• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48811
+
-

بی‌پولی رمق نیروگاه را گرفت

رئیس‌سازمان انرژی اتمی: من سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان را از کجا بیاورم؟

هسته‌ای
بی‌پولی رمق نیروگاه را گرفت


رئیس سازمان انرژی اتمی و معاونانش روز گذشته همزمان از اما و اگرهایی برای ادامه کار نیروگاه بوشهر در سال آینده سخن گفته‌اند. آنها از رقم‌هایی می‌گویند که با بودجه نیروگاه و دخل و خرج آن نمی‌خواند.

 علی‌اکبر صالحی با اشاره به بودجه کم اداره نیروگاه بوشهرگفت: نیروگاه بوشهر ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای سوخت و قطعات یدکی نیاز دارد؛ او احتمالا با کسر کردن بودجه‌ای که برای سال آینده برای تأمین این نیروگاه درنظر گرفته شده است، گفته که من سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان را از کجا بیاورم؟ وی افزود: ما می‌گوییم ۲۰ درصد برق بوشهر را با قیمت صادراتی و ۸۰ درصد را با قیمت تکلیفی بخرید.

سوخت نیروگاه بوشهر چند؟
هزینه تأمین سوخت سالانه برای نیروگاه بوشهر در سال 89 که قیمت دلار در ایران بین 1000تا 1200تومان بود، حدود 70میلیارد تومان برآورد شده بود. این رقم را محمد احمدیان، معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی در یک گفت‌وگو فاش کرده بود. با این حال افزایش قیمت ارز، سازمان انرژی اتمی را برای تأمین سوخت نیروگاه بوشهر را برای سال آینده دچار مشکل کرده است.

محمد احمدیان هفته گذشته در مجلس گفته بود:« دولت در سال‌های گذشته بخشی از هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر را پرداخت می‌کرد اما به‌دلیل افزایش نرخ ارز هم‌اکنون این کمک برای تأمین سوخت کافی نیست.»  احمدیان همچنین گفته است: براساس برنامه‌ریزی ۱۰ اسفند امسال فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر برای تعویض سوخت و تعمیرات مورد نظر متوقف می‌شود و پس از تعمیرات، فعالیت خود را از سر می‌گیرد. سوخت نیروگاه بوشهر از روسیه وارد می‌شود. جمهوری اسلامی ایران و روسیه سال قبل، قرارداد ساخت 2نیروگاه اتمی دیگر در کنار نیروگاه بوشهر را امضا کرده‌اند که با شروع تحریم‌های آمریکا و کاهش فروش نفت ایران، تأمین هزینه‌های این دو نیروگاه هم با اما و اگر‌هایی همراه است.

نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت تولید یک‌هزار مگاوات برق از سال 1390وارد مدار بهره‌برداری شده است و اگر سوخت این نیروگاه تأمین نشود تولید یک هزار مگاوات برق به مشکل می‌خورد.

برق نیروگاه بوشهر چند؟
بررسی سخنان معاونان صالحی و اعداد و ارقام نشان می‌دهد که سازمان انرژی اتمی به قیمت پایین فروش برق این نیروگاه و عدم‌تأمین بودجه کافی اعتراض دارند. این اظهارات در حالی است که مجلس شورای اسلامی هم روز گذشته، هفتمین روز بررسی بودجه سال آینده98 را سپری کرد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته است: قیمت تمام‌شده برق تولیدی در نیروگاه براساس هزینه‌های واقعی قبل از افزایش نرخ ارز ۱۲۷۰ ریال برای هر کیلووات ساعت بود ولی پس از افزایش نرخ ارز حدود۵۰۰ تا ۶۰۰ ریال به آن اضافه می‌شود.

این مقام سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات، سالانه می‌تواند ۷۲۰۰ میلیون کیلو وات ساعت برق تولید کند که در 3 سال گذشته بیشتر از این مقدار تولید کرده است. در سال ۹۷ هم تاکنون بیش از ۷۱۵۰میلیون کیلو وات ساعت برق تولید کرده است. در مجموع تاکنون بیش از۳۵هزار میلیون کیلو وات ساعت برق تولید شده و به شبکه برق تحویل داده شده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته است: کمتر از یک هفته دیگر نیروگاه بوشهر برای تعویض سوخت و تعمیرات برنامه‌ریزی شده از مدار خارج می‌شود؛ درحالی‌که هنوز مطالبات پیمانکار برای تعمیرات سال قبل به‌طور کامل پرداخت نشده است و با رقم بودجه ارائه شده فعلی، تکلیف این نیروگاه برای سال آینده هم مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، محمد احمدیان، معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی هم گفته است: تأمین هزینه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نگهداری و بهره‌برداری ایمن و مطمئن از این نیروگاه متکی بر درآمدهای حاصل از فروش برق به شبکه سراسری است. معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت فروش برق بسیار پایین است، گفته: متوسط قیمت هر کیلو وات برقی که به شبکه سراسری فروخته می‌شود ۶۰ تومان است. از سوی دیگر افزایش شدید نرخ ارز در سال‌جاری مشکلات متعددی مانند کمبود منابع مالی به‌منظور تأمین سوخت، خرید قطعات یدکی و … برای نیروگاه اتمی بوشهر ایجاد کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید