• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49199
+
-

شب‌های اصفهان زنده می‌شود؟

گردشگری شبانه در شهر جهانی اصفهان با دارا بودن 190 نوع صنایع دستی موجب رونق کسب و کار خواهد شد

گردشگری
شب‌های اصفهان زنده می‌شود؟

عاطفه علیان|  اصفهان- خبرنگار:


سهم ایران از گردشگری با داشتن 10 درصد از جاذبه‌های دنیا 5/1 درصد است. آمار دقیق و قابل اتکایی از ورود گردشگران به اصفهان در دست نیست. فقط این موضوع مشخص است که سال گذشته اصفهان با افت 19 درصدی در صنعت گردشگری مواجه بود. شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) برآورد کرده که 2/9 درصد از کل تولید ناخالص داخلی و یک‌یازدهم مشاغل جهان به طور مستقیم و غیرمستقیم به صنعت سبز گردشگری وابسته است. 

در ایران برای بسیاری، گردشگری و فعالیت‌های مربوط به آن، جز در موارد معدودی، صرفا در طول روز قابل انجام است و ساعات شبانگاهی بدون فعالیت خاصی بی‌استفاده می‌ماند. اصفهانی‌ها به شب‌نشینی معروفند، اما تعطیلی فروشگاه‌ها، سینماها و رستوران‌ها در ساعت 11 شب، گردشگران را روانه خواب می‌کند. مسئولان اصفهان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری متعدد، متنوع و شهرت جهانی‌ این شهر می‌توانند برای اوقات شبانه‌روزی برنامه‌‌ریزی کنند و از پیامدهای مثبت توسعه گردشگری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره بگیرند.


  ارزش افزوده کشورها از گردشگری شبانه

کارشناس مسئول گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر سهم قابل توجه ارزش افزوده کشورها از گردشگری شبانه به همشهری می‌گوید: شهر اصفهان زنده است و به عنوان کلان‌شهر امکانات زیادی دارد که در شب بی‌استفاده مانده است. از طرفی هم باید زیرساخت‌های لازم را در توسعه گردشگری شبانه داشته باشد.

«کامران هارونی» می‌افزاید: به عنوان مثال، می‌توان در محور پل مارنان تا پل شهرستان برون‌گردی شبانه را بسترسازی کرد و مسیرهایی را برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری فراهم آورد. اما باید توجه کنیم که توفیق گردشگری شبانه منوط به مولفه‌هایی مانند مبلمان شهری، نورپردازی، جاذبه‌های گردشگری، فعالیت واحدهای تجاری و خدماتی، ارائه خدمات حمل و نقل، امنیت، سلامت و بهداشت است. وی با اشاره به این‌که گردشگری شبانه در شهر جهانی اصفهان با دارا بودن 190 نوع صنایع دستی می‌تواند موجب رونق کسب و کار شود اظهار می‌کند: اقتصاد گردشگری شبانه می‌تواند معادل 20 تا 25 درصد اقتصاد روزانه باشد.

هارونی ادامه می‌دهد: اصفهان به دلیل وجود پارک و بوستان‌ها، مجموعه‌های تفریحی و تجاری و با ارائه برنامه‌ریزی‌های مناسب جهت برگزاری رویدادهای فرهنگی - اجتماعی، جشنواره‌های اقوام، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی می‌تواند به اولین شهر 24ساعته ایران تبدیل شود و اقتصاد شهر را دگرگون کند.

وی تاکید می‌کند: قبل از هر چیز شهر اصفهان نیازمند تحقیق و مطالعه در خصوص این نوع گردشگری و فرهنگ‌سازی است. «محسن یارمحمدیان» معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، نیز تصریح می‌کند: پیشنهاد طرح گردشگری شبانه مربوط به 2 سال گذشته است و در سطح کلان مصوبه‌ای ندارد. این در حالی است که محور پیاده‌راه چهارباغ عباسی می‌تواند رویای گردشگری شبانه را محقق کند. ضمن این‌که سازمان گردشگری از هر طرحی که منجر به توسعه گردشگری در آینده نزدیک شود حمایت می‌کند. 


گزینه‌ای روی میز

معاون فرهنگی شهردار اصفهان هم  با اشاره به این‌که گردشگری مزیتی در توسعه پایدار شهر است به همشهری می‌گوید: شهرهایی مانند اصفهان با توجه به قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که دارند باید برای تمام اوقات شبانه‌روز برنامه‌‌ریزی داشته باشند. «محمد عیدی» تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت گردشگری در ابعاد اقتصاد شهری و وجود زمینه‌ها و امکانات بالقوه اصفهان از قبیل بافت کالبدی، صنایع دستی، مناسبت‌های آیینی، مطلوبیت محیطی و آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی، می‌توان انگیزه سفر به اصفهان و ماندگاری بیشتر گردشگران در مراکز اقامتی و هتل‌ها را فراهم کرد.

وی ادامه می‌دهد: پیشنهاد گردشگری شبانه توسط کمیسیون فرهنگی شورای شهر مطرح شد و در عید نوروز گذشته، با تمهیداتی، ویژه‌برنامه‌هایی را تا ساعت یک تا 2 بامداد برگزار کردیم. همچنین در هفته اصفهان، آذر ماه گذشته، برنامه‌هایی را در شب به صورت پایلوت برگزار کردیم که موفقیت‌آمیز بود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با تاکید بر همکاری ارگان‌های مرتبط با حوزه گردشگری تصریح می‌کند: اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و نهادهای مسئول در حوزه گردشگری در داخل و خارج از شهرداری با دعوت از عوامل تسهیلگر در گردشگری شبانه می‌توانند درباره طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای شهر برای هفته اصفهان که در اردیبهشت ماه آتی برگزار می‌شود، برنامه‌‌ریزی کنند.

عیدی می‌افزاید: با توجه به انتخاب گذر فرهنگی سرای هشت‌بهشت و عباسی و پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی، این مکان‌های دیدنی می‌تواند مستعدترین فضا برای تحقق گردشگری شبانه در اصفهان شود که در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته خواهد شد. البته محورهایی مانند بازار دردشت و دومناره دردشت، موزه محله علیقلی آقا، گذر گردشگری رهنان و محله تاریخی جلفا هم باید در برنامه‌‌ریزی گردشگری مورد توجه قرار گیرد.


تقویت گردشگری در شب 

«فریده روشن» رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، می‌گوید: به علت آن‌که چهارباغ عباسی به‌درستی ساماندهی نشده بود و با توجه به انتخاب گذر فرهنگی دو سرای هشت‌بهشت و عباسی با نوعی ناهماهنگی مواجه بودیم، طی جلساتی فراخوان‌هایی منتشر شد تا با گردآوری طرح‌های مناسب، گردشگری شبانه به‌زودی تقویت شود.


چهارباغ عباسی؛ محور مستعد گردشگری شبانه

رئیس کمیسیون امور اجتماعی شورای شهر اصفهان می‌گوید: در گذشته، مردم اصفهان در ارتباط دائمی با یکدیگر بودند و با تکیه بر ارزش‌های سنتی، بومی و دینی تعاملات خود را بر محور گردشگری در اماکن تاریخی و مذهبی توسعه می‌بخشیدند.

«کوروش محمدی» ادامه می‌دهد: شب‌های مردم اصفهان به زاینده‌رود گره خورده بود، اما در بی‌آبی این روزها مدیریت شهری به دنبال گردشگری شبانه به منزله گردشگری بی‌هدف و آسیب‌زا نیست، بلکه با احیای سرمایه اجتماعی بر محور خانواده در تلاش است بتواند از فضاهای شهری اصفهان مانند پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی حداکثر بهره را بگیرد و در بیشتر ساعات شبانه‌روز امکانات و تسهیلات لازم را در اختیار شهروندان قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید