• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49035
+
-

لرستان مهیای نوروز می‌شود

معاون گردشگری استان: سال گذشته 3 دوره آموزشی برخورد شایسته با مسافران در مناطق گردشگرپذیر برگزار شد

گزارش
لرستان مهیای نوروز می‌شود

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


سال‌هاست از گردشگری به عنوان صنعتی درآمدزا در کشور یاد می‌شود. کارشناسان معتقدند این صنعت با کمترین هزینه می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد. البته این موضوع به تامین زیرساخت‌ها و آموزش نیروهای محلی برای برخورد با گردشگران منوط است. تامین زیرساخت‌های اقامتی و تفریحی مهم‌ترین عاملی است که به ماندگاری مسافران کمک و حضور آنها را طولانی‌تر می‌کند و امکان حضور دوباره‌شان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل نهادهای متولی مانند میراث فرهنگی و شهرداری همه ساله در تلاش هستند با ایجاد مراکز جدید و مناسب و همچنین کمک گرفتن از نیروهای محلی برای راهنمایی و همراهی مسافران، هم به رشد این صنعت یاری برسانند و هم نیروهای جوان و ماهر استان را به کار دعوت کنند. 


زیرساخت‌های موجود 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان به زیرساخت‌های گردشگری موجود در این استان اشاره می‌کند و می‌گوید: بخشی از زیرساخت‌ها به راه‌های دسترسی آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و... استان مربوط می‌شود که برخی از آنها وضعیت مطلوبی دارند اما برخی دیگر به بهسازی، روکش، راه‌شکافی، آسفالت و... نیازمند هستند. 

«مهدی بهاروند» توضیح می‌دهد: تلاش ما این است که با تامین و بهسازی زیرساخت‌ها، مسافران را به اقامت در روستاها تشویق کنیم. روستاهای زیادی در لرستان هستند که با توجه به توپوگرافی استان، هرکدام در بازه‌های زمانی یکسان آب و هوای متفاوت با یکدیگر دارند و می‌توانند پذیرای افراد با سلایق مختلف باشند. به عنوان مثال، در حال حاضر راه دسترسی به چشمه آبگرم دلفان به راه‌شکافی، مرمت، روکش و بهسازی نیاز دارد در حالی که راه‌های روستایی این منطقه کاملند و مشکلی ندارند. برخی دیگر از مناطق همچون روستای بیشه نیز راه دسترسی دارند اما باید بهسازی شوند. 

وی اظهار می‌کند: جلساتی برای ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌ها پیش از نوروز برگزار و مقرر شده است با همکاری اداره‌های بنیاد مسکن و راه و شهرسازی اقداماتی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری انجام شود. 
این مسئول می‌افزاید: برای اقامت گردشگران در شهرهای استان مکان‌هایی از سوی سازمان یا شهرداری‌ها در نظر گرفته و امکانات لازم در آنها ایجاد می‌شود. کمپ‌هایی هم در باباپور دورود، ازنا و پارک بیرجندی بروجرد و 2 استراحتگاه در درب گنبد کوهدشت برپا می‌شود. 


معرفی آداب و رسوم لرستان

بهاروند در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت برخورد مردم با گردشگران نیز اشاره و بیان می‌کند: با توجه به مهمان‌نوازی و خلق و خوی خوب مردم استان، در برخورد آنها با گردشگران مشکلی وجود ندارد. 
وی ادامه می‌دهد: مردم لرستان دارای آداب و رسوم ویژه‌ای هستند و در تلاش هستیم مهم‌ترین آنها را در نوروز برای مسافران نمایش دهیم. تحقیقاتی انجام می‌دهیم که این آیین‌ها به اصیل‌ترین شکل ممکن اجرا شوند. از گروه‌های محلی و جوانان هم برای اجرای این برنامه دعوت به همکاری می‌کنیم. 


برگزاری دوره‌های آموزشی

این مسئول می‌گوید: نمی‌توان از نقش و تاثیر آموزش در حوزه گردشگری غافل شد. سال گذشته 3 دوره آموزشی در مناطق گردشگرپذیر و خارج از مناطق شهری برای توسعه روابط و برخورد مردم محلی با گردشگران و توانمند‌سازی جوامع محلی و فعالان گردشگری در مناطق شیرز کوهدشت، بیشه و روستای سراوبند دورود برگزار کردیم. 

بهاروند اظهار می‌کند: امسال نیز در اسفندماه این دوره‌ها در چند روستای دیگر برگزار می‌شود. هدفمان از این کار ایجاد محیطی آرام برای مسافران و برخورد شایسته با آنهاست. 
وی ادامه می‌دهد: برای روستاهای هدف گردشگری نیز کلاس‌های آموزشی در حوزه گردشگری و صنایع ‌دستی داریم که بیشه در خرم‌آباد و ونایی در بروجرد پایلوت برپایی این دوره‌ها هستند. غیر از این موارد ایجاد زیرساخت‌ها در بیشه، چنار گریت و روستای ونایی را نیز در دستور کار داریم. روستای هدف گردشگری به محدوده‌ای جغرافیایی اطلاق می‌شود که در آن یک یا چند یا مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی وجود دارد و وجود آنها انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران خواهد بود.


مقاصد گردشگری استان

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی لرستان می‌گوید: در لرستان بیش از 2 هزار اثر ملی ثبت شده در حوزه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و... وجود دارد که مقصد گردشگری هستند. 
بهاروند می‌افزاید: قلعه فلک‌الافلاک، پل‌های تاریخی شامل کشکان، کلهر، پل دختر، گاومیشان، شاپوری، مناره آجری، گرداب سنگی، سنگ‌نوشته، خانه‌های تاریخی کسفی‌ها، آخوند ابو، طباطبایی و بیرجندی، موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در شهرهای مختلف استان و... مقصد گردشگران هستند. 

وی بیان می‌کند: سراب ونایی و کرتول در بروجرد، کاروانسراهای چمشک و گوشه شهنشاه، غار تاریخی کوگان و دیگر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری در استان آماده میزبانی از گردشگران هستند. همچنین در استان بقاع متبرکه زیادی وجود دارد که شاخص‌ترین آنها می‌توان به امامزاده محمد(ع) در کوهدشت، زید بن علی (ع) در خرم‌آباد، شاهزاده احمد در پلدختر، بابابزرگ در دلفان و امامزاده قاسم (ع) در الیگودرز اشاره کرد. 


تلاش شهرداری برای ماندگاری مسافران

شهردار خرم‌آباد می‌گوید: شهرداری برای ماندگاری مسافران و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حضور هرچه بیشتر گردشگران در خرم‌آباد اقداماتی را در دستور کار دارد. 
 «وحید رشیدی» می‌افزاید: پاکسازی، ترمیم و زیباسازی بوستان‌ها، ادامه پروژه آسفالت خرم‌آباد به‌ویژه در مناطقی چون بلوار شریعتی، لکه‌گیری معابر و شست‌وشوی آنها، آموزش نیروهای ستاد استقبال برای برخورد بهتر با گردشگران، آذین‌بندی و نورپردازی شهر و ساماندهی ورودی‌ها از جمله اقدامات شهرداری پیش از نوروز به شمار می‌روند. 

وی یادآوری می‌کند: نصب بنرها و تابلوهای راهنما، تهیه نقشه‌های گردشگری برای مسافران، استقرار ستاد استقبال همراه با راهنمایان در ورودی‌های شهر، استقرار ستاد اسکان در مراکز تفرجگاهی و پارک‌ها همراه با امکانات رفاهی، راه‌اندازی بازارچه‌های نوروزی، برپایی جنگ‌های شادی و مراسم سنتی و آیینی از برنامه‌های شهرداری برای افزایش رضایت و ماندگاری گردشگران هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید