• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48734
+
-

گام‌های قزوین برای توسعه صادرات

معاون سازمان صمت استان: برندسازی و افزایش کیفیت محصولات از راهکارهای توسعه صادرات قزوین است

اقتصادی
گام‌های قزوین برای توسعه صادرات

عاطفه جهان‌بخش|  قزوین - خبرنگار:


در دنیای کنونی، صادرات در توسعه و رشد اقتصاد نقشی کلیدی ایفا می‌کند. با توجه به فضای تحریم‌ها، توسعه صادرات غیرنفتی می‌تواند در درازمدت وابستگی به محصولات نفتی را در اقتصاد کمرنگ کند و اقتصاد را توسعه دهد؛ موضوعی که چند سالی است در دستور کار استان صنعتی قزوین قرار گرفته است. 

پیشرفت در این زمینه نیازمند گام‌های هم‌راستای مسئولان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان است. رفع موانع صادراتی از سوی نهادهای مسئول، توجه به برندسازی و ارتقای کیفیت محصولات توسط تولیدکنندگان و افزایش سواد صادراتی صادرکنندگان همگی در کنار هم اقتصاد غیرنفتی را توسعه خواهد داد. 


افزایش صادرات

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به آمارهای صادراتی در 9 ماه سال جاری به همشهری گفت: در این مدت تعداد ۲۰۵ واحد صادرکننده تولیدی و بازرگانی حدود ۵۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۷۰ میلیون دلار را از گمرکات کشور به کشورهای هدف صادر کرده‌اند. علی‌اکبر کبیری بیان کرد: سال گذشته میزان صادرات استان ۵۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۵۸۵ میلیون دلار بوده است. 

وی ادامه داد: میزان صادرات از گمرک استان در 9 ماه سال جاری ۴۳۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۴ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۲۷ درصد و از نظر ارزش ۲۶ درصد رشد داشته است. 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به مهم‌ترین کالاهای صادرشده استان، افزود: کالاهای اصلی صادرشده از استان شامل پلاستیک، نایلون، مواد شوینده، مواد غذایی، چیپس و سیب‌زمینی سرخ‌شده نیمه‌آماده، رب، ماکارونی، شیر خشک، کاشی و سرامیک، انواع شیشه، انواع کابل مفتولی و سیمی، پارافین، رزین، موکت و کشمش بوده است.کشورهای هدف صادراتی محصولات استان نیز شامل عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و آذربایجان هستند.


مشکلات صادرکنندگان

کبیری در تشریح معضلات صادراتی موجود بر سر راه صادرکنندگان استان گفت: اصلی‌ترین معضل موجود بالا بودن نرخ حمل‌و‌نقل و ترانزیت کالاهای صادراتی از استان است که صادرکنندگان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌کند. 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: از دیگر مشکلات موجود بر سر راه صادرات استان می‌توان به مشکلات بانکی و نقل و انتقالات پول بین صادرکنندگان داخلی و کشورهای هدف اشاره کرد که نیاز به بررسی و رفع این معضل نیز بیش از گذشته وجود دارد. نبود یک برند صادراتی شناخته‌شده برای محصولات صادراتی به ‌ویژه محصولات کشاورزی تولیدی استان مانند کشمش نیز موجب شده است تا این محصول با کیفیت و استراتژیک، ارزش صادراتی واقعی خود را نداشته باشد. 

وی ادامه داد: بالا بودن نرخ تمام‌شده تولید نیز موجب شده است تا کالاهای تولیدی استان امکان رقابت خود را با کالاهای مشابه در بازارهای جهانی از دست بدهند و در بازارهای هدف کمتری امکان عرضه داشته باشند. نبود تعرفه ترجیحی میان ایران و کشورهای هدف و بالا بودن نرخ مواد اولیه وارداتی نیز بر بالا رفتن قیمت تمام‌شده محصولات نقش دارد و همین امر باعث پیشی گرفتن رقبای اروپایی و ترکیه‌ای شده است. 


پیگیری مشکلات

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به راهکارهای رفع موانع صادرات در استان افزود: با برگزاری جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی اقدام به پیگیری دریافت تسهیلات صادراتی از محل صندوق توسعه ملی کرده‌ایم. برگزاری نشست‌های کشوری با هدف توسعه صادرات در بحث شوینده‌ها، کشمش و شیشه برای اولین بار در کشور از سوی استان قزوین گام خوبی برای کمک به صادرکنندگان این محصولات بوده است. تشکیل اتحادیه ویژه صادرکنندگان به منظور پیگیری معضلات آنان، اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای هدف برای شناخت، بازاریابی و رایزنی از دیگر اقداماتی است که در حال انجام است. 

وی بیان کرد: ساخت پایانه صادراتی محصولات کشاورزی نیز از گام‌هایی است که در حال حاضر با اخذ مجوز احداث آن از سازمان توسعه تجارت ایران برداشته شده و امیدواریم بتواند به صادرکنندگان این حوزه کمک بسزایی کند. 


 پایانه صادراتی در آبیک

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز در گفت‌و‌گو با همشهری گفت: نبود پایانه‌های صادراتی حلقه مفقوده بخش کشاورزی استان است. وجود پایانه‌های صادراتی می‌تواند علاوه بر ایجاد ظرفیت جدید صادراتی برای استان، استان‌های همجوار را نیز پوشش دهد. منوچهر حبیبی میزان صادرات محصولات کشاورزی در استان را کمتر از 100 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: این میزان صادرات کمتر از یک‌دهم صادرات کل استان است که امیدواریم با راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی به میزان قابل قبولی در سال آتی رشد کند. 

وی از صدور مجوز نخستین پایانه صادراتی در شهرستان آبیک و سپس در قزوین خبر داد و تصریح کرد: برنامه صادراتی در فاز نخست پایانه صادراتی شهرستان آبیک، خشکبار است و در فاز بعدی محصولات تره‌بار در دستور کار قرار می‌گیرد. تعدادی دیگر تقاضا مبنی بر راه‌اندازی پایانه صادراتی نیز در کارگروه‌های مختلف استان قزوین در مرحله بررسی قرار دارد. 


تسهیل‌سازی فرایند صادرات

احمد رامین‌نیا یکی از تولیدکنندگان استان معتقد است که در شرایط سخت اقتصادی فعلی شاید صنعتگران پیش از سایر گروه‌ها از حمایت‌های دولتی به دلیل فشارهای مالی بر نظام اقتصادی دل بریده‌اند ولی دولت می‌تواند با تسهیل‌سازی فرایند صادرات به کمک بخش تولید و صنعت بیاید. 

وی ادامه داد: تفاوت نرخ ارز سبب شده است تا کالای تولیدی در کشور ارزان‌تر تولید شود و همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای صادرکننده‌ها باشد، البته افزایش کیفیت، به‌روز کردن محصولات تولیدی و مهم‌تر از همه بازاریابی مبتنی بر تقاضا و آشنایی با بازار هدف می‌تواند به صنعتگران در این بخش کمک کند و در این موضوعات دولت می‌تواند نقش تسهیلگر داشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید