• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49220
+
-

حلقه محاصره گردوغبار تهران تنگ‌تر می‌شود

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از افزایش یک میلیون و 200 هزار هکتاری کانون‌های گردوغبار خبرداد

گردوغبار
حلقه محاصره گردوغبار تهران تنگ‌تر می‌شود

مشاور معاونت آب‌وخاک وزیر جهادکشاورزی در گفت‌وگو با همشهری از افزایش یک میلیون و 200هزار هکتار کانون‌های گردوغبار در کشور خبر داد و گفت: 164هزار هکتار از این عرصه‌ها در حاشیه دریاچه ارومیه، 180هزار هکتار در جنوب غرب تهران، 300هزار هکتار در جازموریان و 360هزار هکتار در خوزستان (به‌جز کانون‌های گرد‌وغبار فعال در این استان) و بقیه در سایر مناطق واقع شده و این کانون‌ها در حال توسعه است.
پرویز گرشاسبی که پیش از این سال‌ها معاونت آبخیزداری مراتع و امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را برعهده داشت و بیابان و بیابانزایی در حوزه مدیریت وی تعریف شده بود، درباره کانون‌های گردوغبار تهران تصریح کرد: 180هزار هکتار از عرصه‌های استان تهران که به کانون گردوغبار تبدیل شده، از شرق قزوین، جنوب آبیک، نظرآباد تا دریاچه قم امتداد دارد و گردوغبار ناشی از این کانون‌ها، تهران و سایر مناطق همجوار را تهدید می‌کند.
آنطور که گرشاسبی می‌گوید، این کانون‌ها حدود 10سال است که فعال شده‌اند و از آنجا که زهاب‌های رودخانه‌های شمال دشت هشتگرد، قزوین و رودخانه کردان، حاجی‌عرب قزوین، زیاران، ابهررود و خرود وارد این عرصه‌ها می‌شد، رطوبت ناشی از این زهاب‌ها گردوغبار را مهار می‌کرد اما با خشکسالی و قطع‌شدن حقابه منابع طبیعی - به‌دلیل اجرای طرح‌های توسعه آب - و نیز فشار بیش از حد دام به‌ویژه شتر که باعث تخریب پوشش گیاهی این مناطق شد، رطوبت خاک از بین رفت و این عرصه‌ها مستعد ایجاد گردوغبار هستند.
وی تأکید کرد: مادامی که حقابه منابع طبیعی این اراضی از طریق رودخانه‌های مختلف تامین نشود، نباید انتظار داشته باشیم که این کانون‌ها مهار شود. از سوی دیگر، این کانون‌ها از پتانسیل بالایی برای شکل‌گیری گردوغبار برخوردار است؛ گردوغباری که سلامت شهروندان تهران، کرج، قزوین و شهرهای واقع در این حوزه را با خطر جدی مواجه می‌کند.

تالاب بند‌علیخان کانون گردوغبار می‌شود
گرشاسبی از تالاب بندعلیخان ورامین به عنوان یکی دیگر از کانون‌های گردوغبار تهران  نام برد و افزود: حقابه این تالاب از طریق زهکش آب‌های سطحی تهران و بخشی هم از طریق رودخانه کرج تأمین می‌شد که اکنون این حقابه به‌شدت افت کرده و درصورت تداوم این روند، اراضی این تالاب هم به کانون گردوغبار تبدیل می‌شود.


شناسایی 26800هکتار کانون فرسایش بادی در تهران

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و ‌آبخیزداری در گفت‌وگو با همشهری از وجود 26800هکتار کانون بحران فرسایش بادی  در استان تهران خبر داد و گفت: گردوغبار ناشی از این کانون‌ها، شهرهای استان تهران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. فرهاد سرداری افزود: 15هزار هکتار از این کانون‌ها در ملارد و در منطقه اخترآباد و 11800هکتار نیز در منطقه ورامین واقع شده است.  به گفته این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها و مراتع، بخشی از کانون‌های فرسایش بادی و اراضی رها‌شده در استان تهران منشأ گردوغبار هستند که تهران و دیگر مناطق همجوار این اراضی را تهدید می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید