• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 8 اسفند 1397
کد مطلب : 49195
+
-

توقف بودجه شهرداری تبریز در ایستگاه شورا

شهردار تبریز‌: تاخیر در تصویب بودجه سال 98 خسارت جبران‌ناپذیری به پروژه‌های عمرانی خواهد ‌زد

گزارش
توقف بودجه شهرداری تبریز در ایستگاه شورا





مجتبی خدایی|  تبریز – خبرنگار:


آخرین روز دی بود که لایحه بودجه 2 هزار و 780 میلیارد تومانی شهرداری تبریز برای سال 1398 کمی قبل از موعد تعیین‌شده از سوی «ایرج شهین‌باهر» به شورای شهر تبریز سپرده شد، اما با گذشت حدود 40 روز هنوز این لایحه از فیلتر شورای شهر عبور نکرده است. 


انتقاد از تاخیر در تصویب لایحه سال 98 

شهردار تبریز در این باره اظهار می‌کند: تبریز آخرین کلان‌شهری است که در حال بررسی بودجه است و با گذشت بیش از 40 روز هنوز نتوانسته‌ایم به جمع‌بندی برسیم. درخواست من از شورا این است که بودجه قبل از آغاز فصل کاری مصوب شود که در غیر این صورت زمان برای آغاز و اجرای کارهای عمرانی را از دست خواهیم داد.

شهین‌باهر ادامه می‌دهد: ایرادهایی که با عنوان ابهام در مورد بودجه سال آتی وارد شده از جمله ابهام در حقوق دریافتی برخی کارکنان، نمی‌تواند عاملی برای تاخیر در تصویب بودجه باشد. باید به مسائل اساسی در تصویب بودجه توجه شود. فصل کاری در تبریز چند ماه بیشتر نیست و اگر تصویب این بودجه تا آخر سال به اتمام نرسد و به ماه‌های آغازین سال آینده موکول شود، نمی‌توانیم اعتبارات را به‌موقع تخصیص داده و کارهای عمرانی موثری در شهر انجام دهیم.

وی با رد بودجه‌ریزی غیرعلمی و به دور از چشم‌انداز در تبریز عنوان می‌کند: برای اولین بار در کشور برنامه چشم‌انداز در شهرداری تبریز تهیه شده و در بودجه سال آتی هم بر اساس این طرح برنامه‌محور عمل کرده‌ایم. شهردار تبریز با بیان این‌که عملکرد مناطق شهرداری در 10 ماه امسال به صورت مکتوب به شورا ارسال شده است، اظهار می‌کند: انتظار نمی‌رود بودجه سریعا و بدون کار کارشناسی مصوب شود، بلکه انتظار داریم جلسات شورا به بررسی بودجه اختصاص داشته باشد.  


مناطق شهرداری همکاری نمی‌کنند

از سوی دیگر رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز نسبت به ادعاهای شهرداری واکنش نشان داده و می‌گوید: با این‌که بودجه سال جاری از نظر تطبیق با موارد علمی بودجه‌‌بندی و انطباق با برنامه چشم‌انداز و برنامه‌محور بودن بهتر از سال‌های گذشته است، اما ابهاماتی وجود دارد که تا بر‌طرف نشود نمی‌توان به تصویب بودجه در روزهای آتی امیدوار بود.
«محمدباقر بهشتی» بیان می‌کند: مناطق و سازمان‌های مختلف شهرداری اطلاعات کافی در اختیار مرکز پژوهش قرار نمی‌دهند و از شهردار تبریز می‌خواهیم در این زمینه پاسخگو باشد. از جمله این‌که باید تعداد کارکنان شهرداری و میزان دریافتی همه آنها عنوان شود. همچنین محل کار تمام پرسنل شهرداری باید مشخص شود. در حالی که شهرداری تهران تمام اطلاعات 65 هزار نیروی کار خود و حقوق دریافتی آنان را در سایت قرار داده، شهرداری تبریز هم باید این کار را طبق لیست تاییدشده انجام دهد.

وی تاکید می‌کند: در صورتی که این ابهامات رفع شود، در مدت چند روز می‌توانیم به جمع‌بندی کلی برسیم که راه تصویب بودجه را بسیار هموار می‌کند. روند اجرای پروژه‌ها در سال گذشته‌، میزان درآمد حاصله و فاکتورهای موثر دیگر در تنظیم بودجه باید در اختیار این مرکز قرار گیرد تا بتوان نیاز پروژه‌ها به بودجه را مشخص کرد.


ارائه راهکار برای خروج از بن‌بست

یکی از اعضای شورای شهر تبریز هم با بیان این‌که تاخیر در تصویب بودجه شهرداری تبریز قابل قبول نیست و برای توسعه شهری تبریز زیانبار خواهد بود، عنوان می‌کند: همکاران شورا ایراداتی به بودجه وارد کرده و آن را مبهم دانسته‌اند. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود که مطالعات کارشناسی‌شده مرکز پژوهش‌ها در صحن شورا بررسی شود تا ابهامی باقی نماند.

«شهرام دبیری» با اشاره به انتقاد اعضای شورا در مورد مشخص نبودن میزان تحقق بودجه در سال جاری و میزان پیشرفت پروژه‌ها عنوان می‌کند: راهکار اصولی این است که درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه با توجه به میزان تحقق در سال گذشته بررسی شده و با این بررسی برای هزینه‌ها هم تصمیم‌گیری شده و سپس اولویت‌بندی پروژه‌ها صورت گیرد.

 وی با اشاره به نگرانی مسئولان شهری در مورد تاخیر در تصویب بودجه و تاثیر منفی آن در اجرای پروژه‌های بزرگ تاکید می‌کند: در مورد پروژ‌ه‌های عمرانی هم پیشنهاد می‌شود کلیات تصمیم شهرداری در مورد پروژه‌های بزرگ و مهم مصوب شده و پس از آن در موارد جزئی که نیاز به بررسی بیشتر دارد تصمیم‌گیری شود.


ویژگی‌های بودجه 98 شهرداری تبریز

به گفته شهردار تبریز در بودجه 98 این سازمان به‌رغم رکود در ساخت‌وسازها و کاهش شدید منابع درآمدی شهرداری، تلاش شده تا انضباط مالی بر سیستم حاکم شود. انضباط مالی اجرای پروژه‌های عمرانی مهم شهر هم همچنان ادامه دارد و کاهش 16 درصدی بودجه جاری نسبت به سال گذشته از ویژگی‌های لایحه‌ای است که «ایرج شهین‌باهر» تقدیم شورای شهر تبریز کرده است. توجه به معیشت کارکنان و پرداخت منظم حقوق، نگاه ویژه به تکمیل پروژه قطار شهری با بهره‌مندی از روش‌های علمی، تلاش برای تنظیم بودجه‌ای قابل حصول و منطقی، همچنین کاهش اعتبارات مربوط به ماموریت و هزینه‌های سفر در سال گذشته در این بودجه لحاظ شده است و اعتبارات این لایحه در سال آینده 28 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید