• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48647
+
-

اراضی عباس‌آباد بر اساس طرحی دوساله شاهراه ارتباط پیاده‌راه‌های شمال- جنوب و غرب- شرق تهران می‌شود

عباس‌آباد،تقاطع پیاده‌راه‌های پایتخت

گزارش
عباس‌آباد،تقاطع پیاده‌راه‌های پایتخت

مجید جباری/خبر‌نگار

شاید هنگامی که طراحی اراضی عباس‌آباد در دل شهر تهران آن هم در چنین پهنه گسترده‌ای کلید خورد، کمتر کسی تصور می‌کرد این پهنه تفرجگاهی در آینده نه‌چندان دور به تقاطع حدود36 هکتار از محور پیاده‌روی پایتخت تبدیل شود. اما حالا مسئولان شهری از اجرای طرحی در این پهنه خبر می‌دهند که می‌تواند محور اتصال پیاده‌راه‌های شمال-جنوب و غرب-شرق پایتخت در یکی دوسال آینده باشد.
سیدمحمدحسین حجازی، مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد از اتصال اراضی عباس آباد از طریق محورهای پیاده به بافت پیرامونی خبر می‌دهد و تصویب بند سوم ماده چهل‌وهشتم لایحه برنامه سوم توسعه شهرداری تهران را گامی مؤثر در جهت حفظ وحدت و یکپارچگی در اراضی عباس‌آباد عنوان می‌کند.
او ادامه می‌دهد: «در ماده48 این لایحه به وظیفه شهرداری در زمینه توسعه عرصه‌های عمومی و فضاهای باز همگانی پیاده‌محور با هدف ارتقای زیست‌پذیری پرداخته شده است. ضمن اینکه بند سوم این ماده به‌طور خاص اراضی عباس‌آباد و لزوم پشتیبانی و نگهداشت از عرصه‌ها و فضاهای عمومی این اراضی و بهره‌برداری از آن را در راستای توسعه فعالیت‌های گردشگری و فرهنگی می‌داند. در این بند با هدف ایجاد یکپارچگی و تسهیل دسترسی شهروندان بر لزوم اتصال این اراضی به بافت پیرامونی از طریق محورهای پیاده تأکید شده است. گام نخست تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران در اسفند‌ماه سال گذشته برداشته و سیاست‌ها و راهبردهای کلیدی در این خصوص مشخص شد.» 

«عباس‌آباد» الگوی فرهنگ پیاده‌محوری
مهرداد مال‌عزیزی، مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور چغازنبیل که از سال1385مسئولیت طراحی اراضی عباس‌آباد را برعهده دارد، در این‌باره به همشهری می‌گوید: «در رویکرد طراحی تفرجی این شرکت برای اراضی عباس‌آباد آمده است که این مجموعه به‌عنوان فضاهای فراغتی شهر تهران و محله‌های اطراف فرض خواهد شد. در نتیجه کمترین تراکم‌های ساخت‌وساز در این اراضی انجام و برعکس بیشترین اراضی به فضاهای باز و چشم‌اندازهای باز شهری تخصیص داده شد. در همان مقطع طبق مطالعات، پیش‌بینی شده بود که این اراضی باز شهری عباس‌آباد را توسط مسیرها و شاخک‌های پیاده به محله‌های اطراف اتصال دهیم. این اتصال، اتصال نرمی بود که فرهنگ پیاده‌محوری را در محله‌های اطراف تا میدان ونک از سمت غرب و تا سیدخندان از سمت شرق تسری دهیم. در واقع اصل موضوع، تسری فرهنگ پیاده‌محوری فضاهای باز شهری به محلات اطراف تا مقاصد مورد نظر بود.»
او می‌افزاید: «رویکردهای اصلی طراحی در این پهنه بر 2محور «پیاده‌محوری» و «ایجاد فضاهای باز شهری» استوار است. اراضی عباس‌آباد الگوی فرهنگ پیاده‌محوری است. یعنی اگر قرار است ارتباطات کالبدی با محلات اطراف و با اهداف بلندی مبنا قرار گیرد، این مبنا براساس ارتباط پیاده رخ دهد. در واقع برای فرار از تراکم باید خودمان را به مسیرهای پیاده‌محور وابسته کنیم که در صحن شورای شهر تهران نیز چنین رویکردی دنبال می‌شود. پیاده‌محوری تنها ابزار شهرسازی است که می‌تواند فرهنگ‌ها، استعدادها و سلیقه‌های کارکردی شهر تهران را به هم وصل کند. به همین دلیل است که رویکرد پیاده‌محوری در اراضی عباس‌آباد مبنای طراحی قرار گرفته است. تحقق‌پذیری اجرای این طرح‌ها هم به همت مدیریت شهری و شورای شهر بستگی دارد. اگر همراهی کامل مجموعه مدیریت شهری باشد قول می‌دهم ارتباط پیاده‌محوری با میدان ونک و از آن طرف با یوسف‌آباد و از سمت شرق تا سیدخندان طی یکی دو سال آینده عملی خواهد شد. برای تحقق این وعده لازم است مدیریت شهری الزامات آن را مصوب و ابلاغ و ردیف بودجه آن را هم فراهم کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید