• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48599
+
-

10هزار میلیارد ریال در اختیار سازمان شهرداری‌ها

پسماند
10هزار میلیارد ریال در اختیار سازمان شهرداری‌ها

بودجه‌ای که برای سال 97 در زمینه کنترل پسماندپیش‌بینی شده بود، در ردیف بودجه سال 98 نیز به سازمان پسماند شهرداری تعلق خواهد گرفت.
به گزارش همشهری، سرانجام 10هزار میلیارد ریال از محل عوارض کالاهای منجر به تولید پسماند برای بازیافت و رفع اثرات مخرب محیط‌زیست اختصاص یافت. صبح دیروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، هنگامی که بحث به بررسی جزئیات بخش درآمدی لایجه بودجه سال 98 کل کشور رسید، نمایندگان با بند ط تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه پسماند موافقت کردند. بدین‌ترتیب، در سال آینده درآمدهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مربوط به خدمات اکتشافی و آزمایشگاهی، اختصاصی تلقی می‌شود. البته پس از ابلاغ تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه کشور قابل هزینه‌کرد است و در صورت ردیف هزینه‌ای این بند سقف 10هزار میلیارد ریال در اختیار سازمان شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.
پیش‌تر در بودجه پیشنهادی برای پسماند نام «صندوق ملی محیط‌زیست» مطرح شده بود؛ به این شکل که بنا به اجرای بندهای «ث» و «ص» ماده 38 قانون برنامه ششم 10هزار میلیارد در اختیار صندوق ملی محیط‌زیست قرار بگیرد، سازمان پسماند نیز از این طریق به بودجه سال 98 دست پیدا کند، اما این مسئله محل اختلاف شد. مسئولان شهرداری بر این باور بودند که این بودجه به جای محیط‌زیست در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور قرار بگیرد تا سازمان پسماند از این طریق به بودجه خود برسد.

تولید انرژی از پسماند
لایحه بودجه 10هزار میلیاردی برای بودجهسال 97 هم پیش‌بینی شده بود، اما این بودجه هیچ‌گاه به سازمان پسماند تعلق نگرفت. مدیرعامل سازمان پسماند معتقد است که به‌دلیل مخالفت شدید وزارت صنعت، معدن و تجارت با بودجه پیشنهادی موافقت نشد. شهرداری برای بودجه 98 مخالف واریز بودجه به‌حساب صندوق ملی محیط‌زیست بود. پیش‌تر مشاور پارلمانی شهردار تهران از ارائه این لایحه انتقاد کرده بود. داریوش قنبری گفته بود: «دستگاه‌های متولی و دستگاه‌هایی که براساس قانون این کار به آنها محول شده با آنچه در لایحه بودجه سال 98 آمده فاصله زیادی دارند و ما این نگرانی را داریم که سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به اینکه وظیفه‌ای در این راستا ندارد، نتواند از این منابع در راستای مدیریت پسماند استفاده کند، بنابراین این مبلغ باید به شهرداری‌ها بازگردانده شود.» با این حال، رضا عبدلی تأکید کرد که تصویب بودجه در چنین شرایطی هم یک گام به جلوست. اکنون این گام مثبت با در اختیار قراردادن 10هزار میلیارد ریال به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور به نتایج بهتری برای سازمان پسماند منجر شده است.

هزینه‌ بالای مدیریت پسماند
البته 10هزار میلیارد ریال برای هزینه‌های مدیریت پسماند مبلغ بالایی محسوب نمی‌شود. به گفته عبدلی، هم‌اکنون شهرداری تهران درنظر دارد پسماندسوزی به ظرفیت 3200تن در روز را از طریق مشارکت بخش خصوصی، تهیه، نصب و راه‌اندازی کند. مدیرعامل سازمان پسماند گفت: «براساس بررسی‌های انجام پذیرفته هزینه احداث این سامانه رقمی بالغ بر 380میلیون یورو یا حدود 4500میلیارد تومان است که در این راستا اگر تمامی این رقم در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد، تنها حدود یک چهارم هزینه احداث تامین خواهد شد. » 

این خبر را به اشتراک بگذارید