• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49193
+
-

70 هزار بیکار مطلق در گلستان

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی: به دلیل تغییرنگرش‌ها افراد زیادی به دنبال مشاغل پشت میزی هستند

گلستان
70 هزار بیکار مطلق در گلستان

 بنیامین شریعتی اشرفی|  گرگان - خبرنگار:


بیکاری از معضلات پیش روی کشور است. در این میان گلستان نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کند. به همین دلیل دولت برای رفع این معضل تمام سعی خود را به کار بست تا بتواند گرهی از مشکلات باز کند. اگر چه شاید یک سال تلاش گرهی از معضل بیکاری در هیچ یک از استان‌های کشور نگشوده باشد، اما دلیلی بر رد شغل‌های ایجاد شده و نتایج به دست آمده نیست. 


اقدامات دولت برای رفع بیکاری

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان در مورد اقدامات دولت در این حوزه طی یک سال گذشته می‌گوید: دولت برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال، طرح‌های زیادی اجرا کرده که ارائه تسهیلات روستایی و عشایری و فراگیر، کارورزی، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، روستا تعاون و روستای بدون بیکار برخی از این طرح‌ها هستند.

«سعیدمازندرانی» ادامه می‌دهد: سال گذشته 19 هزار و 200 نفر تعهد اشتغال استان بود که با ثبت اطلاعات 21 هزار و 560 نفر در سامانه رصد، تحقق 110 درصدی اشتغال را شاهد بودیم. از ابتدای سال تاکنون 25 هزار و 40 نفر اشتغال در سامانه رصد ثبت شده که بر اساس میزان تعهد ملی (21 هزار شغل)، 116 درصد تحقق را نشان می‌دهد و نسبت به تعهد استانی (30 هزار شغل)، 82 درصد محقق شد. 
میزان ابلاغ استان از این تسهیلات 496 میلیارد تومان بود و در مرحله نخست 162 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد. تاکنون 261 میلیارد تومان تسهیلات را جذب و پرداخت کرده ایم که موجب ایجاد 5 هزار و 500 شغل شد.

وی اضافه می‌کند: از ابتدای شروع طرح تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری و فراگیر، 12 هزار و 900 نفر در سامانه ثبت‌نام کردند. همچنین در این میان 6 هزار طرح هم مورد بررسی قرار گرفت که 3500 طرح از این تسهیلات بهره‌‌مند شدند. در ادامه بیش از 7هزار طرح نیز بررسی شده و منتظر دریافت تسهیلات است. 

مازندرانی در خصوص جمعیت بیکار استان توضیح می‌دهد: 120 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی که حاصل تراکم جمعیتی دهه شصت است، وارد بازار شده اند. این افزایش یکباره جمعیت بیکار از طرفی و تغییر ذائقه افراد در پذیرش شغل‌های عمدتا پشت میزی از طرفی دیگر باعث افزایش جمعیت بیکار در سال‌های گذشته شده است. می‌توان گفت در حال حاضر 70 هزار بیکار مطلق در استان وجود دارد. 


تنوع اشتغال در استان

این مسئول درباره تنوع فعالیت‌های اشتغال استان می‌گوید: از مجموع فعالیت‌ها 25 درصد مربوط بخش صنعت، 30 درصد مربوط به بخش کشاورزی و 45 درصد مربوط به بخش خدمات است. از آنجا که بسیاری از مشاغل در استان به صورت فصلی هستند، توانمندسازی روستاییان در دستور کار ما قرار دارد. مازندرانی با بیان این‌که در سال 97 بیش از 100 مرکز بوم‌گردی ایجاد شد که با تسهیلات روستایی مورد حمایت قرار گرفت، ادامه می‌دهد: در بخش مشاغل خانگی در سال 96 بیش از 2 هزار نفر از 28 میلیارد تومان تسهیلات بهره‌‌مند شدند که نسبت به سال 95 بیش از 28 برابر رشد داشت. در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در اختیار واحدهای اقتصادی قرار گرفت که مجموعه اقدامات حمایتی موجب شده امسال شاهد کاهش 6 درصدی اخراج کارگران و کاهش میزان افراد بهره‌‌مند از بیمه بیکاری به تعداد 3 هزار و 500 نفر باشیم و این واکنش‌ها نشانه تحرک در اشتغال استان است.

 در گلستان بیش از 2 هزار و 600 شرکت تعاونی فعال داریم که امسال 16 میلیون دلار صادرات متعلق به تعاونی‌هاست و در صورت حمایت شدن، ظرفیت بسیار خوبی در رونق اقتصادی استان محسوب می‌شود.


ارائه تسهیلات اشتغال

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان می‌گوید: در سال گذشته 85 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار تعاونی‌ها قرار گرفت و امسال نیز 25 میلیارد از محل رونق تولید و 16 میلیارد تسهیلات به تعاونی‌ها اختصاص یافت.

«سعید مازندرانی» با بیان این‌که اجرا نشدن کامل بخشودگی بیمه و مالیات ویژه تعاونی‌ها از جمله مشکلات این بخش است، اضافه می‌کند: 15 سبد کالا توسط نهادهای حمایتی توزیع شده که بیش از 375 هزار نفر از گلستانی‌ها از آن بهره‌‌مند شدند. این سبد کالاها در ابتدا از 30 هزار تومان تا 130 هزار تومان بودند که اکنون از 50 هزار تومان تا 300 هزار تومان بسته به تعداد افراد خانوار متفاوت هستند. وی ادامه می‌دهد: سبد حمایتی نیز به بازنشستگان و بیش از 60 درصد کارگران داده شد و کارمندان هم به زودی آن را دریافت خواهند کرد. سایر افرادی که زیر 3 میلیون تومان دریافتی ماهانه دارند، پس از شناسایی توسط دولت، این سبد را دریافت خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید