• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49198
+
-

«نه» به مهاجرت در روستای زنگیر گرمی

روستاییان زنگیر با تامین منابع مالی، راه روستا را بهسازی کرده‌اند اما برای ادامه کار نیازمند توجه مسئولان استان هستند

روستا
«نه» به مهاجرت در روستای زنگیر گرمی

سیدمهدی حسینی |  اردبیل_خبرنگار:


راه، معضل بیشتر روستاها و حتی شهرها و شهرستان‌های استان اردبیل است. آنهایی که برای برخورداری از حداقل امکانات از جمله راه مناسب و تردد جاده‌ای سال‌هاست چشم‌انتظار وعده مسئولان هستند که گاهی هم ناامیدی و مهاجرت، حاشیه‌نشینی و سختی زندگی در شهرهای بزرگ را به اسکان در روستاها ترجیح می‌دهند. اما روایت امروز داستان همدلی و همیاری روستایی در بخش مرکزی گرمی است که برخلاف رسم و رسوم مهاجرت از مناطق محروم، مدت‌هاست که خودشان دست به کار شده‌اند و برای آبادانی زادگاهشان منتظر تخصیص اعتبارات دولتی نمانده‌اند.


تامین اعتبار برای بهسازی راه روستا

کیفیت نامطلوب آسفالت جاده‌ها و وجود چاله‌چوله‌ در راه‌های روستایی، گلایه مشترک بیشتر روستاییانی است که منتظر اقدامات موثر مسئولان شهرستانی و استانی برای رفع چنین معضلاتی هستند که تحقق مطالبات آنها همت مسئولان شهری و راهسازی را می‌طلبد. جاده روستای زنگیر از توابع بخش مرکزی گرمی هم سال‌هاست که به علت قدیمی بودن، فرسایش خاک و رسیدگی نکردن کافی با کمترین بارش‌ها تردد ساکنان را با مشکل مواجه می‌کند. تردد وسایل نقلیه در این جاده به دلیل داشتن پیچ‌های تند و تیز و سراشیبی شدید برای رسیدن به مرکز شهر گرمی به‌سختی میسر است. 

اما در نبود اعتبارات مالی دولتی و اختصاص نیافتن بودجه برای ترمیم این مسیر، اهالی روستا آستین‌هایشان را بالا زدند و خود اقدام به ساخت و تعمیر جاده کردند. آنها حتی از اهالی این منطقه که از روستا کوچ کرده‌ و در شهرهای دیگر زندگی می‌کنند هم جلب مشارکت کرده و با استفاده از همیاری آنها مبلغ 40 میلیون تومان اعتبار جمع‌آوری کردند تا با اجاره ماشین‌های سنگین و همت خود اهالی، عمران روستا و بهسازی مسیر را آغاز کنند. با وجود این‌که تلاش و هزینه بسیاری برای عمران روستا صرف شده است، اکنون اهالی اعلام کرده‌اند که به دلیل مشکلات مالی، دیگر توان ادامه عملیات شن‌ریزی و آسفالت جاده ارتباطی را ندارند. آنها معتقدند حالا که اهالی روستا همت کرده و کار ساخت راه ارتباطی این منطقه را آغاز کرده‌اند، مسئولان مربوطه هم با همتی بلند وارد میدان عمل شده و به یاری اهالی بشتابند.


مسئولان به کمک اهالی روستا بیایند 

«صمد توکلی» یکی از اهالی این روستا به همشهری می‌گوید: با وحدت و همدلی بسیاری از مشکلات راه این روستا را که در زمان‌های مختلف منجر به تصادف می‌شد رفع کردیم. هم‌اکنون از مسئولان می‌خواهیم که به این روستا با قدمت زیاد برای آبادانی کمک‌رسانی کنند. در امتداد این جاده بیش از 300 خانوار در قالب 2 روستای بخش مرکزی زندگی می‌کنند که تردد آنها نیز از این مسیر است. اگر بهسازی این راه ادامه نداشته باشد، به احتمال زیاد روستا‌ها سال به سال خالی از سکنه خواهند شد و با وجود تمام ظرفیت‌های کشاورزی، آبادانی خود را از دست خواهند داد. 

 «علی فیضی» دیگر ساکن این روستا با بیان مشکلات دیگر که به نوعی مرتبط با راه ارتباطی است، عنوان می‌کند: مشکلات راه ما بیشتر در مواقع زمستان و فصل بارش‌ها خود را نشان می‌دهد، به‌خصوص زمانی که اهالی مریضی دارند یا مورد زایمان پیش می‌آید. در این مواقع برای رساندن بیماران و مادران باردار به مرکز شهر، متحمل مشقت زیادی می‌شویم و اتفاقات ناگواری هم رخ می‌دهد. 


ترمیم نقاط حادثه‌خیز

 «محمد خلفی‌زاده» دهیار روستای زنگیر با نشان‌دادن ده‌ها قطعه عکس سقوط ماشین به کنار جاده، نامه‌ها و مکاتبات صورت‌گرفته با دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با مرمت این راه طی سال‌های گذشته به همشهری، تاکنون می‌گوید: بسیاری از اهالی در عبور از این راه دچار مشکل می‌شدند. به دلیل وجود پیچ‌های پی‌در‌پی و خطرناک خودروهای زیادی به دره سقوط کرده‌اند و گاه حوادث ناگوار پیش آمده است. این راه بلای جان اهالی روستا بود که تصمیم گرفتیم خود اقدام به ترمیم نقاط حادثه‌خیز کنیم.

 حجت‌الاسلام «علی جعفری» معتمد روستا هم می‌گوید: مسئولان دستگاه‌های اجرایی قبل از تکرار وقوع حوادث ناگوار باید برای بهینه‌سازی پروژه‌هایی که ناقص اجرا شده و همچنین در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف جاده ارتباطی این روستای محروم، اقدام کنند. هر چند با همت و مشارکت مالی اهالی، هزینه دستگاه‌های پیکور را برای حذف گردنه‌های خطرناک تامین و جاده را تا 10 متر تعریض کردیم، اما با توجه به کوهستانی بودن منطقه و سیلاب زیاد این مسیر باید حریم جاده‌ها را با مساعدت مسئولان راهداری و تامین منابع مالی کانال‌کشی کنیم تا از آمدن سیلاب به روی جاده جلوگیری شود.


قول مساعد راهداری استان برای بهسازی جاده

برای بیان مشکلات اهالی این روستا به سراغ مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان اردبیل رفتیم و در مورد عملیات بهسازی راه روستایی زنگیر پیگیر شدیم. «علی رحمتی» با اشاره به حمایت این اداره از اقدام خودجوش مردم روستای زنگیر برای ترمیم محور ارتباطی این منطقه می‌گوید: همگام با همت اهالی، اداره راهداری شهرستان نیز تا حدودی حامی اهالی بوده است و با در اختیار گذاشتن برخی ماشین‌آلات دوشادوش مردم اقدامات مورد نیاز را انجام داده است.

رحمتی با بیان این‌که برای رفع موانع این راه روستایی تلاش‌ها ادامه خواهد داشت، عنوان می‌کند: با توجه به این‌که در راه محور مواصلاتی این منطقه به مرکز شهر گرمی چندین روستای دیگر نیز وجود دارد، نیاز به شن‌ریزی و مرمت داریم. قرار است با حمایت راهداری استان اردبیل و استفاده از ماشین‌آلات راهداری شهرستان گرمی، این منطقه شن‌ریزی شود.این مسئول تاکید می‌کند: در این منطقه از شهرستان گرمی 10 نقطه حادثه‌خیز وجود داشت که راهداری شهرستان نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرده است و سال آینده با تامین اعتبارات شهرستانی و استانی، راه این روستا آسفالت خواهد شد. 


آبادانی به‌جای مهاجرت 

روستای زنگیر در دهستان اجارود مرکزی در بخش مرکزی شهرستان گرمی بیش از 120 خانوار را به عنوان مرکزیت طایفه بزرگ مددلو در خود جای داده است. این روستا به مانند دیگر روستاهای منطقه طبیعت زیبایی دارد و توسعه جاده ارتباطی، علاوه بر تردد ایمن اهالی چند روستا، باعث رونق گردشگری می‌شود که درآمدزایی و توسعه اقتصادی روستا را نیز به ارمغان می‌آورد. آنچه تاکنون برای بهسازی محور ارتباطی این روستا با شهرستان گرمی و به همت اهالی این منطقه روی داده است، نشان از عزم جدی ساکنان آن برای توسعه و آبادانی زادگاهشان است.

در این باره باید مسئولان استانی هم با توجه به عزم اهالی برای انتخاب نکردن مهاجرت به عنوان راحت‌ترین راه خلاصی از محرومیت‌ها، اقدامات لازم برای زدودن چهره فقر و محرومیت از این روستا و سایر مناطق اطراف آن را در اولویت قرار دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :