• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 2 اسفند 1397
کد مطلب : 48569
+
-

کمترین انتظار از بسکتبال

افشین رضاپور کارشناس

می‌خواهیم به جام جهانی بسکتبال برویم این بار از تهران. 2بار قبلی که یک‌بار با قهرمانی در چین مسافر استانبول شده بودیم و بار دوم در فیلیپین جام قهرمانی را بالای سر بردیم و سهمیه جام جهانی گرفتیم، اوضاع تیم ملی فرق داشت. آن‌روزها نسل طلایی بسکتبال در اوج بود. در 2010ترکیه با آمریکا شاخ به شاخ شدیم و در 2014 اسپانیا و در آخرین بازی‌مان با فرانسه، انگار تازه الفبای بازی در جام‌جهانی را یاد گرفته بودیم. امسال اما هم تیم ما فرق داشت و هم بازی‌های انتخابی فرق کرده بود.
 استرالیا و نیوزیلند آمده بودند و تب بازی تیم‌های اقیانوسیه با بسکتبال آسیا به 40درجه رسید. فیبا روش بازی‌های انتخابی را از سال 2017 تغییر داد و تیم‌ها طی پروسه طولانی در ارتفاع سبدها جنگیدند. برای ساختن ایده‌های جدید در بسکتبال دنیا،6پنجره کافی بود. سهمیه قاره‌ها اعلام شد و تیم‌های جهان، حدود 15‌ماه را برای سهمیه‌های جهانی سر کردند تا امروز و یکشنبه آینده پنجره‌های بازی‌های انتخابی با 32تیم راه‌یافته به جام جهانی بسته شود.
ایران در مرحله‌بندی بازی‌ها در راند اول باخت عجیبی داشت. باخت به عراق نوبرانه بود! قطر و قزاقستان سد راه بسکتبال زخم‌خورده ما نشدند و وارد راند دوم شدیم با استرالیا، ژاپن و فیلیپین. 2باخت مقابل استرالیا و ژاپن و 2برد مقابل فیلیپین همه معادلات صعود تیم ملی بسکتبال بدون هرگونه اما و اگر را به پنجره ششم و پایانی کشانده است. جام جهانی‌2019 بسکتبال برای نخستین‌بار با 32تیم در 8شهر چین برگزار می‌شود که سهم آسیایی‌ها در این جام 7تیم است. پیش از شروع رقابت‌ها تردیدی نبود که ایران یکی از سهمیه‌های جام‌جهانی است اما روند نگران‌کننده تیم با حاشیه‌های فراوان در طول یک سال گذشته، ادامه مسیر را پرسنگلاخ و پیچ در پیچ کرد. دوره انتقالی با تغییر رئیس فدراسیون بسکتبال، باخت به عراق، نوسانات ارزی و صرفه‌جویی در مسافرت‌ها، اعتراض ملی‌پوشان به کمبود امکانات اردو و غیبت ستاره‌ها در طول برپایی اردوها ادامه داشت تا اینکه سرانجام با کنارگذاشتن تعدادی از بازیکنان ستاره ازجمله حامد حدادی اختلافات به اوج رسید. با نزدیک‌شدن به 2بازی ایران، فعلا اختلاف‌نظرها کنار گذاشته شده است. بعد از بازی‌ها و در مسیر آماده‌سازی‌ تیم ملی تا جام‌جهانی باید ببینیم مرغ کادرفنی یک پا دارد که حامد حدادی و ارسلان کاظمی را کنار گذاشته است یا زور ستاره‌های تیم ملی می‌چربد و آنها برای تیم ملی در سومین حضور بسکتبال ایران در جام جهانی بازی می‌کنند.
قصه اینجاست این همه انرژی و حاشیه‌های به راه افتاده برای گرفتن یکی از 7سهمیه آسیاست آن هم برای بسکتبال ما که 2دوره پشت سر هم با اقتدار و قهرمانی در آسیا روانه جام جهانی شده بود.
تیم ملی بسکتبال با وجود مشکلات فراوان، ماه‌های پنجره‌های فیبا را به‌راحتی از دست داد درحالی‌که می‌توانست آن را فرصت تلقی کند و با تقویت بنیه خود در مسیر جام جهانی قرار می‌گرفت. امروز کمترین انتظار از تیم ملی رفتن به جام جهانی است اما هدف اصلی ایستادن در جایگاه بهترین تیم آسیایی در رقابت‌های تابستان آینده است که بسکتبال ایران را از چین روانه المپیک‌2020 توکیو کند؛ انتظاری که بیهوده نیست، فقط بخش‌های مختلف بسکتبال با ستاره‌های آن را باید به‌درستی مدیریت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید