• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48685
+
-

سپاه و اقتصاد ایران

چهره روز
سپاه و اقتصاد ایران


سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با تشریح فعالیت این قرارگاه در حوزه احداث مترو برای شهرهای اقماری تهران، اعلام کرد: در شهرهای جدید پرند و هشتگرد در حال اجرای مترو هستیم، در پردیس هم عملیات اجرایی زیرساخت‌ها و مطالعات فاز ۲ قطار برقی آن آغاز شده است.

 همزمان رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به تازگی گفته است: از حضور وزارت دفاع و ‌سپاه در صنعت خودروسازی حمایت می‌کنیم.

ماجرای حضور نهادهای نظامی در اقتصاد ایران پس از جنگ همواره محل چالش بوده؛ درحالی‌که دولت‌ها خواسته یا ناخواسته از این روند حمایت کرده‌اند، اما بخش خصوصی ایران نسبت به نقش و سهم این نهادها در عرصه‌های مختلف اقتصاد انتقاد داشته و به حضور حداقلی آنها در اقتصاد معتقد بوده است.

استفاده حداکثری از توان مالی و تخصص و تجربه نهادهای نظامی در اقتصاد وقتی سودمند خواهد بود که آنها در بخش‌هایی وارد شوند که بخش خصوصی انگیزه کافی ندارد و یا دولت توان اجرای پروژه‌ها و طرح‌های کلان اقتصادی را از دست داده و در این مسیر، چه سپاه و چه ارتش و سایر نهادهای نظامی می‌توانند نقش جاده‌صاف‌کن برای حضور حداکثری بخش خصوصی را داشته باشند و نتیجه آن مردمی شدن واقعی اقتصادی توأم با رضایت و اقناع افکار عمومی باشد.

 در این مسیر انتشار گزارش‌های تحلیلی مبنی بر هزینه- فایده حضور نظامی‌ها در اقتصاد و بازتعریف سهم و نقش آنها در اقتصاد به‌عنوان یک ضرورت در گام دوم انقلاب می‌تواند اعتمادساز باشد. چه‌اینکه نفی حضور نظامی‌ها در اقتصاد در شرایط حاضر راهگشا نیست اما تصحیح خطاهای گذشته و شکل‌گیری مفاهمه ملی برای آینده حضورشان در اقتصاد ممکن و شدنی‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید