• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48461
+
-

تهران؛ پایتخت تغییر دیابت

معاون وزیر بهداشت: سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر،مهار افزایش دیابت را پیگیری می‌کند

سلامت
تهران؛ پایتخت تغییر دیابت

مجید جباری/خبر‌نگار

چهره‌های نامدار فرهنگی، ورزشی و هنری برای افزایش آگاهی مردم دست‌به‌کار شده و کار خود را شروع کرده‌اند. یکی دیگر از کارهایی که در این خصوص اهمیت دارد، اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی از قبیل پروژه «تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» است که صبح دوشنبه با همکاری بنیاد بیماری‌های خاص، اداره سلامت شهرداری تهران، پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، وزارت بهداشت، شرکت داروسازی نوونوردیسک و جمعی از فعالان و دست‌اندرکاران کنترل بیماری دیابت در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به‌طور رسمی کلید خورد. آغاز این حرکت از پایتخت و سرایت آن به سایر شهرهای کشور می‌تواند به باور مسئولان و متولیان، پروژه «تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» را به طرحی مؤثر در این زمینه تبدیل کند. 

هر شهروند، یک سفیر دیابت
زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در همایش آغاز این پروژه از ثبت مشخصات شهروندان تهرانی در سامانه «تهران؛ پایتخت تغییر دیابت» خبر داد و با اشاره به اجرای طرح سنجش عدالت در سطح تهران، گفت: «همه اقشار مختلف مردم در کنار تدوین برنامه‌های مختلف برای تغییر سبک زندگی شهروندان با کمک سازمان‌ها و نهادهای مربوطه باید به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت در پایتخت کمک کنند.  

پنجمین علت مرگ در ایران 
باقر لاریجانی، معاون وزیر بهداشت و رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه این همایش به روند روبه‌رشد بیماری‌های غیرواگیر در کشور اشاره کرد و گفت: «دیابت پنجمین علت مرگ‌ومیر در ایران است و با شیوع دیابت در کشور، بیش از ۱۰درصد مردم ما مبتلا به این بیماری هستند. کشور ما براساس تعهد جهانی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر اقداماتی انجام داده و در سطح وزارت بهداشت هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته، اما عملکرد وزارتخانه به‌تنهایی نمی‌تواند مؤثر باشد. از سوی دیگر، سند ملی در این زمینه در شورای‌عالی سلامت تصویب و رئیس‌جمهوری نیز متعهد برای ادامه مسیر در این زمینه شده است. مهار افزایش دیابت و چاقی از هدف‌های سند ملی پیشگیری و کنترل بیمار‌های غیرواگیر به‌شمار می‌رود. شرایط درخصوص این بیماری در همه‌جای کشور خوب نیست و برخی استان‌ها وضعیت نامطلوب‌تری دارند. این بیماری در نقاط مرکزی کشور شیوع بالاتری دارد.»

مدیریت شهری در کنار مردم است
شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران هم در این همایش بیان کرد: «مدیریت شهری تهران برای تغییر چهره پایتخت به‌ویژه در زمینه کاهش شیوع دیابت و پیشگیری از آن در کنار شهروندان است. ازاین‌رو در برنامه سوم توسعه به موضوع آموزش‌های شهروندی به‌طور جدی پرداخته‌ایم و همه باید برای تغییر رویکرد پارلمان شهری درخصوص توسعه شهری تلاش کنیم.» او همچنین پیام محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران را قرائت کرد که براساس آن بر اقدامات اطلاع‌رسانی و تغییر سبک زندگی و بازنگری در روند گذشته و انتخاب یک رویکرد عملی برای توسعه شهر تأکید شد. 
در پایان این مراسم از نرم‌افزار تخصصی تلفن همراه با عنوان «دیابتو» دارای بخش‌هایی چون ورزش، آموزش، پارک‌ها، پزشک معالج، غربالگری، بروشور‌های آموزشی و... برای مبتلایان دیابت و سایر شهروندان رونمایی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید