• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48692
+
-

نتانیاهو در محاصره آبی-‌سفیدها

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ائتلاف نظامیان سابق اسرائیل قادر به شکست حزب لیکود به رهبری نتانیاهو است

خاورمیانه
نتانیاهو در محاصره آبی-‌سفیدها

با پایان مهلت تقدیم لیست‌های رقابتی برای انتخابات 20 فروردین اسرائیل در روز پنجشنبه، عملا ماراتن انتخابات در رژیم صهیونیستی آغاز شده است؛ انتخاباتی که میدان رقابت تعداد کم‌سابقه‌ای از احزاب و ائتلاف‌های گوناگون سیاسی است و نتیجه آن، تأثیر مهمی بر تحولات سال‌های آینده منطقه خاورمیانه و شاید جهان خواهد داشت. بر این اساس بیش از 50 حزب در قالب 40 ائتلاف انتخاباتی برای رقابت بر سر کسب اکثریت آرا در پارلمان آینده اسرائیل وارد میدان شده‌اند.

رقبای اصلی انتخابات
در میان تعداد بالای لیست‌های ثبت شده در وزارت کشور رژیم صهیونیستی، از هم‌اکنون مشخص است که حرف اصلی را 2 لیست «لیکود» و «کحول لفان» می‌زنند؛ لیست‌هایی که هر دو در نتیجه ائتلاف نیروهای راست در اسرائیل تشکیل شده‌اند. براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته تا روز جمعه، لیست لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو 32کرسی را به‌دست می‌آورد ؛ درحالی‌که ائتلاف تازه تاسیس کحول لفان به رهبری ژنرال بنی‌گانتز و یئیر لبید با پیشتازی، 36کرسی را از آن خود خواهد کرد.
میدان‌داری احزاب دست راستی اسرائیل برای انتخابات 20 فروردین در حالی است که احزاب چپگرای «کار» و «مرتس» تا پایان روز پنجشنبه موفق به تشکیل ائتلافی واحد نشده؛ بنابراین به شکل جداگانه وارد رقابت انتخابات خواهند شد. از سوی دیگر، 4حزب عربی هم که در انتخابات پیشین، ائتلافی واحد را تشکیل داده و نتایج قابل‌قبولی به‌دست آورده بودند، در تداوم ائتلاف خود ناکام بوده و با 4 لیست جداگانه وارد انتخابات شده‌‌اند. روزنامه العربی الجدید در این زمینه نوشته است: حساسیت پرونده غزه و ناتوانی دولت نتانیاهو در مهار بحران نظامی این منطقه یکی از دلایل اصلی برای محوریت جریانات راست در انتخابات پارلمانی اسرائیل است. تمام اینها در حالی است که علاوه بر ائتلاف‌های یادشده (که همگی آنها ازجمله احزاب حاضر در پارلمان فعلی اسرائیل هستند) 20 لیست ائتلافی جدید نیز به انتخابات سال آینده اضافه شده‌اند؛ امری که به خوبی حساسیت این دور از انتخابات را در ساختار داخلی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد.

ائتلاف آبی- سفیدها علیه نتانیاهو
2 حزب «صیانت اسرائیل» و «ییش عتید» به ریاست ژنرال بنی‌گانتز و یئیر لبید در آخرین ساعات مانده به پایان مهلت ارائه لیست‌های انتخاباتی موفق شدند با اعلام تشکیل ائتلاف کحول لفان (به معنای آبی- سفید) زلزله بزرگی در نقشه ائتلاف‌های انتخاباتی اسرائیل به پا کنند؛به‌گونه‌ای که در تمام نظرسنجی‌های صورت گرفته در همین 48ساعت از تمام ائتلاف‌های اسرائیلی دیگر پیشی گرفته‌اند. برای درک موقعیت ائتلاف آبی-سفید کافی است بدانیم 3 نام اول این لیست در اختیار رؤسای سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی است؛ بنی‌گانتز، موشه یعلون و غابی اشکنازی. بر این اساس از هم‌اکنون می‌توان گفت تأکید حزب لیکود بر مسئله امنیت و تهدید نظامی علیه اسرائیل که همواره اهرم بنیامین نتانیاهو برای کسب آرای شهرک‌نشینان بوده، دیگر همچون گذشته کارایی نخواهد داشت چراکه نظامی‌ترین لیست انتخاباتی در ائتلاف رقیب لیکود تجمع کرده است. این واقعیت را از هم‌اکنون و در جریان حملات رسانه‌ای آبی-سفیدها به نتانیاهو می‌توان مشاهده کرد؛ حملاتی که محور تمامی آنها تأکید بر سابقه نظامی نه‌چندان پررنگ نتانیاهو است. برای مثال گانتز در نخستین نطق انتخاباتی خود خطاب به نتانیاهو گفت: وقتی من در عملیات ویژه ارتش بودم و در کمین‌های شبانه در خاک غلت می‌خوردم، تو داشتی زبان انگلیسی یاد می‌گرفتی و مشغول پارتی‌های شبانه بودی! بر این اساس برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند حملات رسانه‌ای نتانیاهو و حزب لیکود به عرب‌ها و گروه‌های چپ در جریان هفته‌های منتهی به انتخابات با هدف بازگشت آرای راست به سبد این ائتلاف تشدید شود.

  مواضع بنی‌گانتز درباره ایران

مواضع افراطی بنی‌گانتز در قبال گروه‌های مقاومت فلسطینی، حزب‌الله لبنان، ایران و تمامی مخالفان رژیم صهیونیستی بر کسی پوشیده نیست، اما شاید کمتر کسی به یاد داشته باشد گانتز ازجمله نظامیان صهیونیستی بود که در سال2012 مخالف طرح حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بود؛ اگرچه استدلال او به توانایی اسرائیل برای مهار پاسخ نظامی ایران و متحدانش تکیه داشت. گانتز همچنین ازجمله چهره‌هایی است که اعتقاد دارند ایران بعد از توافق هسته‌ای به فعالیت‌های اتمی خود، خارج از نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید