• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48707
+
-

افزایش سرطان در ۱۰سال آینده

سرطان، دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور است که در سال‌های اخیر هزینه‌های کمرشکن درمانی را نیز به حوزه سلامت و خانواده تحمیل کرده و متأسفانه آمارهای وزارت بهداشت می‌گویند در 10 سال آینده با افزایش سرطان در کشور روبرو خواهیم بود.
قائم‌مقام وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنگره بین‌المللی سرطان پستان و چهارمین کنگره بین‌المللی سرطان‌های دستگاه گوارش در این‌باره گفت: تقریبا ۱.۵درصد درآمد بشر در کل دنیا صرف درمان سرطان‌ها و در ایران بیش از ۲درصد کل هزینه‌های حوزه سلامت مستقیما برای درمان این بیماری پرداخت می‌شود.

تعداد مبتلایان سرطان تا سال۲۰۴۰ به ۳۰میلیون نفر خواهد رسید
ایرج حریرچی افزود: در سال۲۰۰۰ تعداد مبتلایان به سرطان در جهان ۱۰میلیون نفر بود که این آمار در سال۲۰۱۴ به ۱۵میلیون نفر، سال۲۰۳۰ به ۲۵میلیون نفر و سال۲۰۴۰ به ۳۰میلیون خواهد رسید. همچنین طی ۱۰سال آینده شاهد رشد ۶۹درصدی سرطان در سراسر جهان خواهیم بود و این میزان رشد در ایران ۱۱۵درصد خواهد بود که مهم‌ترین علت آن افزایش سن جمعیت است.
حریرچی با بیان این مطلب که در افق ۱۰ساله شاهد رشد سرطان‌ها در کشور خواهیم بود، گفت: این موضوع اجتناب‌ناپذیر است ولی باید آمادگی لازم در این زمینه را داشته باشیم و سعی کنیم سرعت رشد آن و یا احتمال ابتلا به سرطان‌های خطرناک را کاهش دهیم. در دنیا اگر به ازای یک‌سال طول عمر باکیفیت بیمار برابر درآمد سرانه هزینه درمان شود امری منطقی است و در صورتی که بیش از ۳برابر باشد، این نوع درمان غیرمنطقی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به کاهش ۷درصدی میزان استفاده مردم از خدمات بهداشتی و درمانی در سال۹۱ و وضعیت اقتصادی و متوسط درآمد خانوارهای شهری و روستایی افزود: در ۳۰سال گذشته حدود ۴.۵درصد از فقرای جدید بر اثر صرف هزینه‌های کمرشکن درمان برخی از بیماری‌ها ایجاد شده‌اند و فقر ناشی از بیماری جزو بدترین فقرهاست. (ایرنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید