• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48758
+
-

خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی لرستان

تاکنون تنها بخشی از خسارت‌های افرادی که بیمه داشته‌اند پرداخت شده است

گزارش
خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی لرستان

فاطمه حافظی| خرم آباد - خبرنگار:


امسال به واسطه افزایش بارندگی‌ها در کشور و به تبع آن لرستان، در دو نوبت سیلاب‌هایی در استان رخ داد که آسیب‌های بسیاری به بخش‌های کشاورزی، دامپروری و زیرساخت‌های عمرانی وارد کرد. آسیب‌هایی که آثار آن هنوز در شهرها و به ویژه روستاها دیده می‌شود و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این موضوع در بازار میوه سال آینده استان نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. در این میان آمار پایین بیمه محصولات و واحدهای مسکونی روستایی باعث شده تا بسیاری از آسیب‌دیدگان چشم به راه کمک‌های دولتی باشند؛ کمک‌هایی که پس از برآورد اولیه در استان باید به تایید دولت برسد. طی کردن این بروکراسی اداری قطعا زمان‌بر است و زندگی و کار مردم استان را مختل می‌کند. به هر روی مسئولان استان تاکنون برآورد دقیقی از میزان آسیب‌ها اعلام کرده‌اند و امیدوارند هرچه زودتر این اعداد به تایید دولت رسیده و کمک‌های نقدی واریز شود.

  براساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان در سال جاری با بارش‌های فراوان باران، سیلاب‌هایی در آذر و بهمن در استان رخ داد که به موجب آن بیش از 285 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد. در اولین سیلاب در آذر بیش از 138 میلیارد تومان و در دومین سیلاب در بهمن نیز حدود 140 میلیارد تومان خسارت وارد شد. برآورد این خسارت‌ها موضوع مهمی است چراکه پس از تائید استانداری، به تهران ارسال و بر اساس آن رقمی به استان اختصاص می‌یابد.  


خسارت‌های اولین سیلاب

بر اساس اعلام معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بروز سیلاب‌ها، در بخش‌ کشاورزی استان بالغ بر 285 میلیارد تومان خسارت وارد شده است. البته بخشی از خسارت کشاورزانی که محصول خود را بیمه کرده‌اند پس از اولین سیلاب پرداخت شد ولی برآورد و ارزیابی برای خسارت‌های دومین سیلاب به بیمه‌شدگان هنوز در دست اقدام است. 

 «نامدار صیادی» می‌گوید: در اولین سیلاب که در دهم آذر سال جاری رخ داد، بالغ بر 138 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی استان وارد شده است. از این رقم 67 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌ها شامل ساختمان‌ها و تاسیسات کشاورزی، جاده‌های روستایی، جاده‌های بین مزارع، موتور پمپ‌ها و... است. 
وی می‌افزاید: 15 میلیارد و 720 میلیون تومان به طیور، دام، آبزیان و بیش از 55 میلیارد تومان به بخش زراعت، باغبانی و آسیب وارد شده است.  


تفکیک شهرستانی

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان می‌کند: متاسفانه این تنها خسارات وارده به بخش کشاورزی لرستان در سال جاری نبود؛ سیلاب 8 بهمن نیز موجب شد تا بیش از 147 میلیارد تومان به بخش‌های زیرمجموعه حوزه کشاورزی استان خسارت وارد شود. 

صیادی می‌افزاید: در مجموع این خسارت‌ها موجب ایجاد 51 میلیارد و 600 میلیون تومان خسارت به زیرساخت‌های استان شده است. طیور، دام و آبزیان نیز بالغ بر 10 میلیارد تومان خسارت دیده‌اند. این در حالی است که در این سیلاب خسارت وارد شده به بخش زراعت، باغ‌ها و منابع طبیعی بالغ بر 84 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. 

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان می‌کند: در بین شهرهای استان، در مجموع 2 سیلاب رخ داده شهرستان پلدختر متحمل بیش از 200 میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی شده است. امسال به دلیل بارندگی‌ها، سرمازدگی در استان گزارش نشده و در بخش بیماری‌ها نیز مشکلی وجود نداشته است. 

وی می‌افزاید: برای جبران خسارت‌های وارد شده تنها توانسته‌ایم برآورد و اعلام خسارت را داشته باشیم؛ در حال حاضر پیگیر دریافت مبالغی از سوی دولت هستیم. صیادی عنوان می‌کند: در بعضی نقاط بر اساس امکانات موجود، جاده بین مزارع که نیاز به بازگشایی و ... داشته‌اند، کارهایی انجام شده ولی کارهای بزرگ و آنچنانی برای جبران خسارت‌ها تاکنون نداشته‌ایم که دلیل آن نیز به کمبود اعتبارات مربوط است. 


پرداخت بخشی از خسارت‌ها به بیمه‌شدگان

مدیر بیمه کشاورزی استان لرستان نیز با اشاره به اینکه بیمه یکی از روش‌های حمایتی دولت از کشاورزان، دامداران و باغداران است، می‌گوید: در اولین سیلاب رخ داده در سال جاری از مجموعه تعداد موارد بیمه شده، 52 پرونده با ارزش ریالی 284 میلیون و 453 هزار و 750 تشکیل و بخشی از خسارت‌ها پرداخت شد. «فتح‌الله رفیعی» می‌افزاید: البته هنوز خسارت همه موارد اولین سیلاب پرداخت نشده و هنوز برخی از پرونده‌ها در دست بررسی و اظهارنظر نهایی هستند. 

رفیعی می‌گوید: در دومین سیلاب رخ داده، حجم خسارت‌ها افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که کارشناسان کماکان در حال ارزیابی و برآورد میزان خسارت‌های به وجود آمده هستند تا به جمع‌بندی نهایی برسیم. قطعا میزان خسارت‌ به کشاورزان در دومین سیلاب بسیار بیشتر از دوره اول است زیرا بسیاری از مجموعه‌های آبزی‌پروری نیز متحمل خسارت شده‌اند. 
مدیر بیمه کشاورزی استان همچنین بیان می‌کند: پرداخت مبالغ جبران خسارت‌های وارد شده به کشاورزان نیز همچون یارانه، به حساب خود کشاورز به صورت مستقیم واریز می‌شود. 

رفیعی به اهمیت بیمه در بخش کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: کشاورزی یکی از بخش‌های پرریسک برای فعالیت است زیرا نمی‌توان برای اتفاقات را پیش‌بینی کرد. برای جلوگیری از خسارت و متضرر شدن لازم است تا کشاورزان، باغداران، دامداران، آبزی پروران و هر قسمتی از زیر مجموعه کشاورزی برای ایجاد تضمین برای تولید محصول خود با هزینه‌ای اندک، محصول خود را بیمه کنند؛ هر چند لازم است تا صدا و سیما و جهاد کشاورزی و ...  در این زمینه فرهنگ سازی‌های لازم را برای ترغیب به این سمت داشته باشند. 


محدود بودن اقدامات برای جبران خسارت‌ها

معاون برنامه‌‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به جبران خسارت‌ها عنوان می‌کند: در بخش زیرساخت‌ها دولت باید هزینه لازم برای تعمیر، اصلاح یا بازسازی آن‌ها را پرداخت کند. در مورد محصولات کشاورزی نیز آن دسته از باغ‌ها، مزارع، دام، طیور و ... که بیمه بوده‌اند از طریق تعاونی بیمه روستایی خسارت‌هایشان جبران می‌شود. 

«نامدار صیادی» یادآور می‌شود: برای آن دسته از کشاورزان، دامداران و باغدارانی که محصولات یا دام و طیور خود را بیمه نکرده‌اند، فعلا برنامه‌ای در دست نیست و ممکن است دولت به افرادی که متحمل خسارت‌های بسیار سنگین شده‌اند کمک‌های ناچیزی به صورت بلاعوض و یا تسهیلاتی با سود پایین داشته باشد. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید