• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49038
+
-

کرمانشاه سال به سال پیر تر می‌شود

کاهش فرزندآوری متولدان دهه ۶۰‌ یکی از عوامل ‌ افزایش جمعیت سالمند و ازکارافتاده کرمانشاه ‌ است

جامعه
کرمانشاه سال به سال پیر تر می‌شود

فرحناز چراغی|  کرمانشاه - خبرنگار:


‌‌سالمندی بخشی از زندگی پیش روی همه ما است. هرچند بسیاری از افراد زودتر از موعد مقرر به سن پیری می‌رسند. بر اساس گفته کارشناسان، پیری برای هر فردی در یک زمان خاصی فرا می‌رسد.60 سالگی به طور عموم مرز قراردادی سالمندی است. به هر حال استان ما نیز از این موضوع مستثنا نیست و بر اساس گفته مسئولان این حوزه، کرمانشاه یکی از8 استان پیر کشور شناخته شده است.

همچنین بر اساس آخرین آمار اداره ثبت احوال استان کرمانشاه از مجموع جمعیت استان 22درصد زیر 15 سال، 71درصد بین 15 تا 64 سال و 7درصد بالای 65 سال هستند. در آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95 نیز کرمانشاه با نرخ رشد سالانه 7/0درصد در رتبه 29 کشور قرار گرفته است. نرخ رشد آن 45درصد از میانگین کشوری هم کمتر است. سهم استان کرمانشاه از جمعیت کشور نیز از 59/2درصد در سال 90 به 44/2درصد در سال 95 کاهش یافته است و این سیر نزولی همچنان ادامه دارد. هرچند در حال حاضر بر اساس آمارها حدود 40 درصد جمعیت استان بین 20 تا 40 سال سن دارند اما این آمار در مقابل روند نزولی آمار متولدین استان کرمانشاه نگران‌کننده است. 

در سال ۱۳۶۵ جمعیت گروه سنی صفر تا 9 سال استان 496 هزار نفر بوده که در سال ۹۵ به 294 هزار نفر رسیده است و کاهش بالای ۴۰ درصد را نشان می‌دهد. 
کاهش فرزندآوری متولدین دهه ۶۰ از یک‌سو، از دیگر سو توسعه بهداشت و درمان، نرخ امید به زندگی و طول عمر هم افزایش یافته که باعث افزایش جمعیت سالمند و ازکارافتاده کرمانشاه شده است. 


افزایش نرخ سالمندی 

معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که جمعیت سالمندی استان 195 هزار و 701 نفر است، می گوید: کرمانشاه هشتمین استان پیر کشور است. 
«منوچهر محمدی» می‌افزاید: نرخ رشد سالمندی در استان با 02/10 درصد روند افزایشی دارد.

وی ادامه می‌دهد: سن مشخصی برای آغاز سالمندی در افراد وجود ندارد. در برخی کشورها افراد تا سن خیلی بالا یعنی صد سال عمر می‌کنند. در اغلب جوامع شهری مرز سالمندی 60 سالگی است. به همین دلیل افراد بالای 60 ساله و بالاتر به عنوان سالمندان یک کشور شناخته می‌شوند.


سن سالمندی

این مسئول به نظر سازمان بهداشت جهانی درباره سن سالمندی نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: از نظر سازمان بهداشت جهانی افراد دارای سن بین 60 تا 75 سال سالمند و افراد بالای 75 تا 90 پیر شناخته می‌شوند. معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه می‌گوید: زمانی که 8درصد جمعیت را افراد بالای 65 سال و 12درصد جمعیت را بالای 60 سال تشکیل دهد، پدیده سالمندی در جمعیت آن جامعه رخ می‌دهد.  وی ادامه می‌دهد: کرمانشاه جزو 12 استان کشور است که طرح خانه حمایتی سالمندان را با هدف استفاده از حداقل توانمندی سالمندان با ساختاری شبیه خانواده اجرایی کرده است.

به گفته این مسئول، تکریم جایگاه سالمندان، غنی‌سازی اوقات فراغت، ارتقای سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آنان، آموزش‌های فرهنگی و هنری و... برخی از اقدامات بهزیستی در زمینه تقویت روحیه سالمندان و خودباوری در آنهاست. 15 مرکز غیردولتی در استان در این حوزه 862 سالمند را تحت پوشش قرار داده‌اند. از این تعداد مرکز 5 مرکز به‌صورت شبانه‌روزی، 4 مرکز به‌صورت روزانه و 2 مرکز به‌صورت ویزیت در منزل در شهر کرمانشاه فعالیت می‌کنند.  

در شهرستان اسلام‌آباد غرب و سرپل ذهاب نیز هر کدام یک مرکز آموزشی توان‌بخشی روزانه کار رسیدگی به سالمندان را در این شهرستان‌ها انجام می‌دهند.  محمدی درباره حوزه فعالیت بنیاد فرزانگان نیز اضافه می‌کند: این مرکز سالمندان را در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، مذهبی، هنری و ورزشی توانمندسازی می‌کند. 

وی به ارائه خدمات مراقبتی پزشکی نیز اشاره می‌کند: این خدمات به سالمندان ناتوان، مجهول‌الهویه و بی‌خانمان در مراکز جامع و شبانه‌روزی ارائه می‌شود. معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان این‌که آیین‌نامه شورای ساماندهی سالمندان در استان سال 86 همزمان با سراسر کشور مصوب شده است، می‌افزاید: در این آیین‌نامه تمامی افراد بالای 60 سال در استان سالمند محسوب می‌شوند.  وی ادامه می‌دهد: در شورای ساماندهی سالمندان استان ارگان‌های مختلفی دخیل هستند که هر کدام باید در این زمینه گوشه‌ای از کار را به دست بگیرند، از دانشگاه علوم پزشکی گرفته تا اداره ارشاد، مسکن، جهاد کشاورزی، تأمین اجتماعی، خود بهزیستی و...  محمدی به چالش‌های موجود در رابطه با قوانین حمایتی از سالمندان نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در قوانین حمایتی از حقوق سالمندان کمبودهایی وجود دارد. ضمانت اجرایی این قوانین کم است. از لحاظ امکانات رفاهی و بیمه‌ای سالمندان استان به جایگاهی که باید نرسیده‌اند.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید