• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49205
+
-

نجات‌ ماهی آزاد

وجود تعداد زیاد ماهی آزاد در سبد صیادان شمالی نشان از احیای کمیاب‌ترین ماهی استخوانی در حال انقراض دریای خزر دارد

کشاورزی
نجات‌ ماهی آزاد

دریای خزر دارای 1600 گونه و زیر گونه از انواع آبزیان از جمله 5 گونه ماهی خاویاری، 3 گونه کیلکا و 15 گونه و زیر گونه ماهی استخوانی است. ماهی آزاد از گونه‌های با ارزش این دریاست که در معرض انقراض قرار دارد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل شیلات مازندران وضعیت صید گونه ماهی آزاد دریای خزر طی 3 سال اخیر را رو به رشد توصیف کرد و گفت: امسال 214 عدد ماهی آزاد مولد به مرکز تکثیر شهید باهنر کلاردشت منتقل شد و تعداد قابل توجهی لارو ماهی آزاد تولید می‌شود.
 
«محمد محمدزاده» یکی از ماموریت‌های شیلات مازندران را تکثیر و باز‌سازی ذخایر دریای خزر عنوان کرد و افزود: با توجه به این‌که طی 3 سال اخیر 3 میلیون بچه ماهی آزاد پس از تکثیر با وزن 20گرم رها‌سازی شده، هر سال مقدار صید این گونه با ارزش افزایش می‌یابد. 

وی با اشاره به صید گونه ماهی آزاد در صیادی پره استان گفت: سبد صید صیادان نشان می‌دهد که این گونه در حال احیاست.این مسئول با بیان این‌که دو مرکز باز‌سازی در ساری و کلاردشت ظرفیتی مهم برای صیادان محسوب می‌شود، توضیح داد: تکثیر ماهیان سفید، خاویاری و کپور از ماموریت‌های مهم مرکز باز‌سازی شهید رجایی ساری است و تکثیر و بازسازی ماهی آزاد در مرکز شهید باهنر کلاردشت انجام می‌شود. 

محمدزاده وضعیت دبی رودخانه‌های غرب مازندران به‌ویژه رودخانه چشمه کیله در تنکابن را مناسب دانست و بیان کرد: عملیات تکثیر لارو 214 آزاد ماهی مولد صید شده در حال انجام است که پس از وزن 5 تا 20 گرمی در مصب رودخانه‌ها رها‌سازی می‌شود.مدیر کل شیلات استان با اشاره به این‌که از سال 1373 تاکنون 2 میلیارد قطعه بچه ماهی سفید، کپور و آزاد در مراکز تکثیر مصنوعی و نیمه‌مصنوعی در مازندران تولید و در دریای خزر رها شد، گفت: حدود 85 میلیون قطعه از این بچه ماهی‌ها مربوط به سال گذشته بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید