• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48668
+
-

ظریف: ترامپ را غافلگیر می‌کنیم

اگر مردم عصبانی شوند ممکن است اقلیت قدرتمند مخالف برجام را به اکثریت تبدیل کنند

دیپلماسی
ظریف: ترامپ را غافلگیر می‌کنیم


وزیر خارجه در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره برجام، هم به اروپا و هم به آمریکا هشدار داد. محمدجواد ظریف در مصاحبه با نشریه سوئیسی در عین حال به 2نظرسنجی اشاره کرده که براساس یکی از آنها اکثریت مردم ایران فعلا با حضور در برجام موافق هستند اما اگر از دست اروپا عصبانی شوند، شرایط فرق خواهد کرد.

به‌گزارش فارس، ظریف در بخشی از این مصاحبه درباره سرنوشت تجارت ایران پس از خروج آمریکا از برجام تأکید کرد که همچنان صادرات نفت ما وجود دارد و البته اگر زمانی همه مشتریان ما تصمیم بگیرند که در برابر فشارهای آمریکا سرخم کنند، ما از ابزار دیگری استفاده می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که کدام ابزار، گفت: من این را نخواهم گفت. ترامپ از غافلگیری خوشش می‌آید و به همین دلیل ما با او اینگونه رفتار می‌کنیم.

او در ادامه گفت: هم‌اکنون تمام تجارت‌های نفتی ما خارج از اروپا انجام می‌شود. اروپا هم‌اکنون هیچ نفتی از ما نمی‌خرد و تحریم‌ها را با احتیاط اجرا می‌کند.

ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که کشور شما تا چه مدت در این شرایط در برجام باقی می‌ماند، گفت: این به اراده و خواست مردم ما بستگی دارد. یک اقلیت بسیار قدرتمندی در کشور ما مخالف برجام بودند، اما اگر مردم بیشتر عصبانی شوند، این گروه ممکن است به‌زودی اکثریت شوند. براساس یک نظرسنجی، هنوز 51درصد شهروندان از ماندن ما در برجام حمایت می‌کنند. ما نمی‌توانیم برخلاف خواست ملت عمل کنیم.

وزیر خارجه در رابطه با سازوکار اروپا برای تجارت با ایران هم با اشاره به اینکه کلمات زیبا به‌تنهایی کافی نیست، بیان کرد: در اینستکس باید پول وجود داشته باشد و تنها زمانی پول در آن وجود دارد که تجارتی وجود داشته باشد، معاملات نفتی و یا سرمایه‌گذاری در ایران؛ این چیزی است که ضرورت دارد.

وی یادآوری کرد: وقتی که آمریکا از توافق اتمی با ایران خارج شد، دیگر کشورها یک‌سری تعهدات را دادند که شامل 12نکته بود.

پس از خروج ترامپ از برجام، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: اعضای باقیمانده برجام همچنان به حفظ کانال‌های ارتباطی مؤثر با ایران برای استمرار صادرات نفت و گاز پایبند هستند. بر همین اساس فعالیت‌های ما در این حوزه‌ها ادامه خواهد داشت که از آن جمله همکاری با کشورهای ثالث علاقه‌مند به حمایت از برجام و حفظ روابط اقتصادی با ایران است. دومین نظرسنجی که ظریف در مصاحبه با روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر، به آن اشاره کرد، نظرسنجی مریلند بود. ظریف در این رابطه تصریح کرد: نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان می‌دهد که اکثر قریب به اتفاق مردم ما اعتقاد دارند که سیاست دولت در سوریه و در منطقه برای امنیت ما امری غیرقابل اجتناب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید