• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48756
+
-

حرکت صنایع مرکزی روی چرخ‌های فرسوده

یک کارشناس حوزه صنعت در مرکزی: رفع مشکل فرسودگی ماشین‌آلات صنایع، در گروی راه‌اندازی واحدهای تحقیق و توسعه است

صنعت
حرکت صنایع مرکزی روی چرخ‌های فرسوده

مریم جباری|  مرکزی- خبرنگار:


در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات صنایع استان مرکزی صورت گرفته و چند کارخانه‌ بزرگ که در معرض تعطیلی بودند، این روزها با توان تولید قابل توجهی مشغول فعالیت‌ هستند. با این حال، مشکل نگران کننده‌ای که در اکثر 2 هزار و 800 واحد تولیدی این استان وجود دارد، موضوع فرسودگی ماشین‌آلات قدیمی و افت کیفیت محصولات در بازار‌های جهانی است. به اعتقاد کارشناسان نوسازی ماشین‌آلات خط تولید در صنایع استان، کیفیت بخشی به محصولات تولیدی، رقابت در بازارهای جهانی، کاهش ضایعات و هدررفت انرژی، تضمین بازار فروش و کاهش بیکاری را به همراه دارد و این موضوع با حمایت‌های دولت و مشارکت واحدهای تولیدی استان باید هرچه سریع‌تر انجام گیرد. در سال 93 «محمد حسین مقیمی» استاندار وقت مرکزی به این مشکل اشاره کرد و گفت: «فرسودگی ماشین‌آلات صنعتی در استان، دست صنعتگران این استان را بسته و هر چه سریع‌تر باید این مشکل با کمک دولت برطرف شود.» از آن زمان با وجود تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز، اکثر واحد‌های تولیدی در گیرودار تجهیز واحدهایشان به تکنولوژی روز دنیا هستند‏ و این مسأله بزرگ‌ترین چالش بخش تولید برای کیفی‌سازی محصولات در استان مرکزی به حساب می‌آید. 


فرسودگی ماشین‌آلات در واحدهای تولیدی
 
در این مورد «کوروش حاتمی» مدیرعامل یک واحد تولیدی در زمینه قطعات خودرو، به همشهری می‌گوید: عمر کارخانه‌ ما حدود 30 سال است و هنوز با دستگاه‌های 2 دهه پیش مشغول تولید هستیم. بالا بودن قدمت ماشین‌آلات صنعتی و فرسودگی آنها باعث شده که این واحد تولیدی نتواند متناسب با ظرفیت تولیدی واقعی خود به فعالیت ادامه دهد و بیشتر زمان ما صرف تعمیر دستگاه‌ها و تجهیزات می‌شود.  

وی بیان می‌کند: در کشورهای توسعه یافته هر 3 سال، ماشین‌آلات صنعتی تعویض و به‌روز می‌شوند و همین مسئله باعث شده تا صنایع آنها بتوانند تولیداتشان را افزایش دهند و با کیفیت مشتری‌ پسندی به بازارهای جهانی وارد شوند.

 با این حال، میانگین خرید ماشین‌آلات صنایع در کشور بیش از 20 سال است،  در حالی که نیروی کار و ایده‌های ما به لحاظ تولید بهتر از بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیاست. متأسفانه ماشین‌آلات صنعتی در واحدهای تولیدی ما به قدری تعمیر شده‌اند که دیگر قادر به تولید محصول با کیفیت نیستیم. همین مسئله باید مورد توجه مسئولان و متولیان حوزه صنعت قرار بگیرد و ساز و کارهایی برای این بخش در نظر بگیرند.

«مسعود غفارمنش» یکی دیگر از فعالان بخش تولید در حوزه لوازم خانگی نیز با اشاره به این‌که ماشین‌آلات فرسوده و نبود تکنولوژی به‌روز، به بخش تولید استان لطمه وارد کرده است‏، می‌گوید: این روزها، مشکلات در بخش صنعت بسیار زیاد است، اما به نظر من مشکل مهمی که در این زمینه وجود دارد موضوع قاچاق کالاست. البته در مرکزی تا حدودی این مسئله برطرف شده است، اما همچنان کالاهای لوکس خارجی با کیفیت پایین و قیمت کم، فروش محصولات ما را تحت‌الشعاع قرار داده است. 

وی ادامه می‌دهد: با این شرایط تولید کنندهای که با زحمت فراوان توانسته کالای با کیفیت، مرغوب و استاندارد تولید کند و هزینه زیادی در این بخش متحمل شده، اجناس تولیدی خود را با قیمت بالاتر نسبت به کالای قاچاق وارد بازار می‌کند و زمانی‌که قیمت بالاتر باشد، خریدار هم  ندارد.


 استفاده از ظرفیت واحدهای R&D

یک کارشناس حوزه صنعت نیز در این زمینه می‌گوید: قطعاً اگر تمام صنایع استان بتوانند در زمینه ایجاد واحدهای R&D(واحد تحقیق و توسعه) گام بردارند، بسیاری از مشکلات پیش روی این واحدها در زمینه به‌روز کردن ماشین‌آلات برطرف خواهد شد و می‌توانند محصولات تولیدی با کیفیت‌تری را روانه بازار کنند.

«فرشید شاه‌محمدی» بیان می‌کند: بخشی از مشکلات و مسائل مربوط به واحدهای تولیدی استان ناشی از تحریم‌هاست، اما بخشی از این موارد داخلی است و قابلیت پیگیری و رفع شدن دارد و در زمینه نوسازی ماشین‌آلات مربوط به واحدهای تولیدی نیز باید بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی نهایت استفاده را ببریم. در داخل استان با توجه به وجود پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و نخبگانی که وجود دارند، دستیابی به این هدف چندان دور از ذهن نیست، اما در این بخش باید تعامل و همکاری لازم میان بخش‌های مختلف وجود داشته باشد و حمایت‌های لازم نیز از سوی دولت انجام شود.

شاه‌محمدی عنوان می‌کند: مسئولان نیز باید کمی واقع‌بینانه‌تر به شناسایی و بررسی مشکلات و مسائل بپردازند. با توجه به این‌که به‌روز‌رسانی تجهیزات در تولید و صادرت ضروری است، دولت باید بتواند راهکار و تدابیری اتخاذ کند تا واحدهای صنعتی در چرخه تولید باقی بمانند، زیرا ‌اکنون دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان در برخی از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در استان به‌روز‌رسانی تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی است.


نیاز به مساعدت دولت داریم

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی درباره فرسودگی ماشین‌آلات صنایع استان می‌گوید: نوسازی ماشین‌آلات و به‌روز‌رسانی تجهیزات واحدهای تولیدی استان می‌تواند در زمینه تولید کالاهای با کیفیت و با ارزش صادراتی دارای اهمیت باشد، بنابراین باید در این زمینه سرمایه‌گذاری و توجه بیشتری صورت گیرد.

«مسعود بختیار» به همشهری بیان می‌کند: ماشین‌آلات بسیاری از واحدهای تولیدی استان به‌روز نیستند و از ماشین‌آلات و تجهیزات حداقل 3 دهه پیش استفاده می‌کنند که برای به‌روز‌رسانی این واحدها اعتبارات بسیار زیادی لازم است و اکثر 2 هزار و 800 واحد تولیدی برای تولید با کیفیت و قابل رقابت نیاز به تجهیزات نوین دارند.

وی ادامه می‌دهد: این یک واقعیت است که این روزها واحدهای صنعتی و تولیدی استان در شرایط بسیار سختی فعالیت می‌کنند، زیرا از یک سو با مشکلات و موانع اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و از سوی دیگر با فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات، کمبود نقدینگی، نرخ سود بالای تسهیلات و... نیز مواجه هستند. البته نمی‌توان تلاش‌های انجام شده برای رفع مشکلات در بسیاری از واحدهای تولیدی را نیز نادیده گرفت و امیدواریم برای رفع این مشکل هم راهکارهای لازم از سوی مسئولان کشور اتخاذ شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید