• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 7 اسفند 1397
کد مطلب : 49185
+
-

بازار بی‌رونق کرمانشاه در آستانه نوروز

امسال بازار شب عید متأثر از گرانی‌های شدید و افزایش چند برابری قیمت‌ها همچنان راکد است

بازار
بازار بی‌رونق کرمانشاه در آستانه نوروز

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:


 هر سال از اوایل اسفند مردم خریدهای شب عید خود را آغاز می‌کنند. خرید اقلام خوراکی مانند شیرینی، شکلات و آجیل معمولاً در روزهای پایانی انجام می‌شود اما خرید پوشاک، کیف و کفش و بسیاری از کالاها از اول اسفند و حتی گاهی زودتر هم شروع می‌شود. بازار شب عید امسال، بازاری متفاوت با گذشته است. بازاری متأثر از گرانی‌های شدید و افزایش چند برابری قیمت‌ها، آن هم برای مردمی که قدرت خرید بسیار محدودی دارند. این امر باعث شده مردم خرید بسیاری از کالاهای غیرضروری را کنار بگذارند، برای مثال اگر واقعاً به پوشاک و کیف و کفش جدید نیاز ندارند، از خرید آن صرف نظر و پول این خرید را صرف کالاهای اساسی و مایحتاج زندگی می‌کنند. نتیجه این شرایط حاکم شدن رکود شدید بر بازار است که امسال نسبت به همه سال‌های قبل وضعیت مناسب تری دارد و داد مغازه‌داران را که تمام سال منتظر فروش شب عید بودند، درآورده است. 


رکود بازار محسوس است
 
وضعیت در کرمانشاه نیز تفاوتی با دیگر نقاط کشور ندارد و برای‌استان ما که بالاترین نرخ بیکاری را در کل کشور داریم و قدرت خرید مردم نیز پایین‌تر است، رکود بازار شب عید به‌خوبی محسوس است. همیشه در اسفندماه شلوغی بازار اصلی شهر کرمانشاه آغاز می‌شد اما حالا به گفته خود مغازه‌داران مردم فعلاً کالایی نمی‌خرند و مشخص نیست وضعیت در روزهای پایانی سال بهتر شود یا نه.  

«جواد فیاضی» یکی از مغازه‌داران کرمانشاه است و با اشاره به رکود شدیدی که در بازار حاکم است، می‌گوید: مردم هر سال گاهی حتی از 20 بهمن خرید شب عید خود را آغاز می‌کنند و کالاهای ضروری را می‌خر‌ند تا مجبور نباشند در شلوغی‌های روز آخر به بازار بیایند اما امسال هنوز خریدها آغاز نشده است. ‌وی ادامه می‌دهد: مغازه‌داران که امسال سال سختی را تجربه کرده‌اند منتظرند که بخشی از هزینه‌های خود از جمله مالیات، چک‌های عقب‌افتاده و... را از طریق خریدهای شب عید مردم جبران کنند اما تاکنون رونقی در بازار رخ نداده است.  این مغازه‌دار کرمانشاهی با بیان این‌که هر سال از اوایل اسفند بازار اصلی خیابان مدرس کرمانشاه پرازدحام می‌شد، می‌افزاید: امیدواریم وضعیت در روزهای پایانی سال بهتر شود، وگرنه بسیاری از مغازه‌داران ورشکسته خواهند شد و باید مغازه خود را جمع کنند. 


کاهش قدرت خرید مردم

 «سعید محبی» یکی دیگر از مغازه‌داران کرمانشاه است و می‌گوید: با گرانی‌های امسال بعید است قدرت خرید مردم به کالاهایی که افزایش سه برابری قیمت داشته‌اند برسد.  وی می‌افزاید: سال گذشته اقشار متوسط می‌توانستند یک دست لباس بچه را با 80 تا 100 هزار تومان و کفش بچه را نیز با 60 تا 80 هزار تومان بخرند اما اکنون برای خرید هر یک از این اقلام باید 200 تا 300 هزار تومان کنار بگذارند، آن هم برای خانوارهایی که گاهی درآمد آنها به‌سختی به یک میلیون تومان می‌رسد.  این مغازه‌دار ادامه می‌دهد: فروشندگان نیز برای این‌که مردم را جذب خرید کنند به حداقل سود خود قانع هستند اما واقعاً گرانی با گران‌فروشی فرق می‌کند و کالا با قیمت زیاد به دست مغازه‌داران می‌رسد. 


«نمایشگاه بهاره» ‌ برپا می‌شود 

نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه هم دراین‌باره می‌گوید: نمایشگاه فروش بهاره امسال در کرمانشاه برگزار می‌شود.  «موسی سلیمی» اظهار می‌کند: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، تصمیم گرفتیم امسال نمایشگاه بهاره در کرمانشاه برگزار شود.  وی ادامه می‌دهد: این نمایشگاه از 20 تا 25 اسفند به مدت 6 روز در محل دائمی نمایشگا‌ه‌های کرمانشاه واقع در انتهای پارک شاهد برگزار خواهد شد.

نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه درباره اقلامی که در نمایشگاه عرضه می‌شود نیز می‌افزاید: عمده اقلامی که در نمایشگاه عرضه می‌شود، شامل آجیل و خشکبار، شیرینی، مواد غذایی، لباس، پوشاک بچه، کیف و کفش است.  وی با بیان این‌که در نمایشگاه اقلام تنظیم بازار نیز عرضه خواهد شد، یادآوری می‌کند: ۳۰ غرفه در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته تا اقلام مورد نیاز تنظیم بازار را در آن عرضه کنند.  به گفته سلیمی، در این نمایشگاه عمدتاً شرکت‌های پخش، واحدهای تولیدی و عرضه‌کنندگان حضور خواهند داشت تا کالاها با واسطه کمتری به دست مصرف‌کننده برسد. همچنین مقرر شده واحدهایی که در نمایشگاه غرفه دارند حداقل سود را از مصرف‌کنندگان دریافت کنند تا مردم در این شرایط اقتصادی بتوانند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت کمتری بخرند.  نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه با بیان این‌که در سال‌های گذشته در بسیاری از موارد فروش‌های فوق‌العاده جایگزین برپایی نمایشگاه بهاره می‌شد، اضافه می‌کند: با توجه به این‌که در این سال‌ها فروش فوق‌العاده چندان پررنگ نبود، تصمیم گرفتیم امسال نمایشگاه بهاره را دوباره برگزار کنیم و در کنار آن واحدهای صنفی هم اگر متقاضی باشند می‌توانند فروش فوق‌العاده برگزار کنند.


نارضایتی بازاریان و واحدهای صنفی از برپایی نمایشگاه بهاره 

«موسی سلیمی» نایب‌رئیس اتاق اصناف کرمانشاه با اشاره به نارضایتی بازاریان و واحدهای صنفی از برپایی نمایشگاه بهاره می‌گوید: با توجه به شرایط رکود بازار و این‌که مغازه‌داران منتظر ماه آخر سال هستند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را جبران کنند و فروش مناسبی داشته باشند، برپایی نمایشگاه بهاره باعث می‌شود مقداری از فروش آنها کاسته شود. برای همین منظور برنامه‌ریزی کردیم نمایشگاه موکول به روزهای پایانی سال نشود، چراکه این ایام اوج خرید مردم است. همچنین تعداد روزهای نمایشگاه را از ۱۰ روز به 6 روز کاهش دادیم تا موجب نارضایتی بازاریان نشود و مغازه‌داران هم بتوانند در این ایام فروش مناسبی داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید