• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48643
+
-

دایی زمانه‌ات را بشناس !

تیتر یک
دایی زمانه‌ات را بشناس !

 پنجشنبه‌شب در یکی از مسابقات دور برگشت مرحله یک‌شانزدهم نهایی پلی‌آف لیگ اروپا، تیم زنیت سن‌پترزبورگ در استادیوم گازپروم آره‌نا میزبان فنرباغچه ترکیه بود؛ دیداری که در نهایت با آتش‌بازی سردار آزمون و نمایش خیره‌کننده او به پایان رسید. زنیت که در دیدار رفت با نتیجه یک بر صفر شکست خورده بود، با نمایش فوق‌العاده سردار آزمون، از سد یکی از پرطرفدارترین تیم‌های ترکیه گذشت. زنیت بازی برگشت را هجومی آغاز کرد و درحالی‌که سردار را برای نخستین‌بار پس از پیوستن به این تیم جزو ۱۱نفر ابتدایی داشت، در دقیقه۴ با پاس این ملی‌پوش ایرانی و ضربه تمام‌کننده ماگمی‌ید آزدوف به گل رسید. آزمون که در دقیقه۱۸ کارت زرد گرفته بود، در دقیقه۳۷ ارسال دقیق سباستین درییوسی از جناح چپ زمین را در شرایطی نامتعادل، با پرش بلند و با ضربه سری استثنایی تبدیل به گل کرد تا تفاضل گل با حریف ترکیه‌ای را دو‌برابر کند، اما فنرباغچه 2دقیقه قبل از پایان نیمه اول اختلاف را به حداقل رساند.
آزمون که هفته قبل حضور تعویضی برابر فنرباغچه داشت، نمایش خیره‌کننده خود در بازی برگشت را در دقیقه۷۶ تکمیل کرد و پاس در عمق آرتم ژیوبا را با توپ‌گیری از مهمت توپال، کاپیتان فنرباغچه و زننده گل اول این تیم، با ضربه بغل پا تبدیل به گل کرد تا در آستانه صعود قرار بگیرد. زنیت سن‌پترزبورگ که از دقیقه۸۰ آنتون زابولوتنی را به جای آزمون در ترکیب داشت، با نمایش خیره‌کننده ملی‌پوش ایرانی خود به برتری ۳ بر یک برابر فنرباغچه رسید و به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا صعود کرد. آزمون علاوه بر زدن 2گل و دادن یک پاس‌گل، ۶ شوت به سمت دروازه زد که 4شوت داخل چارچوب بود و در ۶نبرد تن به‌تن برتری داشت، 3پاس کلیدی داد و 2دریبل موفق از خود ثبت کرد. آزمون در فصل2017-۲۰۱6 در ۱۰مسابقه پلی‌آف و دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا ۴ گل برای روستوف به‌ثمر رساند و در همین فصل در 4بازی لیگ اروپا یک گل زد. این ستاره ملی‌پوش ایرانی در فصل 2014-۲۰۱3 نیز 2بازی در لیگ اروپا برای روبین‌کازان انجام داد که در آن مقطع نیز یک گل به ثمر رساند.

  رکورد جدید 
سردار آزمون هفتمین بازیکنی در تاریخ فوتبال روسیه است که با پیراهن 3تیم مختلف این کشور در رقابت‌های باشگاهی اروپا گل زده است. این ملی‌پوش ایرانی پیش از این با تیم روبین‌کازان در لیگ اروپا یک گل به ثمر رساند. آزمون در دوره حضورش در روستوف نیز موفق به زدن 5گل در لیگ قهرمانان اروپا شد. این بازیکن با پیراهن تیم زنیت سن‌پترزبورگ 2بار دروازه تیم فنرباغچه ترکیه را گشود. البته شب خوب آزمون در لیگ اروپا به همین‌جا ختم نشد و او با 2گلی که به‌ثمر رساند، به رکورد ۸ گل در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا رسید تا به گلزن‌ترین بازیکن ایرانی در این رقابت‌ها تبدیل شود. پیش از این علی دایی با ۶ گل این رکورد را به‌طور مشترک با سردار آزمون در اختیار داشت که آزمون با 2گلی که دیشب به‌ثمر رساند، از رکورد دایی عبور کرد و به‌تنهایی به بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا تبدیل شد. پس از آزمون و علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا و سامان قدوس با ۵گل و کریم انصاری‌فرد با ۲گل قرار دارند.

  آزمون: فنرباغچه را آنالیز کرده بودیم
در همین راستا سایت یوفا 4نامزد کسب عنوان بهترین بازیکن دور برگشت مرحله یک‌شانزدهم نهایی لیگ اروپا را معرفی کرد که سردار آزمون جزو این کاندیداها قرار گرفت.‌ ملی‌پوش ایرانی زنیت سن‌پترزبورگ یکی از دلایل پیروزی تیمش برابر فنرباغچه ترکیه را آنالیز بسیار خوب این تیم دانست. آزمون در مصاحبه با سایت رسمی تیم فوتبال زنیت سن‌پترزبورگ روسیه، در مورد این بازی می‌گوید: «‌همیشه بازی نخست برای یک بازیکن جدید با چنین هواداران بسیار خوبی، انرژی خاصی می‌دهد. افتخار می‌کنم که با این هواداران، بهترین کادر فنی و بازیکنان خوب، همکاری دارم. تاکنون چنین حمایت‌هایی را از سوی هواداران ندیده بودم و برای ما در بازی با حریف ترکیه‌ای بسیار خوب بود. دارای یکی از بهترین هواداران در روسیه هستیم و از آنها به‌خاطر چنین تشویق‌هایی قدردانی می‌کنم.» او در پاسخ به این پرسش که چرا تیم زنیت سن‌پترزبورگ نتوانست در دیدار رفت برابر فنرباغچه ترکیه همانند بازی دور برگشت خوب کار کند، تأکید می‌کند: «من کارشناس فوتبال نیستم. بازیکن جوانی هستم که فقط دوست دارم فوتبال بازی کنم. در این رابطه باید کادر فنی صحبت کنند. چیزی که من می‌دانم این است که کادر فنی زنیت بسیار خوب تیم فنرباغچه را آنالیز کرد. با این حال بهتر است کارشناسان نظرشان را ارائه دهند.»

  چرا تعویض شد؟
سرگئی سماک، سرمربی تیم زنیت سن‌پترزبورگ در نشست خبری پس از این بازی و در واکنش به پرسشی پیرامون دلیل تعویض سردار آزمون در دقیقه80، گفت: «این یک تعویض اجباری بود. سردار کمی احساس مشکل کرد. باید به‌خاطر حفظ سلامتی سردار، او را با بازیکن دیگری تعویض می‌کردیم. اگر او سلامت بود، هیچ تردیدی برای باقی‌ماندنش در زمین نداشتیم.»

  درآمدزایی یک میلیون یورویی 
بعد از درخشش ستاره ایرانی در لیگ اروپا، سایت اسپرت اکسپرس روسیه خبر داد که سردار آزمون در دومین بازی‌اش برای تیم جدیدش 1.1میلیون یورو درآمدزایی کرد. زنیت با درخشش سردار مقابل فنرباغچه ترکیه با نتیجه 3 بر یک به پیروزی رسید و در نهایت به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ ‌اروپا راه پیدا کرد. سردار در این بازی 2گل زد و یک پاس گل داد. یوفا برای تیم صعودکننده به مرحله یک‌هشتم پاداش 1.1میلیون یورویی اعطا می‌کند.

  بهترین بازیکن هفته لیگ اروپا
هواسکورد، یکی از معتبرترین منابعی که به بازیکنان براساس کیفیت بازی‌شان نمره می‌دهد، سردار آزمون را بهترین بازیکن بازی زنیت - فنرباغچه معرفی کرد؛ با نمره 10 از 10.
در این مرحله از لیگ اروپا 32تیم بازی کردند اما در هیچ یک‌ از این بازی‌ها هیچ ستاره‌ای نمره‌ا‌ش به اندازه سردار نیست. به این ترتیب او را می‌توان بهترین بازیکن هفته لیگ اروپا دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید