• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49209
+
-

تراز مثبت اشتغال در البرز

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی: امسال در سامانه رصد استان 33 هزار و 873 شغل تاکنون ثبت شده است

اشتغال
تراز مثبت اشتغال در البرز

زهرا اشرف‌زاده|  البرز ـ خبرنگار:


البرز به دلیل مهاجرپذیری بالا همواره جزو استان‌های نخست کشور در بخش بیکاری بوده از همین رو اشتغال و اقتصاد اصلی‌ترین موضوع در استان است. جمعیت فعال در استان البرز ۸۳۰ هزار نفر است که از این تعداد ۷۱۲‌هزار نفر شاغل هستند. بر این اساس طبق آمار باید ۱۱۹‌هزار نفر در استان بیکار باشند، اما بنا به آمار اداره کار هیچ‌وقت این چنین نبوده است و در سامانه‌های کاریابی حداکثر ۳۶ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین البرز با ۱۷/۵ درصد نرخ بیکاری دانش‌آموختگان از این نظر در کشور رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. 

به گفته مسئولان، با هر درصد کاهش یا افرایش نرخ بیکاری 8 هزار نفر شاغل یا بیکار می‌شوند، همین آمار سبب شده است در طول یکی دو سال اخیر کارگروه‌ها و جلسات بسیاری با هدف ایجاد اشتغال در استان تشکیل شود که به گفته مسئولان استانی موفقیت‌آمیز بوده است. جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تداوم حضور موثر بخش خصوصی، حمایت از تولیدکنندگان در بخش‌هایی که به عنوان مزیت‌های استان محسوب می‌شوند نظیر بخش کشاورزی و صنعت به ‌ویژه صنایع دارویی و غذایی تکمیل‌کننده لازمه اشتغال پایدار در استان است که اقداماتی در این زمینه انجام شده است. در سال 97 نیز کارگروه اشتغال البرز برنامه‌های مختلفی داشته است.


وضعیت اشتغال البرز در سال 97

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی البرز درباره شرایط بازار کار و اشتغال استان می‌گوید: طبق آمار ثبت‌شده دستگاه‌ها در سامانه رصد، پرداخت تسهیلات طرح‌های اشتغال روستایی، عملکرد بانک‌ها در این موارد و تسهیلات مشاغل خانگی و همچنین با توجه به وضعیت اقتصادی استان، تراز اشتغال همچنان مثبت بوده و این موضوع جزو شاخصه‌های مثبت استان است. مدیران مربوطه نیز همه تلاش خود را در حوزه اشتغال انجام داده‌اند و توجه ویژه‌ای به آن دارند. 

«اسماعیل خلیلی» با اشاره به وضعیت بازار کار استان در سال 97 می‌افزاید: براساس اعلام سامانه‌های تامین اجتماعی در فروردین 97، میزان بیمه‌شدگان اجباری 288 هزار و 888 نفر و در آبان97 نیز به میزان 297 هزار و 585 نفر بوده است. بر این اساس افزایش حدود 9 هزار نفری بیمه‌شدگان اجباری در آبان نسبت به فروردین را داشته‌ایم که آمار اشتغال مستقیم و خالص است. 
وی با بیان نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی در استان اضافه می‌کند: نرخ بیکاری در البرز در پاییز 97 به میزان 15/8 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی استان نیز 38/9 درصد است. 
مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی البرز ادامه می‌دهد: کاهش هر یک درصد بیکاری در استان مستلزم ایجاد اشتغال به میزان حداقل 8320 نفر است. 

خلیلی با بیان وضعیت پرداخت به طرح‌های اشتغال روستایی و فراگیر استان در بانک‌های عامل و نیز عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اشتغال فراگیر و روستایی می‌گوید: کل ثبت‌نام انجام‌شده در سامانه کارا جهت تسهیلات اشتغال روستایی و فراگیر تاکنون 3143 طرح بوده است که از مجموع این میزان ثبت‌نام شده در سامانه کارا 1365 نفر متقاضی تسهیلات از نهادهای حمایتی‌اند. 

دبیر کارگروه اشتغال استان تصریح می‌کند: در بخش تسهیلات توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی 1120 طرح با مبلغ تسهیلات 392 میلیارد تومان و اشتغال پیش‌بینی شده به میزان 6183 نفر در کمیته فنی بررسی طرح‌های اشتغال روستایی و فراگیر استان تصویب شده و برای پرداخت به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.  وی درباره وضعیت اعتبارات تسهیلات مشاغل خانگی سال 97 توضیح می‌دهد: از آنجا که مشاغل خانگی از‌جمله کسب‌وکارهایی‌اند که با سرمایه اندک و بدون نیاز به فضای فیزیکی قابل توجه از سوی افراد در داخل منازل یا فضاهای محدود دیگر به اجرا درمی‌آیند معتقدیم که مشاغل خانگی می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری استان موثر باشد. خلیلی تصریح می‌کند: امسال در سامانه رصد استان از سوی دستگاه‌های اجرایی استان 33 هزار و 873 شغل تاکنون ثبت شده و دستگاه‌های اجرایی باید در اسرع وقت و تا پایان سال نسبت به ثبت اشتغال دستگاه‌های خود در این سامانه اقدام کنند. 


ثبت‌نام 37 هزار نفر در سامانه رصد

استاندار البرز نیز با بیان این‌که بیش از ۳۷ هزار اشتغال از ابتدای سال در سامانه رصد ثبت شده است، می‌گوید: در حوزه صنعت، کشاورزی و گردشگری البرز، فرصت‌های بسیاری وجود دارد که برای آنها برنامه‌‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار داریم. ‌همچنین باید تدابیری اندیشیده شود که بسترهای اشتغال در حوزه گردشگری استان با ارائه طرح‌های دارای توجیه تقویت شود، چراکه البرز ظرفیت‌های ارزشمندی در این حوزه دارد. 

«عزیزالله شهبازی» می‌افزاید: البته شایان ذکر است ما به دنبال آمارسازی نیستیم، بلکه آمارهای موثق از مراجع ذی‌صلاح برای تنویر افکار عمومی ارائه می‌شود. وی ادامه می‌دهد: آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور متاثر از جمعیت فعال جامعه در عرصه اشتغال است. اکنون فرصت شعار و نظریه‌پردازی نیست، بلکه باید براساس راهبردهای تعیین‌شده وارد اقدامات عملیاتی در این زمینه شویم .

استاندار البرز خاطرنشان می‌کند: البرز رتبه اول پرداخت تسهیلات رونق تولید را با 800 میلیارد تومان اعتبار دارد. این مبلغ به منظور احیای واحدهای تولیدی و حفظ اشتغال اعطا شده است. شهبازی یادآور می‌شود: یکی از معضلات بیکاری در جامعه بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی است، از این رو با اشراف دقیق به این امر با جدیت به دنبال ایجاد و ثبات فرصت‌های شغلی هستیم. 


استقبال از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

استاندار البرز بر اهمیت بخش خصوصی در تولید اشتغال تاکید می‌کند و می‌گوید: در استان فرش قرمز برای فعالیت بخش خصوصی پهن است و همه دستگاه‌ها موظف به ایجاد تسهیل در روند رشد و توسعه سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی هستند. از طرفی برای کمک به تسریع کاهش وابستگی به نفت در بودجه باید به سمت حمایت از بخش خصوصی و افزایش صادرات غیرنفتی برویم. 

«عزیزالله شهبازی» بیان می‌کند: حمایت از مجموعه و افرادی که در استفاده از فناوری نوین و استارت‌آپ‌ها فعالیت و ایجاد اشتغال می‌کنند از دیگر برنامه‌های ماست. وی ادامه می‌دهد: 490 طرح با اعتباری حدود 1500 میلیارد تومان در استان هم‌زمان با ایام دهه مبارک فجر به بهره‌برداری رسید که به واسطه آن حدود 3955 شغل ایجاد خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید