• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49206
+
-

رونق اقتصاد معدنی همدان

رئیس نظام‌مهندسی معدن استان: بیشترین رونق در معادن سنگ مرمر، فروسیلیس، دولومیت و فلزات وجود دارد

صنعت و معدن
رونق اقتصاد معدنی همدان

 محسن قراگوزلو|  همدان - خبرنگار:


با وضعیت اقتصادی موجود انتظار می‌رفت معادن استان دچار مشکلات زیادی شوند اما گویا این اتفاق نیفتاده و این معادن با قوت به کار خود ادامه می‌دهند. با راه‌اندازی 2 کارخانه فروسیلیس در استان همدان که اخیرا با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در ملایر افتتاح شد، انتظار می‌رود وضعیت معادن بهتر از این هم شود و با اقتصادی‌شدن معادن برای افراد بیشتری ‌اشتغالزایی شود. 


افزایش اخذ مجوز کارشناسی

رئیس نظام‌مهندسی معدن استان همدان می‌گوید: امسال با توجه به وضعیت ارز بعضی از معادن استان اقتصادی شده‌اند و تعداد افرادی که برای اخذ مجوز خدمات کارشناسی به سازمان مراجعه کردند، بالا رفته است. بنابراین سازمان نظام‌مهندسی استان از نظر اجرایی نسبت به سال گذشته کمی افزایش تعداد خدمات داشت. برای مثال سال گذشته 300 کار ارجاع داده بودیم اما امسال این تعداد از 325 گذشته است و احتمالا تا پایان سال به 350 عدد برسد. 

محمدبشیر یوسفی‌یگانه درباره پیش‌بینی وضعیت معادن در سال آینده اظهار می‌کند: به نظر من وضعیت سال آینده بهتر از سال جاری خواهد بود. امسال وضعیت سنگ مرمر خوب شد و با راه افتادن 2 معدن فروسیلیس در ملایر، معادن سلیس استان اقتصادی شدند و همه معادنی که عیار سلیس آنها پایین بود برای راه‌اندازی مجدد به سازمان ارجاع داده شدند. وضعیت معادن دولومیت نیز بهتر شده و با توجه به افزایش قیمت دلار معادن آهن و فلز نیز در سال آینده سوددهی بالایی خواهند داشت و احتمالا در سال آینده 20 درصد افزایش کار داشته باشیم. 

وی با اشاره به معادن شن و ماسه استان توضیح می‌دهد: از آنجا که فعالیت‌های عمرانی کم شد، این معادن فعالیت کمتری داشتند اما افزایش قیمت باعث جبران کمبودهایشان شد. اما هیچ معدن شن و ماسه‌ای در استان تعطیل نیست و همه فعالند. در واقع می‌خواهم بگویم احتمال می‌رفت با این وضعیت اقتصادی معادن دچار رکود شوند اما این اتفاق نیفتاد. امسال از 280 معدن استان 190 معدن فعال بودند. 32 نفر نیز به نیروهای فعال ما اضافه شده‌اند. 


توان اجرایی جامعه مهندسی

رئیس نظام‌مهندسی معدن استان همدان در پاسخ به این سوال که وضعیت جامعه مهندسی استان از نظر بار علمی و توان اجرایی را چطور ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: سطح علمی و تجربیات مهندسان قدیمی استان خوب است اما فارغ‌التحصیلانی که به‌تازگی وارد بازار کار شده‌اند از نظر اجرا ضعیفند. هدف سازمان نظام‌مهندسی استان این است که وقتی این افراد وارد بازار کار می‌شوند، با دریافت آموزش تقویت شوند. اخذ پروانه فعالیت نیز منوط به موفقیت در آزمونی است که از این افراد گرفته می‌شود تا فقط افرادی که بار علمی بالایی دارند پروانه فعالیت دریافت کنند.

ضمن این‌که بعد از موفقیت در آزمون نیز اگر چند دوره آموزشی نگذرانند اجازه پذیرش مسئولیت فنی به آنها داده نمی‌شود. با این حال هنوز ضعف‌هایی وجود دارد و بزرگ‌ترین مشغله ما این است که مسئولان فنی ما در برابر بهره‌برداران حرفی برای گفتن داشته باشند.وی ادامه می‌دهد: از 300 مهندسی که پروانه فعالیت دارند، حدود 100 مهندس بار علمی بالایی دارند و برخی نیز ضعف‌هایی دارند. برنامه سند استراتژی 6 ساله نظام‌مهندسی معدن نیز در حال تدوین است و همه نواقصی که وجود دارد، رفع خواهد شد.


اشتغالزایی

یوسفی‌یگانه می‌گوید: در چند سال گذشته اختیار سطوح صلاحیت بهره‌برداران به نظام‌مهندسی تفویض شده است و همه آزمایش‌های معدنی در استان انجام می‌شود و هیچ آزمایش به خارج از استان ارجاع داده نمی‌شود. در رابطه با سنگ‌های نیمه‌قیمتی کارگاهی داریم که به یکی از اعضای نظام‌مهندسی واگذار شده و اعضا آموزش‌هایشان را نیز در همین کارگاه دریافت می‌کنند. امسال تصویب شده که همه کارخانه‌های تولید صنایع معدنی باید مسئول فنی داشته باشند و حداقل برای 40 تا 50 نفر ‌اشتغال پدید می‌آورد.

کنترل کیفیت صنایع معدنی نیز باید به اعضای نظام‌مهندسی واگذار شود که همین امر 50 نفر را به کار وا داشته است. با شرکت آب در حال مذاکره هستیم تا نظارت بر چاه‌های آب را به مهندسان ما بسپارند که امیدوارم عملی شود. نظام‌مهندسی تا سال گذشته مستاجر بود و امسال با کل موجودی‌مان ساختمان جدید را خریدیم. به هر حال بعد از 15 سال صاحب ساختمان شدیم.
رئیس نظام‌مهندسی معدن استان همدان در پاسخ به این سوال که قرار بود صندوق بیمه تحت نظارت نظام‌های مهندسی استانی قرار بگیرد، این طرح به کجا رسید؟ بیان می‌کند: سال گذشته میز صندوق در نظام مستقر بود و امسال با کمی تغییرات باز هم این اتفاق افتاده است. 


 خدمات مهندسی در کشورهای همسایه 

با توجه به وضعیت نرخ ارز ارائه خدمات مهندسی در کشورهای همسایه سودآوری بالایی دارد. آیا نظام دنبال صادرات خدمات مهندسی به این کشورهاست؟ یوسفی‌یگانه در پاسخ به این سوال می‌گوید: معمولا در مجامعی که در غرب کشور برگزار می‌شود و همدان نیز در آن حضور دارد این موضوع همیشه مطرح است و در غرب کشور ایلام و اهواز برای این موضوع نامزد شدند و در حال فعالیت هستند. اتاق بازرگانی نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است. 


دریافت 25 درصد مبلغ قراردادها 

محمدبشیر یوسفی‌یگانه، رئیس نظام‌مهندسی معدن استان همدان با اشاره به طرح دریافت 25 درصد از مبلغ قراردادهای معدن اظهار می‌کند: نظام‌مهندسی طبق طرحی ۲۵ درصد از پول قرارداد معدن را از بهره‌برداران می‌گیرد تا اگر حق مهندس فنی پرداخت نشد، از این ۲۵ درصد پرداخت شود. ما این طرح را اجرا کردیم و موفق هم شدیم. البته اعتراضاتی وجود داشت اما در کل موفقیت‌آمیز بود. به هر حال خیلی‌ها با اجرای این طرح به حق و حقوق خود رسیدند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید