم

      که مشکلی با آن ندارد، پس چه کسی مخالف است؟

      بدون ارتباط بانکی و مالی با دنیا نمی‌توانیم نفت و کالای خود را بفروشیم و پول آن را واردکنیم

      نمی‌شود‌کشور را به20-10نفرداده و بگوییم‌که هرتصمیمی آنها بگیرند، ‌ما نیز تابع هستیم


رئیس‌جمهور با اعلام حمایت دولت و شبکه بانکی از تصویب لوایح چهارگانه پیشنهادی دولت برای همکاری با گروه ویژه اقدام مالی، مهم‌ترین ماموریت بانک مرکزی و شبکه بانکی در سال آینده را ایجاد ثبات در بازار ارز، حمایت بانک‌ها از افزایش اشتغال، رونق تولید و صادرات، نظارت بر اضافه‌برداشت بانک‌ها، خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و جلوگیری از افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی و مهار نرخ تورم اعلام کرد.

حسن روحانی‌ در حالی ماموریت جدیدی برای بانک مرکزی در سال آینده ترسیم کرده که بازار ارز ایران در هفته‌های اخیر با نوسان قیمت مواجه شده، نرخ تورم همچنان روندی صعودی را تجربه می‌کند و شبکه بانکی، نگران آینده روابط با بانک‌های جهان است. تا آنجا که روحانی در مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی به منتقدان همکاری با گروه ویژه اقدام مالی تاخت و با تأکید بر اینکه اگر رابطه ایران با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی‌مان در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود، گفت: اگر در کشور یک نفر مخالف این سخن من است و معتقد است که تصویب یا رد 2لایحه باقیمانده از لوایح چهارگانه تأثیری در رابطه ایران با بانک‌های جهان ندارد، همین امروز مصاحبه کرده و آن را رد کند. رئیس‌جمهور افزود: باید ذره‌ای هم برای دنیا عقل و تدبیر را بپذیریم. همه کشورهای دنیا در یک نهاد و گروهی شرکت دارند؛ یعنی اگر همه کشورهای دنیا در یک گروه و نهادی شرکت دارند، هیچ‌کدام تدبیر و عقل ندارند؟ و اگر چنانچه دولت در این زمینه لایحه داده و مجلس آن را تصویب کرده و شورای نگهبان آن را امضا‌ کرده است، هیچ‌کدام تدبیر نداشته‌اند؟ او تأکید کرد: نمی‌شود کشور را به ۱۰، ۲۰نفر داده و بگوییم که هر تصمیمی آنها بگیرند، ما نیز تابع هستیم؛ چنین نیست و صاحب این کشور، ملت بزرگ ایران هستند و حتما مردم و بانک مرکزی و بانک‌ها نیز در این زمینه حرف خواهند زد.

روحانی با تأکید بر اینکه واقعیت‌ها به مردم گفته نمی‌شود، گفت: وقتی مشکلی پیش می‌آید، بلافاصله، مدیریت دولت را زیر سؤال می‌برند، چرا برای مردم مشکل به‌وجود می‌آورید و امروز و فردا می‌کنید. تصمیم‌گیری یا با دولت، یا با مجلس و یا با رهبری است و رهبری چندین‌بار به من گفته‌اند که با لوایح چهارگانه‌ مخالفتی ندارند. دولت و مجلس هم که مشکلی با آن ندارد، پس چه‌کسی مخالف است؟ رئیس‌جمهور گفت: همین اندازه که من در این زمینه حرف می‌زنم، اگر درست می‌گویم همه شما باید مصاحبه کنید و واقعیت را به مردم بگویید تا از مشکلات عبور کنیم.

به گزارش همشهری، گروه ویژه اقدام مالی هفته گذشته برای آخرین‌بار مهلت ایران را برای 4‌ماه دیگر تصویب و اعلام کرد: درصورت عدم‌پیشرفت، اقدام‌های تقابلی این نهاد بین‌المللی علیه ایران اعمال خواهد شد. دولت برای رفع این خطر 4لایحه به مجلس فرستاده تا بهانه‌های حقوقی در ارتباط با پولشویی و تامین مالی تروریسم برطرف شود اما تاکنون سرنوشت 2لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو و لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف مانده است.

رئیس‌جمهور راضی از بانک مرکزی
رئیس‌جمهور ضمن ابراز رضایت از اقدامات بانک مرکزی در سال‌های اخیر، گفت: تقریبا همه روندها و شاخص‌های اقتصادی در سال۹۷ به سمت بهبود بوده و امروز یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های بانک مرکزی ایجاد تعادل در نرخ ارز است. او با تأکید بر لزوم واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و پرهیز از بنگاه‌داری از سوی دستگاه‌های اجرایی، اعلام کرد: بانک مرکزی نیز باید‌ اموال و بنگاه‌های اقتصادی را به فروش برساند و این کار هم از لحاظ مدیریت و هم از لحاظ اقتصادی به نفع دولت است. او تأکید کرد:‌ وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت و بانک مرکزی، خط مقدم ما در مبارزه و مقابله با آمریکا هستند و من از آقایان ظریف، زنگنه و همتی به‌عنوان کسانی که در این خط مقدم مبارزه ایستاده و تحت فشارند، قدردانی می‌کنم. روحانی با اشاره به موفقیت‌های حقوقی و بانکی در برابر آمریکا، از کاهش رشد نقدینگی در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: پیش از این دولت، بخش زیادی از پایه پولی بر مبنای استقراض و بدهی‌های دولت به بانک مرکزی بود، اما الان اگر پایه پولی افزایش یابد، به‌خاطر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده که بانک‌ها تلاش کنند از این پایه پولی استفاده نکنند و به اقتصاد فشار نیاورند.

   رئیس‌کل بانک مرکزی: جلوی بدترشدن اوضاع را گرفتیم
عبدالناصر همتی در پنجاه‌و‌هشتمین مجمع سالانه بانک مرکزی اعلام کرد: زمانی که این مسئولیت را برعهده گرفتم، دلار ۱۱هزار و ۶۰۰ تومان بود و بعد از 2مرحله اجرای سخت‌ترین تحریم‌ها در مرداد و آبان‌ماه در شرایطی هستیم که قیمت دلار در بازار ارز نسبت به آن زمان ۱۰ تا ۱۲درصد رشد کرده است. همتی افزود: ترامپ گفته بود که پول ملی ایران را نابود خواهیم کرد و بازار پول مهم‌ترین هدف دشمن بود، اما امروز مشاهده می‌کنیم که با وجود کنترل بازار روند رشد نقدینگی تفاوت چندانی با سال‌های گذشته ندارد. او با اشاره به کاهش شتاب رشد نقدینگی، تعدیل نرخ سود بانکی، کاهش هزینه بانک‌ها و بهبود وضعیت مالی آنها، اعلام کرد: این اتفاقات در شرایط عادی موفقیت محسوب نمی‌شود، اما در شرایط سخت تحریم‌ها اینها موفقیت‌های بزرگی است که ما به‌دست آوردیم. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه وظیفه دولت و بانک مرکزی ایجاد بهبود در شرایط اقتصادی و معیشتی مردم است، گفت: اما در این شرایط ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه تلاش کنیم جلوی بدتر‌شدن اوضاع را بگیریم. با وجود این اکنون اعلام می‌کنم در شرایطی هستیم که ما آمادگی داریم در ماه‌های آینده تصمیمات بهتری را برای بهبود رفاه و معیشت مردم اتخاذ کنیم. وی با اشاره به وضعیت مطلوب ذخایر ارزی و پولی اعلام کرد: ما بازار ارزی و پولی را با حداقل هزینه مدیریت کردیم و در این شرایط ذخایر ارزی نیز افزایش پیدا کرد و وضع مطلوبی از نظر ارزی و پولی برای واردات داریم. او افزود: ذخایر ارزی در بهترین شرایط قرار دارد و نه‌تنها از دست نرفته، بلکه به سرعت افزایش یافته است. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: به جز جو روانی، هیچ‌چیز دیگری بر بازار ارز اثرگذار نیست و فاکتورهای اقتصادی نشان می‌دهد که توانسته‌ایم بازار را متعادل کرده و عرضه و تقاضا در بازار پول را به‌نحوی رقم بزنیم که در ثبات نسبی به سر ببریم.

مکث

نقل‌قول‌های طلایی روحانی

  به‌زودی چند بانک نیروی مسلح در هم ادغام می‌شوند.

  بدون ارتباط بانکی و مالی با دنیا نمی‌توانیم نفت و کالای خود را بفروشیم و پول آن را وارد کشور کنیم.

  امتیاز تک‌رقمی را از دست داده‌ایم، اما سال آینده، سال مهار تورم و کاهش آن است.

  وظیفه بانک مرکزی افزایش نظارت بر بانک‌ها‌ست و هیچ بانکی نباید از نظارت مستثنی باشد.

  برای سال آینده نیز در زمینه رشد اقتصادی گام‌های بلندی برمی‌داریم.

  همه به بانک مرکزی کمک کنند تا نرخ ارز به قیمت منطقی، متعادل و قابل‌قبول برسد.

  وزارت خارجه، وزارت نفت و بانک مرکزی در خط مقدم مبارزه با آمریکا هستند.

  تراز تجاری ما مثبت ۱.۵میلیارد دلار است.

  ایران می‌تواند با کمتر از ۴۰میلیارد دلار نیازهای وارداتی خود را تامین کند.

  2بار در دادگاه‌های اروپایی پیروز شدیم و ارقام ۶ میلیارد دلاری و ۱.۶میلیارد دلاری در این دادگاه‌ها به نفع ایران صادر شد.

  متوسط رشد نقدینگی قبل از دولت فعلی 27.4درصد بود، الان 23درصد است.

  بانک‌ها باید تلاش کنند از پایه پولی استفاده نکنند.

  مشکل مؤسسات مالی غیرمجاز به دولت ما هیچ ارتباطی نداشت و همه مربوط به دولت‌های قبل بودند.

  دور دولت را دیوار نکشید، این به‌نفع مردم نیست. بگذارید دولت کارش را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید