• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49186
+
-

بازار گران نوروز

معاون نظارت سازمان صمت آذربایجان شرقی، افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی به صورت مختصر را تایید می‌کند

بازار
بازار گران نوروز

سیدمرتضی احمدپور| تبریز – خبرنگار:


در روزهای اخیر و در آستانه سال جدید نوسان دوباره قیمت در برخی کالاها در بازار نوروزی آذربایجان شرقی موجب نگرانی شهروندان شده است. افزایش تقاضا در روزهای منتهی به پایان سال هم بر نوسان قیمت‌ها تاثیر روانی گذاشته است. به نحوی که برخی فروشندگان اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کالاها کرده‌اند. به گفته برخی رانندگان، لاستیک خودرو هم در روزهای اخیر دچار اختلال قیمت در عرضه شده، آن هم در حالی که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اعلام می‌کنند ذخیره کافی برای کالاهای اساسی در استان وجود دارد و خللی در عرضه آنها نیست. البته آنها در حالی از کنترل بر قیمت کالاهای اساسی در بازار خبر می‌دهند که برخی شهروندان معتقدند قیمت‌های افسارگسیخته ماه‌های اخیر باز هم در خرید کالاهایی که این روزها با افزایش تقاضا روبه‌رو هستند، مشاهده می‌شود. 


خرید گران، فروش گران 

«صابر احمدی» یکی از شهروندان تبریزی است که در بازار صفی تبریز فروشنده مواد غذایی است. او می‌گوید: در روزهای اخیر موج افزایش قیمت‌ها شروع شده و فروشندگان هم کالاها را از مراکز پخش عمده با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند. به طور متوسط در قیمت حبوبات 5 تا 10 درصد و در سایر خوراکی‌ها از جمله خرما و ماکارونی 10 تا 15 درصد افزایش وجود دارد.

احمدی ادامه می‌دهد:‌ هر چند هیچ مجوزی برای این افزایش قیمت‌ها نداریم، اما چون گران می‌خریم گران هم می‌فروشیم. اگر سود مناسب برای مغازه‌دار وجود نداشته باشد، ادامه کار هم توجیه‌پذیر نیست. مسئولان نباید انتظار داشته باشند که در این بازار گران و کرایه بالای مغازه‌ها با یک درصد سود، اقدام به عرضه کالا به مشتریان کنیم. 


شکر گران‌، روغن نایاب

یکی از فروشندگان مواد غذایی در خیابان دارایی تبریز می‌گوید: در روزهای اخیر و در هفته‌های مانده به عید، مصرف برخی کالاها از جمله شکر‌، روغن و آرد افزایش پیدا کرده که این افزایش مصرف معمولا برای پخت شیرینی‌های نوروزی است. «هاشم قوجایی» می‌افزاید: البته این افزایش مصرف و تقاضا از سوی خرده‌فروشی‌ها و سوپری‌ها دیده می‌شود که قفسه‌های فروش خود را برای ایام نوروز آماده می‌کنند.

 مصرف‌کنندگان نهایی در روزهای آتی برای خرید این کالاها مراجعه می‌کنند، اما همین روند موجب شده تا افزایش قیمت محسوسی در بازار پدید آید. وی تاکید می‌کند: شکر در حدود 5 تا 10 درصد افزایش قیمت غیرمصوب و تاییدنشده داشته است. در زمینه آرد هم این افزایش تقاضا وجود دارد، اما در مورد روغن با وجود تقاضای زیاد و عرضه کم این کالا از سوی کارخانه‌ها، مجاز به هیچ‌گونه افزایشی قیمتی نیستیم. قوجایی ادامه می‌دهد: میزان سودی که از فروش روغن برای عمده‌فروشان در نظر گرفته شده است، بسیار پایین و در حدود یک تا 2 درصد است. در حالی که این درصد سود در گذشته بسیار بیشتر بوده و از سوی دیگر کارخانه‌ها هم تمایل زیادی برای عرضه کافی مواد غذایی ندارند.


 تشدید نظارت‌ها در استان 

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت‌، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم نظارت مستمر بر روند تولید و عرضه اقلام اساسی وجود دارد.«اسماعیل عطاپور» می‌گوید: موجودی 52 قلم کالا در استان به صورت مستمر رصد می‌شود و بر 14 قلم کالای اساسی هم کنترل قیمت وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت بازار اظهار می‌کند: بر عرضه تمام کالاهای اساسی از جمله خواربار و لبنیات، گوشت قرمز‌، گوشت مرغ و ماهی‌، قند و شکر‌، روغن نباتی، برنج و نان نظارت کامل وجود دارد و در روزهای اخیر افزایش قیمتی در زمینه لبنیات در تبریز وجود نداشته است، در روغن نیز افزایشی وجود ندارد. البته در روزهای اخیر افزایش قیمت در برخی کالاهای اساسی به صورت مختصر وجود داشته است که گرانفروشی‌ها رصد خواهند شد.  

این مسئول تاکید می‌کند: حدود 50 تن روغن ذخیره‌شده در استان داریم و با وجود تقاضای زیاد این کالا با حداقل قیمت به مشتریان فروخته می‌شود تا تورمی در این زمینه وجود نداشته باشد. عطاپور افزایش قیمت در برخی کالاها را زمینه‌ساز سوء‌استفاده برخی افراد عنوان می‌کند و می‌افزاید: از ابتدای سال جاری 180 هزار مورد بازرسی از اصناف و کسبه در استان انجام شده و متخلفان به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی معرفی شده‌اند. در روزهای اخیر هم این بازرسی‌ها افزایش پیدا کرده است. معاون نظارت سازمان صمت آذربایجان شرقی بیان می‌کند: اصلی‌ترین تخلف اصناف استان مربوط به عدم درج قیمت است. علاوه بر این تخلفات در زمینه‌های مختلف کم‌فروشی‌، گران‌فروشی‌ و عدم ارائه فاکتور و تخلفات دیگر بوده است. 

عطاپور از همکاری شهروندان در ارائه گزارش تخلفات هم خبر می‌دهد و می‌گوید: در سال جاری 16 هزار شکایت تلفنی به سامانه 124 داشته‌ایم که از این تعداد 8 هزار مورد به عنوان شکایت قابل بررسی مطرح شده و توانسته‌ایم 819 مورد را قبل از طرح در مجامع قضایی و تعزیرات با همکاری شهروندان و اصناف حل و فصل کنیم. این مسئول تاکید می‌کند: در زمینه لاستیک خودرو هم مشکلی در تامین لاستیک مورد نیاز رانندگان وجود ندارد. بیش از 67 هزار حلقه لاستیک موجودی در استان داریم، اما برخی جوسازی‌ها در زمینه تامین کالاها، شهروندان را دچار نگرانی می‌کند. برخی هم اخبار تاییدنشده را به عنوان وضعیت بازار تلقی می‌کنند.


تامین اقلام اساسی بازار مواد غذایی 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به همشهری اظهار می‌کند: با وجود افزایش تقاضا در روزهای مانده به آخر سال، در زمینه مواد غذایی مشکل اساسی وجود ندارد و تنظیم بازار همانند سال‌های قبل و بر اساس نیاز و مقتضیات روز انجام می‌شود.

«غلامرضا راستی» ادامه می‌دهد: بر اساس استعلامی که از انبار غله استان داشته‌ایم، در مورد تامین آرد مورد نیاز شهروندان، همچنین قنادی‌ها و شیرینی‌پزها در آستانه سال جدید مشکلی وجود ندارد و در استان ذخیره کافی هست. در زمینه شکر هم 489 تن شکر علاوه بر موجودی انبارهای استان، وارد کرده‌ایم و در مورد برنج هم برای تنظیم بازار 478 تن برنج تایلندی ذخیره‌سازی شده است. وی تاکید می‌کند: یکی از روش‌های مدیریتی برای بازار مواد غذایی، تامین اقلام غذایی کارگران و کارمندان شرکت‌ها و کارخانه‌ها و تعاونی‌هاست که در این زمینه هم شرکت‌های زیر 50 نفر نیرو از طرف انجمن صنایع غذایی استان پشتیبانی می‌شوند. در مورد شرکت‌های بزرگ هم انجمن‌های مربوط به همان شرکت، در سطح ملی حمایت‌های لازم را دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید