• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48824
+
-

شاید بخت اتوبوس‌های تهران باز شود

براساس دستور رئیس‌جمهور ظرف 3 سال، 5 هزار اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل تهران افزوده می‌شود


سیدمحمد فخار/ خبر‌نگار
از سال 89 هیچ اتوبوس جدید دولتی به تهران اضافه نشده اما شاید انعقاد تفاهمنامه برای ساخت هزار دستگاه اتوبوس شهری بتواند جان تازه‌ای به حمل‌ونقل عمومی تهران بدمد.

دیروز تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و یک شرکت خودرو‌سازی‌ دولتی در سمنان امضا شد تا ساخت 1000 دستگاه اتوبوس تک‌کابین در دستور کار قرار گیرد. براساس طرح نوسازی که از سوی ریاست‌جمهوری اعلام‌ شده، ظرف 3 سال آینده باید 5 هزار دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل‌ونقل تهران شود که 800 دستگاه آن را این شرکت تأمین خواهد کرد.

به گزارش همشهری، محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در حاشیه مراسم انعقاد تفاهمنامه تولید هزار دستگاه اتوبوس در سمنان گفت: براساس این تفاهمنامه مقدمات خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس دیزلی توسط شرکت تولیدکننده داخلی در سال‌جاری در اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت و الباقی در سال ۹۸ اجرایی خواهد شد. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه طبق تفاهمنامه 800 دستگاه اتوبوس گازسوز نیز توسط این شرکت تولید می‌شود، عنوان کرد: نمونه اولیه اتوبوس گازی تولید شده است. او با اشاره به اجرای طرح کاهش از نیمه دوم امسال نیز گفت: ترافیک و آلودگی هوا 2 معضل قدیمی تهران است که البته به هم گره‌ خورده‌اند.

در سال 97 سعی کردیم ترافیک را کاهش دهیم، سپس با اجرای طرح کاهش از تردد خودروهای دودزا جلوگیری کنیم. بخشی از فعالیت ما روی معاینه فنی متمرکز شد و امروز در تمام ورودی‌ها و معابر داخل شهر دوربین کافی نصب‌ شده که تردد خودروها بدون معاینه فنی را کنترل می‌کند. پورسید آقایی با اشاره به برنامه این معاونت برای کنترل تردد خودروهای دیزلی تصریح کرد: در سازمان اتوبوسرانی تهران هیچ اتوبوسی بدون معاینه فنی تردد نمی‌کند و اتوبوس‌ها با اجازه معاینه فنی برگ تردد دارند و در غیراین صورت از تردد آنها جلوگیری می‌شود. با وجود اینکه اتوبوس‌ها معاینه فنی دارند ممکن است اتوبوس‌ها در فاصله 2 معاینه فنی (6 ماه) دودزا باشند، از مردم و پلیس خواستیم که شماره خودروهای آلاینده را گزارش کنند و موارد گزارش‌شده مجدداً به معاینه فنی ارجاع شدند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کنترل کامیون‌های آلاینده در شهر نیز اظهار کرد: بیش از 4 هزار کامیون که شب‌ها در خیابان‌های تهران تردد دارند به‌صورت تصادفی متوقف، آلایندگی آنها تست و موارد دودزا برای گرفتن معاینه ارجاع و اعمال قانون شدند. او اضافه کرد: امسال را برای نخستین‌بار بدون رسیدن به مرز آلودگی کامل که شاخص 150 تعیین ‌شده سپری کردیم و امیدواریم این رکورد حفظ شود و امسال با اقدامات و کارهای جدیدی که برنامه‌ریزی‌شده برای کنترل موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی دیگر، آلودگی و تعطیلی‌های سال96 را نخواهیم داشت.

براساس این تفاهمنامه، همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و شرکت تولیدی و صنعتی عقاب افشان در راستای اجرای بهینه قرارداد بین طرف دوم شرکت‌های بهره‌برداری اتوبوسرانی در قالب تفاهمنامه برای خرید هزار دستگاه اتوبوس شهری تک‌کابین به تفکیک ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیزل لوانتری و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز لوانتری براساس طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی ریاست‌جمهوری با تعهد دولت در مبنای پرداخت تا سقف ۵۰ درصد از مبلغ کل هزار دستگاه اتوبوس از محل تعهد دولت صورت گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید