• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49201
+
-

آرامستان جدید کرمان بدون آب و برق

عضو شورای اسلامی شهر: قطعه‌بندی قبرها در آرامستان جدید انجام شده است، اما زیرساخت‌هایی مانند آب و برق هنوز ایجاد نشده است

شهری
آرامستان جدید کرمان بدون آب و برق

راضیه زنگی‌آبادی|  خبرنگار:


7 سالی می‌شود که شهر بزرگ کرمان در انتظار آرامستان جدید است، اما با این همه هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده و این در حالی است که بهشت زهرای فعلی، برای تامین قبر نیازمند زمین از جنگل قائم است. 

آرامستان جدید مجموعه‌ای 600هکتاری است که در فاصله 10 کیلومتری بلوار آیت‌الله خامنه‌ای قرار گرفته است، در سال‌های 91 آگهی‌ها و تبلیغاتی برای فروش قبر در همه جای شهر پخش شد. به گفته «مهران عالم‌زاده» شهردار کرمان، 20هزار قبر به صورت علی‌الحساب پیش‌فروش شده است. اگرچه 7 سال از این ماجرا می‌گذرد، اما آرامستان جدید نه‌تنها آب و برق ندارد، بلکه با وجود هزینه‌های زیاد، پیشنهادهایی هم برای تغییر کاربری آن وجود دارد. یکی دیگر از مشکلات، کمبود فضا در قبرستان فعلی است. به طوری که حتی شنیده می‌شود بخشی از زمین‌های جنگل قائم را برای تهیه قبر در نظرگرفته‌اند. 


100هزار قبر، ظرفیت فعلی آرامستان 

بر اساس گزارش سازمان بهشت زهرا(س) که در2 ماه پیش اعلام شده است، مجموعه جدید آرامستان ۶۰۰ هکتار و با مرزبندی جدید ارتش ۲۰۰ هکتار آن کم شده است. پیش‌بینی می‌شود که این آرامستان پذیرش ۱۰۰ هزار قبر یک طبقه را داشته باشد. علاوه بر این محل جدید آرامستان سند ندارد و برای دریافت آب، مجوز حفاری چاه گرفته شده است، اما با حفر چاه ۱۵۰ متری هم به آب دست پیدا نکرده‌اند. 


طراحی غیرمنطقی آرامستان

در جلسات متعددی آرامستان و وضعیت به سرانجام نرسیده آن مطرح شده است؛ حتی همین 2ماه پیش هم طی بازدیدی که اعضای شورای اسلامی شهر و پرسنل شهرداری به همراه خبرنگاران از این فضا داشتند، موضوعات زیادی عنوان شد که یکی از آن‌ها تغییر کاربری زمین بود. 
مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان در خصوص وضعیت فعلی آرامستان جدید کرمان می‌گوید: آرامستان جدید مشکلات زیادی در طراحی خود داشت و همین نوع طراحی باعث شده بود تعداد قبرها منطقی نباشد. طبق طراحی‌های قبل، به دلیل تعداد کم قبور، هزینه تمام‌شده هر واحد بالا می‌رفت و پرتی زیادی برای زمین ایجاد می‌کرد. علاوه بر این، طراحی بعضی قبور اصلاً بر اساس ضوابط آرامستان و شرع نبود، به همین دلیل شهرداری مجبور به اصلاح وضعیت گذشته شد. 

 «سیدرضا میرحسینی» در خصوص پیشنهادهای اعضای شورای اسلامی شهر برای تغییر کاربری زمین می‌گوید: هنوز تصمیم قطعی برای تغییر کاربری آرامستان صورت نگرفته است. در واقع تصمیمات کلی در کمیسیون‌های مختلف شورای اسلامی شهر انجام می‌گیرد. 

وی ادامه می‌دهد: برای انتخاب زمین قبرستان ضابطه‌هایی وجود دارد، در واقع محاسبه تعداد قبور بر اساس جمعیت شهر و همچنین افق کوتاه و بلندمدتی است که برای مرگ و میر محاسبه می‌شود؛ بنابراین زمانی که این عدد (تعداد قبور) به دست آمد، می‌توان به سراغ پیدا کردن زمین مناسب رفت. ملاحظات زیست‌محیطی و برآورد حفر زمین نسبت به آب‌های زیرزمینی در مراحل بعد قرار می‌گیرد. 


مردم نگران پول‌های خود نباشند 

این مقام مسئول در زمینه پول‌های پرداختی مردم برای خرید قبر و همچنین سند نداشتن آرامستان می‌گوید: یکی از مسائلی که مردم را نگران کرده، پیش‌پرداخت‌هایی است که برای خرید قبر داشته‌اند، این مبلغ به عنوان علی‌الحساب نزد شهرداری می‌ماند و مردم نگران نباشند. آرامستان اگر سند ندارد به این معنا نیست که شهرداری نسبت به آن مالکیت ندارد، ممکن است خیلی از بوستان‌های شهر هم سند نداشته باشند، ولی مالکیت شهرداری تصویب شده است. 


تغییر کاربری در حد پیشنهاد

همشهری به سراغ «منصور ایرانمنش»، عضو شورای اسلامی شهر کرمان می‌رود تا در خصوص پیشنهاد او درباره تغییر کاربری زمین آرامستان و ویلا‌سازی گفت‌وگویی داشته باشد تا فرضیه جابه‌جایی آرامستان هم مورد بررسی قرار گیرد. این عضو شورای اسلامی شهر تغییر کاربری را فقط یک پیشنهاد می‌داند و می‌گوید: اگرچه منطقه آرامستان جدید چشم‌انداز خوبی دارد و از نظر اقلیمی جاذبه لازم برای ویلاسازی را دارد، اما به وقوع پیوستن این اتفاق راحت نیست. هرچند بارها هم موضوع جابه‌جایی آرامستان مطرح شده، اما این منطقه فعلی، تنها گزینه مناسب برای آرامستان به حساب می‌آید.

در واقع در حال حاضر ما با محدودیت قبر در مسجد صاحب‌الزمان (قبرستان فعلی) روبه‌رو هستیم؛ حتی جنگل قایم هم در حال وصل شدن به این مجموعه است. اما پیش‌بینی شده که تا سال آینده آرامستان جدید کامل شود. باید در نظر داشت که قطعه‌بندی قبرها در آرامستان جدید انجام شده است، اگر هم حادثه و اتفاقی پیش بیاید باز هم مشکلی برای دفن در آرامستان جدید نداریم. بلکه فقط زیرساخت‌هایی مانند آب و برق هنوز به سرانجام نرسیده است.


اصلاحات جدید

در جلسه علنی شورای اسلامی شهر که در 14 بهمن تشکیل شد،  «مهران عالم‌زاده»، شهردار کرمان، از برق‌رسانی به آرامستان جدید خبر داد و گفت: اگر در حال حاضر، قرار بود طراحی برای آرامستان صورت گیرد، این طرح فعلی به هیچ وجه مورد تایید قرار نمی‌گرفت. این طرح که در گذشته اجرا شده به صورت شعاعی است که هم با شرع مغایرت دارد و هم با این وضعیت نمی‌توان قبرستان را گسترش داد. به همین دلیل با کمک همکاران بخش حمل‌و‌نقل تا جایی که طرح قابلیت داشت، آن را اصلاح کردیم. علاوه بر این در گذشته به ازای هر قبر 18متر مربع لحاظ می‌شد، در حالی که بر اساس استانداردها سرانه هر قبر برای

این خبر را به اشتراک بگذارید