• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49197
+
-

سرگردانی بیماران لاهیجانی

بیماران در بیمارستان 200 تختخوابی پیروز پذیرش نمی‌شوند و این در حالی است که بیمارستان دولتی دیگری در این شهر وجود ندارد

بهداشت و درمان
سرگردانی بیماران لاهیجانی

 مهسا طالبی| رشت- خبرنگار:



ایجاد زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان و نوسازی آنها از ملزومات و نیازهای اساسی شهروندان است. این در حالی است که بسیاری از بیمارستان‌های گیلان فرسوده هستند و نیاز به نوسازی یا بازسازی دارند.‌ بیمارستان ۲۲ آبان در شهر لاهیجان یکی از بیمارستان‌های فرسوده محسوب می‌شود که محل مراجعه بسیاری از شهروندان لاهیجانی و اهالی شهرهای شرق گیلان است. این بیمارستان که سال قبل از انقلاب اسلامی تاسیس شد، بسیار فرسوده است. مسئولان حوزه بهداشت برای حل این مشکل، قول تاسیس یک بیمارستان جدید در این شهر را داده بودند. 

سرانجام پس از چند سال در دهه فجر امسال بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی پیروز در لاهیجان افتتاح شد و بیمارستان ۲۲ آبان هم تعطیل شده است. بیمارستان سیدالشهدا(ع) نیز از این پس، خدمات خود را به بیمارستان دکتر پیروز منتقل می‌کند، اما چون این اقدام بدون اطلاع قبلی و آمادگی بیمارستان پیروز بوده، مشکلاتی برای بیماران ایجاد شده است.

«رضا ترابی» یکی از شهروندان در این زمینه به همشهری می‌گوید: برای انتقال بیمارستان 22 آبان لاهیجان به بیمارستان پیروز، باید تمام بخش‌ها و آزمایشگاه‌ها (به جز بخش تالاسمی) را به بیمارستان سیدالشهدا(ع) انتقال بدهند. این اقدام بدون در نظر گرفتن این‌که بیماران تالاسمی باید به بانک خون و آزمایشگاه و داروخانه‌های خاص داخل شهر دسترسی داشته باشند که نیاز به معاینه پزشکان دیگر هم دارند، انجام شده است. 

وی می‌افزاید: در شهرستان‌های دیگر هر روز خدمات جدید و به روز برای راحتی و درمان بیماران خاص در نظر گرفته می‌شود، ولی برعکس در لاهیجان هر روز یک مشکل به وجود می‌آید. هیچ مسئولی هم پاسخگوی حدود 200 بیمار و خانواده آنها نیست. 

«محبوبه عطایی» دیگر شهروند لاهیجانی می‌گوید: کاش کسی پیگیری کند که بیمارستان پیروز چه زمانی شروع به کار می‌کند؟ امروز که به بیمارستان مراجعه کردم حتی پذیرش هم نداشت که جواب سوالمان را بدهد. عمل جراحی من 10روز است که عقب افتاده. وقتی که برای گرفتن نامه بستری شدن در بیمارستان پیروز به دکتر مراجعه کردم، گفت اصلا معلوم نیست چه زمانی بیمارستان شروع به کار می‌کند. اتاق عمل هم که جای خود دارد.
«شهرام دلجوی نیاکی» شهروند دیگر بیان می‌کند: افرادی مثل ما که نمی‌توانند در بیمارستان‌های خصوصی مانند شفا و میلاد بستری شوند، باید چه کار کنند؟ ما حتی ماشین هم نداریم تا به بیمارستان رشت برویم. 

وی ادامه می‌دهد: چرا مسئولان لاهیجان قبل از این‌که بیمارستان پیروز کاملا آماده به کار شود، از 10 روز گذشته بیمارستان ۲۲آبان را تعطیل کردند و می‌گویند مریض بستری نمی‌کنیم؟ مگر در این شهر چند بیمارستان دولتی وجود دارد که آن را هم شب عید تعطیل و بیماران را سردرگم کرده‌اند؟


پاسخ‌های مسئول روابط عمومی بیمارستان

در این زمینه مسئول روابط عمومی بیمارستان ۲۲ آبان و پیروز لاهیجان می‌گوید: سال تاسیس ساختمان بیمارستان ۲۲ آبان به ۱۳۲۷ برمی‌گردد و بعد طی این سال‌ها بسیار فرسوده شده است. بیمارستان مجددا طی سال‌های بعد ترمیم و بازسازی شد، ولی از لحاظ استانداردهای بیمارستانی در رتبه پایین قرار داشت.  بیمارستان سیدالشهدا(ع) هم سال‌ها قبل ساخته شده است.

«سیدنژاد» می‌افزاید: طبق مصوبه‌ای که سال‌ها قبل به تصویب رسیده و با اهدای زمین توسط دکتر پیروز، ساخت بیمارستان جدید آغاز شد و هم‌اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. فرسودگی بیمارستان‌ها باعث نارضایتی و رنجش مراجعان در سال‌های اخیر شده بود. علی‌رغم وجود پرسنل مجرب در بیمارستان، ولیکن فضای نامناسب همیشه شکایت مراجعان را به دنبال داشته است.

وی ادامه می‌دهد: بیمارستان دولتی دکتر پیروز که ادغامی از بخش‌های مختلف دو بیمارستان ۲۲ آبان و سیدالشهدا(ع) است، می‌تواند این نارضایتی‌ها را جبران کند و با پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و همچنین کادر مجرب در خدمت عموم شهروندان شرق گیلان باشد. بیمارستان سیدالشهدا(ع) به طور کامل تعطیل نمی‌شود، بلکه مرکز بیماری‌های خاص شرق گیلان خواهد شد. همچنین تعدادی از واحدهای بیمارستان ۲۲ آبان نیز قابل استفاده خواهد بود. سیدنژاد می‌افزاید: امید است همشهریان این اقدامات را به فال نیک بگیرند و از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه پرهیز کنند. انتقاد و پیشنهاد همیشه حق مسلم افراد جامعه است، اما نقد منصفانه بهتر است.این مسئول هنوز مشخص نکرده که بخش‌های مختلف بیمارستان پیروز چه زمانی آماده خدمات‌دهی کامل به شهروندان خواهد بود.


امکانات بیمارستان جدید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: بیمارستان جدید لاهیجان دارای امکانات و تجهیزات جدیدی نظیر اورژانس، اتاق عمل،‌ آی‌سی‌یو و یک دستگاه سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس است. این در حالی است که بیمارستان‌های شرق گیلان تاکنون از این دستگاه برخوردار نبوده‌اند. فقط یکی در رشت و یکی هم در بندرانزلی وجود دارد که این دستگاه با افتتاح بیمارستان نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

«شاهرخ یوسف زاده چابک» می‌افزاید: بیمارستان پیروز در شهر لاهیجان به عنوان قطب درمانی در شرق گیلان تجهیز می‌شود و از امکانات و تجهیزات لازم برای خدمات‌دهی به بیماران از شهرستان‌های املش، لنگرود، رودسر، سیاهکل و آستانه اشرفیه برخوردار است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده، سه شهر لاهیجان، بندر انزلی و تالش به عنوان قطب‌های درمانی گیلان سازماندهی می‌شوند. در حال حاضر رشت هم قطب اصلی و مرکز ارجاع استان به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :