• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 6 اسفند 1397
کد مطلب : 49034
+
-

دستاوردهای گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور

میراث جهانی به عنوان یک مسیر راهبردی برای افزایش بازدید گردشگران از ایران مورد تاکید قرار گرفت

گردشگری
دستاوردهای گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور

 امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:


 در دنیای امروز، گردشگری به صنعتی گسترده تبدیل شده است و بخش قابل ملاحظه‌ای از درآمد کشورها را تامین می‌کند. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از منافع و ارزآوری صنعت گردشگری بهره می‌برند و برای فراگیرتر شدن آن کوشش می‌کنند. دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران نیز با هدف ارتقاء جایگاه این صنعت، هفته گذشته طی 4 روز در شیراز برگزار شد. این گردهمایی با برگزاری برنامه‌‌هایی مانند بازدید از اماکن تاریخی، نشست‌‌های تخصصی و سمینارهای آموزشی، میزبان 600 راهنمای گردشگری از سراسر کشور بود.


تاکید بر میراث جهانی

دبیر دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران تاکید بر میراث جهانی را از مهم‌ترین دستاوردهای این گردهمایی می‌داند و می‌گوید: تاکید بر میراث جهانی به عنوان یک مسیر راهبردی برای افزایش بازدید از ایران مورد توجه قرار گرفت.
«سعید نگهبان‌فرد» بازدید از سایت‌های میراث جهانی را از مهم‌ترین برنامه‌های گردهمایی دوازدهم برمی‌شمارد و می‌افزاید: امسال بیشاپور به ثبت جهانی رسید اما معرفی و دیده نشد که بازدید از این گنجینه گردشگری در برنامه‌های راهنمایان گردشگری کشور گنجانده شد.وی مطالبه‌گری ثبت میراث جهانی را از دیگر دستاوردهای این گردهمایی عنوان و اضافه می‌کند: از آنجا که ثبت شدن آثار تاریخی در فهرست یونسکو نتایج درخشانی دارد در این گردهمایی به عنوان یک اصل مهم مدنظر قرار داده شد.

نگهبان‌فرد به تجمع حامیان میراث فرهنگی فارس برای ثبت جهانی مجموعه زندیه در فهرست یونسکو اشاره می‌کند و می‌گوید: در این تجمع بیش از 500 نفر خواهان ثبت جهانی مجموعه زندیه بودند که به دنبال این حرکت فرهنگی، شهردار شیراز نیز برای پیگیری آن قول مساعد داد.وی معتقد است: فارس قطب گردشگری کشور است، اما اگر تبلیغات و بازاریابی استمرار نداشته باشد از قافله توسعه گردشگری باز خواهیم ماند.


معرفی آثار کمتر شناخته‌شده

دبیر دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران معرفی آثار کم شناخته شده را ضرورت می‌داند و می‌گوید: آثار کمتر شناخته شده فارس در این گردهمایی از سوی راهنمایان گردشگری مورد بازدید قرار گرفت؛ مثلا به جای حافظیه که در همه تورهای مسافرتی قرار داده می‌شود، بازدید از عفیف‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین موزه نظامی کشور مورد توجه قرار گرفت.وی می‌افزاید: بازدید از مجموعه سعدیه نیز که مدت‌هاست از برنامه سفر و بازدیدهای گردشگران حذف می‌شود از دیگر برنامه‌های گردهمایی بود.

نگهبان‌فرد از شاهچراغ به عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های گردشگری مذهبی کشور نام می‌برد و اضافه می‌کند: این مکان ارزشمند گردشگری مغفول مانده است و جالب این‌که میهمانان از وسعت، زیبایی‌های معماری و فضای معنوی آن شگفت‌زده شدند.

وی به اظهارات دبیر گردهمایی دهم در اصفهان اشاره می‌کند و می‌گوید: به گفته وی بعد از گردهمایی، میانگین مدت اقامت گردشگران در اصفهان یک روز افزایش یافته است.
نگهبان‌فرد راهنمایان را تصمیم‌سازان حوزه گردشگری می‌داند و ادامه می‌دهد: برنامه‌‌ریزی تورهای سفر بر عهده این قشر است، بنابراین معرفی اماکن کم شناخته شده به آنان نتایج قابل توجهی خواهد داشت.


ایجاد اتحاد و شبکه‌سازی بین راهنمایان

این استاد دانشگاه در حوزه گردشگری، ایجاد اتحاد و شبکه‌سازی بین راهنمایان را از دستاوردهای مهم دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران عنوان می‌کند و می‌افزاید: راهنمایان گردشگری به صورت مورب با هم ارتباط برقرار می‌کنند و در سفرهای سراسری از دانش و تجربیات یکدیگر بهره می‌برند.

نگهبان فرد اضافه می‌کند: هیچ کدام از راهنمایان گردشگری کشور، شیراز را مانند راهنمایان شیرازی نمی‌شناسند و این اصل در مورد همه شهرهای کشور مصداق دارد، بنابراین راهنمایان با ایجاد شبکه می‌توانند برای جامعه محلی درآمدزایی کنند.وی افزایش کیفیت خدمات گردشگری را از ملزومات توزیع سفر در ایران می‌داند و می‌گوید: در این گردهمایی با طرح موضوعات مهم گردشگری در قالب چند سمینار آموزشی بر دانش راهنمایان افزوده شد.

دبیر دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران به اهمیت توسعه گردشگری سلامت اشاره و اضافه می‌کند: این موضوع در یکی از سمینارها مطرح و به گردشگران آموزش داده شد که چگونه از گردشگری سلامت درآمدزایی کنند.
وی در پایان از استقبال راهنمایان گردشگری کشور ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: در حدود 600 راهنمای گردشگری در این گردهمایی حضور داشتند و می‌توان گفت بسیار مورد استقبال قرار گرفت.


برنامه‌های گردهمایی دوازدهم

دبیر کانون سراسری راهنمایان گردشگری ایران و رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری فارس که اعتقاد دارد راهنمایان گردشگری به عنوان مشاوران سفر، افراد تاثیرگذار و برنامه‌ریز این حوزه محسوب می‌شوند در خصوص دوازدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران می‌گوید: محور این گردهمایی معرفی اماکن کمتر معرفی شده و ناشناخته به راهنمایان گردشگری کشور بود.

«امیر سبوکی» یکی از مهم‌ترین مبانی این گردهمایی را بحث آموزش در قالب ۶ سمینار می‌داند و می‌افزاید: معرفی محورهای ثبت جهانی فارس و نوع گردشگری مذهبی نیز از دیگر مبانی بود که در برگزاری این گردهمایی در دستور کار قرار گرفت.وی معرفی مجموعه سعدیه و باغ دلگشا را از برنامه‌های این گردهمایی برمی شمارد و اضافه می‌کند: مجموعه سعدیه از برنامه بازدید بسیاری از گردشگران خارجی حذف شده است، بنابراین گردهمایی دوازدهم فرصت مغتنمی برای معرفی این مجموعه بود.

سبوکی ادامه می‌دهد: معرفی موزه نظامی خاورمیانه در باغ عفیف‌آباد، معرفی جاذبه‌های مذهبی فارس با حضور در حرم احمدبن‌موسی (ع)، معرفی مساجد کمتر دیده شده استان مانند مسجد جامع عتیق و مدرسه خان، معرفی بازارهای شیراز مانند حاجی، اردو بازار، سرای مشیر و بازار وکیل و بازدید از مجموعه‌های ثبت جهانی فارس با اولویت محور ساسانی از مهم‌ترین برنامه‌های این گردهمایی بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید