• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48809
+
-

روحانی درجمع مدیران شرکت‌های دانش بنیان و نوآفرین:

کشوری که دورخود دیواربکشد پیشرفت نمی کند

دولت
کشوری که دورخود دیواربکشد پیشرفت نمی کند


رئیس‌جمهور روز شنبه در جمع مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین از 3راهکار پیشرفت کشور مقابل تحریم‌های آمریکا سخن گفت؛ دانش بدون مرز و دیوار در سایه آزادی اندیشه به‌همراه جرأت استفاده از محصولات داخلی کلیدواژه‌های رئیس‌جمهور در این‌باره بودند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، حسن روحانی در این جمع علمی تصریح کرد: «آمریکا زمانی با جذب متخصصان دنیا پیشرفت کرد که دورش دیوار نکشیده بود و هر کشوری دور خود دیوار بکشد نابود می‌شود و پیشرفت نمی‌کند.» روحانی آزادی اندیشه را نخستین زیربنا برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و سیاسی دانست و تصریح کرد: معتقدیم پیشرفت در علم و فناوری در سایه آزادی اندیشه و محیط مناسب انجام می‌گیرد و دولت، حکومت و نظام موظف هستند این زیرساخت را فراهم سازند.

در حوزه‌های علمیه آزادی بود
او با اشاره به اینکه اگر استاد دانشگاه و دانشجو برای بیان دیدگاه‌ و اظهارنظر خود آزاد نباشد، امکان پیشرفت نیز وجود ندارد، افزود: هنوز هم فکر نمی‌کنم آن میزان آزادی که در دوران خودمان در 40 تا 50سال گذشته در حوزه علمیه قم وجود داشت، در دانشگاه‌های ما وجود داشته باشد. در آن دوران در حوزه علمیه یک عالم و استاد، تمام علمای بزرگ و نظرات آنها را نقد می‌کرد و کنار می‌گذاشت و گاهی حتی دیدگاهی که روی آن علما و فقهای بزرگ اجماع داشتند به راحتی توسط مدرس رد می‌شد و نام بزرگ‌ترین فقها را می‌آوردند و می‌گفتند که اشتباه کردند و در همان جلسه شاگرد نیز به راحتی اظهارنظر مدرس را مورد اشکال قرار می‌داد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه شرایط امروز کشور هم خوب و هم سخت است، تأکید کرد: یکی از اعتقادات و باورهای دولت از ابتدای کار در سال 92تاکنون بر این بوده که علم نیز همانند هنر، فناوری، اخلاق و ایمان، مرز نمی‌شناسد و مؤلفه‌های علمی در همه جای دنیا یکسان است و مرزی ندارد.

رشد آمریکا در سایه مرز بی‌دیوار
روحانی با تأکید بر ضرورت وجود ارتباط سهل با دنیا، گفت: یکی از وظایف دولت برقراری ارتباط سهل با جهان است؛ در چنین شرایطی برخی از کشورها به فکر احداث دیوار در مرزهای خود افتاده‌اند که در تأمین بودجه آن با کنگره با مشکل مواجه هستند، اینها همچنین برای ویزا و علم نیز قائل به مرز و دیوار هستند درحالی‌که نمی‌دانند تمام پیشرفت‌هایشان در سایه این بوده که دیوار نداشتند. اگر آمریکا رشد و پیشرفت دارد این پیشرفت با حضور ملیت‌های کشورهای مختلف در این کشور به‌وجود آمده است و زمانی به مرز علم و دانش و پیشرفت رسیدند که دیوار نداشتند. هر کشوری اطراف خود دیوار بکشد بدون تردید رشد و پیشرفت نخواهد کرد لذا باید بتوانیم با متفکرین و دانشمندان کشورهای مختلف و همسایه رابطه نزدیک داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید