• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48453
+
-

جزئیات روند بررسی بودجه سال آینده از سوی کمیسیون بودجه و نظارت شورای شهر تهران تشریح شد

کاهش 23درصدی اتکا به وام‌های بانکی در بودجه98

شورا
کاهش 23درصدی اتکا به وام‌های بانکی در بودجه98

حامد فوقانی- معصومه مهدیانی/خبر‌نگار

جزئیات روند بررسی بودجه سال98 شهرداری تهران روز گذشته از سوی مجید فراهانی، ‌رئیس کمیسیون بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران تشریح شد. به گفته فراهانی کاهش 23درصدی اتکای شهرداری به دریافت وام‌های بانکی در تأمین هزینه‌ها و افزایش 22.8درصدی اعتبارات در مأموریت‌های مدیریت بحران و ایمنی از نقاط قوت بودجه سال آینده شهرداری تهران است. شفاف‌سازی رقم بدهی‌های شهرداری تهران، تشویق گزارشگران تخلفات مالی، امضای 2طرح تحقیق و تفحص در رابطه با تخلفات و بدهی‌های شهرداری و جلوگیری از تخطی از طرح تفصیلی از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.
به گزارش خبرنگار همشهری، مجید فراهانی، ‌رئیس کمیسیون بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری تشریح بودجه98 شهرداری با اشاره به اینکه در طول 9‌ماه گذشته امسال تنها 56.6درصد از بودجه مصوب سال97 محقق شده است، گفت: «شهرداری توانسته مبلغ 9هزار و 871میلیارد تومان از منابع بودجه خود را محقق کند که پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند موجود، تا پایان سال‌جاری این رقم به حداقل ۱۳هزار میلیارد تومان و حداکثر ۱۵هزار و ۷۰۰میلیارد تومان برسد. در این حالت شهرداری با کسری حداقل هزار و ۶۰۰میلیارد تومان و حداکثر ۴هزار میلیارد تومان مواجه خواهد بود. این در حالی است که بودجه شهرداری تهران در سال۹۷، ۱۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان مصوب شده که ما با کسری بودجه ۲۰درصدی مواجه هستیم.» وی ادامه داد: «سال آینده سال سختی به لحاظ اقتصادی خواهد بود و در چنین شرایطی لایحه بودجه افزایشی بوده و این موجب می‌شود در سال آینده نیز کسری بودجه را شاهد باشیم.»

کاهش استقراض از بانک‌ها
فراهانی یکی از نقاط قوت بودجه98 را کاهش 23درصدی اتکا به دریافت وام دانست و افزود: «در سال آینده برای نخستین‌بار شاهد کاهش استقراض از بانک‌ها خواهیم بود که امیدوارم با در پیش گرفتن این روند بتوانیم سقف دیون شهرداری را کاهش دهیم. یکی از تمرکزهای لایحه بودجه98 کاهش دیون گذشته شهرداری به افراد حقیقی و حقوقی است.» ‌رئیس کمیسیون بودجه و نظارت شورا با بیان عدم‌رعایت ماده68 قانون شهرداری‌ها در لایحه بودجه عنوان کرد: «طبق این ماده باید حداقل 40درصد برای اعتبارات تملک سرمایه دارایی و بودجه مسائل عمرانی و حمل‌ونقل در نظر گرفته شود که این رقم در لایحه 37.8درصد است. با توجه به اهمیت این موضوع امیدواریم این رقم را در بررسی‌ها به بیش از 40درصد برسانیم و جهت‌گیری شورا را در این زمینه نشان دهیم.»

تهران گران اداره می‌شود
رئیس کمیسیون بودجه و نظارت شورا خواستار تغییر رویکرد شهرداری در تأمین درآمدهای پایدار شد و گفت: «به شهرداری عنوان شده بود که پیشنهادهای جدی برای تغییر نظام درآمدی داشته باشد. در شرایط کنونی درآمدهای پایدار شهری مبتنی بر درآمدهای شهرسازی و فروش شهر است که ادامه این روند در سال آینده مشکل‌ساز می‌شود. به‌نظر می‌رسد که بودجه98 ادامه روند بودجه97 است و در آن اثری از تغییرات جدی در درآمدهای پایدار دیده نمی‌شود. بارها عنوان کردیم که تهران گران اداره می‌شود درحالی‌که می‌توان 30درصد هزینه‌های شهرداری را به‌راحتی کاهش داد.»

تشویق گزارشگران تخلفات مالی
فراهانی با بیان اینکه برای نخستین‌بار ناظران ذیحساب حین عملیات مورد بررسی و تأیید صلاحیت قرار گرفتند، عنوان کرد: «یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از تخلف در نهادها و سازمان‌ها داشتن مکانیزمی برای تشویق گزارشگران تخلفات و ایجاد خوف در متخلفان است. در پیشنهادی که به هیأت‌رئیسه شورای شهر ارائه شد، عنوان شده که سازوکاری برای تشویق گزارشگران تخلفات مالی در سازمان‌های شهرداری ایجاد شود تا این افراد خود را در امنیت کامل احساس کنند و از سوی دیگر این سازوکار موجب ترس متخلفان شود. متأسفانه هنوز هیأت‌رئیسه شورای شهر هیچ پاسخی درخصوص این پیشنهاد نداده است.» وی در ادامه در رابطه با امضای 2طرح تحقیق و تفحص در رابطه با تخلفات عنوان کرد: «هفته گذشته 2طرح تحقیق و تفحص در صحن شورای شهر تهران در ارتباط با تخلفات شهرداری سابق امضا شد که یکی از آنها مربوط به شفاف‌سازی بدهی‌های شهرداری با جزئیات آن است و دیگری درخصوص واگذاری املاک نجومی است، چراکه اخیرا برخی از این موضوعات مورد تشکیک واقع شد.»  

تخطی از طرح تفصیلی قابل‌قبول نیست
عضو شورای شهر در ادامه سخنانش متذکر شد که به هیچ عنوان تخطی از اجرای طرح تفصیلی را نمی‌پذیریم. وی ادامه داد: «دیگر اجازه نمی‌دهیم شهرداری برای درآمدزایی هر کاری انجام دهد. به هیچ عنوان اجازه ساخت طبقات اضافه‌تر، ساخت مجتمع در محله‌های کوچک، اضافه شدن طبقات به ساختمان‌ها و تراکم اضافه را نمی‌دهیم. هم‌اکنون تقاضاهای زیادی در این بخش‌ها داریم اما جلو تمامی این اقدامات را گرفته‌ایم.»
جای تعجب دارد که بودجه 98 شهرداری تا این حد انبساطی دیده شده است . با این شرایط  تصور نمی‌کنم مهر تایید شورا پای آن بخورد،‌ مگر اینکه شهرداری شورای شهر را قانع کند که می‌تواند فضاهای دیگری برای درآمدزایی داشته باشد.


 جزئیات بدهی‌های شهرداری تهران

براساس اعلام معاونت مالی و اداری شهرداری تهران در شهریورماه سال گذشته، رقم بدهی شهرداری حدود 56هزار میلیارد تومان است که این رقم با احتساب جریمه‌های دیرکرد به 60هزار میلیارد تومان می‌رسد اما رقم اعلام‌شده از سوی کمیته بودجه و نظارت شورا حدود 42هزار میلیارد تومان برآورد شده که بنا به گفته ‌رئیس کمیسیون بودجه و نظارت شورای اسلامی دلیل این تفاوت در حال بررسی است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید