• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48432
+
-

خلخال - اسالم؛ از این جا مانده، از آنجا رانده

نماینده خلخال و کوثر از تلاش برای جلب نظر نماینده و مسئولان تالش در گیلان و ساماندهی جاده خلخال - اسالم خبر می‌دهد

راه
خلخال - اسالم؛ از این جا مانده، از آنجا رانده

پوپک قاسمی|‌ خلخال- خبرنگار:



شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل از نبود راه ارتباطی مناسب رنج می‌برد، تا جایی که جاده پرخطر اسالم - خلخال به پاشنه‌آشیل توسعه این شهرستان تبدیل شده است. خلخالی‌ها رفت و آمدهای کاری و خانوادگی زیادی به استان گیلان دارند و راه ارتباطی آنها 2 جاده خلخال- پونل و خلخال- اسالم است. 

البته جاده خلخال- پونل در زمستان به دلیل برف‌گیر بودن مسدود می‌شود و در سال‌های گذشته حتی شاهد مسدود شدن جاده تا اردیبهشت سال بعدش هم بوده‌ایم. هر چند که امسال با تلاش راهداری مدت‌زمان انسداد این جاده کمتر تعیین شده است. هر سال در فصول سرد، مسدود شدن جاده پونل ترافیک در مسیر خلخال - اسالم را افزایش می‌دهد و مشکلاتی برای اهالی ایجاد می‌کند، چراکه جاده جایگزین برای ارتباط به شهرهای شمال کشور کیفیت و ایمنی مناسبی ندارد و حوادث متعدد در این جاده، داغ‌ زیادی بر دل اهالی گذاشته است.


کابوس جاده خلخال- اسالم

یکی از اهالی شهرستان خلخال عنوان می‌کند: جاده کوهستانی خلخال - اسالم وضعیت نامناسبی دارد که مسئولان هم از ایمن‌سازی این جاده آگاهی لازم را دارند. اما به دلیل واقع شدن این مسیر در محدوده مشترک 2 استان گیلان و اردبیل و نبود هماهنگی برای بهسازی، این جاده همچنان کابوس اهالی مانده است و شاهد حوادث تلخی در این مسیر هستیم.

«محمدعلی حیدری» می‌افزاید: جاده خلخال - اسالم در سایر روزهای سال به اندازه کافی خطرناک است و با بارش برف این خطر چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. در اکثر مواقع شاهد سقوط خودروها به دره‌های کنار جاده و ایجاد حوادث ناگوار هستیم.«رامین عزیزی» از راننده‌های سواری مسیر خلخال- اسالم هم می‌گوید: نبود آسفالت مناسب و حفاظ‌، گاردریل و شانه خاکی جاده جان راننده‌ها و مسافران را تهدید می‌کند. در زمان‌های بارش برف و مه‌آلود بودن این مسیر،  احتمال بروز حادثه چند برابر می‌شود. 

البته رانندگان عبوری از این جاده و مسئولان اجرایی خلخال دلیل ناهمواری جاده را افزایش تردد کامیون‌هایی با بار غیر‌مجاز و نمک‌پاشی سطح جاده برای مقابله با پدیده یخبندان در فصول سرد سال اعلام می‌کنند، اما این موارد موجب نمی‌شود که رعایت برخی نکات ایمنی در جاده از سوی مسئولان راهداری استان نادیده گرفته شود. 


انجام وظایف راهداری در محدوده خلخال

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان در گفت‌وگو با همشهری درباره مشکلات این جاده عنوان می‌کند: جاده خلخال – اسالم به طول 75 کیلومتر است که تنها 22 کیلومتر آن در محدوده استان اردبیل واقع شده و عمده تصادفات سقوط به دره در این مسافت اتفاق نمی‌افتد، بلکه مربوط به محدوده استان گیلان است.
«علی رحمتی» ادامه می‌دهد: راهداری شهرستان خلخال وظایف خود را نسبت به تامین روشنایی، خط‌کشی، برفروبی، نصب گاردریل و روکش آسفالت در محدوده استان اردبیل انجام داده، اما برای سفر ایمن مسافران نیاز به همکاری و توجه بیش از پیش مسئولان استان گیلان داریم.

فرماندار خلخال هم با اشاره به این‌که بیش از 50 کیلومتر از جاده خلخال- اسالم در محدوده استان گیلان واقع شده است، اظهار می‌کند: اصلی‌ترین مشکل بهسازی جاده از سمت استان گیلان است، اما به دلیل این‌که این جاده برای استان گیلان یک جاده فرعی محسوب می‌شود، چندان مورد توجه نیست و در محدوده استان همسایه خط‌کشی و آسفالت مطلوبی وجود ندارد.

«فریدون بابایی» می‌افزاید: راه ارتباطی دیگر این شهرستان جاده خلخال - پونل است که ۹۰ درصد از آن در تالش واقع شده و به محض بارش برف به دلیل خطر ریزش بهمن مسدود می‌شود. به همین دلیل هنگام مسدود شدن این مسیر، رانندگان از جاده جایگزین اسالم – خلخال استفاده می‌کنند که ایمنی کافی ندارد و حوادث رانندگی را رقم می‌زند. 
به گفته فرماندار خلخال، امسال اداره راهداری تمام تلاش خود را برای نگهداری، بهسازی، مرمت، لکه‌گیری و تعریض این جاده انجام داده است، اما بدون همکاری استان همسایه کاهش حوادث ممکن نیست و در این زمینه باید با تعامل 2 استان، شرایط مناسب‌سازی این جاده فراهم شود. 


رایزنی نمایندگان خلخال و تالش

نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی هم از تلاش برای رفع مشکلات این مسیر ارتباطی در حوزه استان گیلان، از طریق ارتباط با نماینده شهرستان تالش و جلب نظر مسئولان اجرایی این شهرستان برای رسیدگی به وضعیت نابسامان جاده خبر می‌دهد.

«بشیر خالقی» می‌گوید: احداث تونل در مسیر خلخال به اسالم از جمله طرح‌های پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای حذف گردنه برفگیر الماس است که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز از سوی این وزارتخانه زمینه برای احداث تونل و حذف گردنه الماس فراهم خواهد شد.خالقی با اشاره به حوادث اخیر و فوت چند تن از اهالی خلخال در جاده خلخال- اسالم اظهار می‌کند: با وجود تذکرات و هشدارهای مکرر نسبت به ارتقای ایمنی جاده در حوزه گیلان، مسئولان راهداری این استان همچنان به این موضوع بی‌توجه هستند.

وی با بیان این‌که در گذشته نیز حوادث رانندگی مشابه این حادثه در جاده اسالم به خلخال و در حوزه گیلان اتفاق افتاده است، عنوان می‌کند: دلیل اصلی این حادثه نبود علایم هشداردهنده، گاردریل، شانه خاکی جاده، نبود خط‌کشی و روشنایی در این مسیر تاریک‌، مه‌آلود و حادثه‌خیز است.
این نماینده مجلس تاکید می‌کند: شرایط جوی خاص حاکم بر منطقه به‌ویژه وجود مه دائمی امکان استفاده از تمام فصول برای اجرای عملیات راهسازی را به مجریان پروژه‌های راهسازی منتهی به استان گیلان نمی‌دهد و تنها نیمی از سال برای اجرای طرح‌های عمرانی در مناطق کوهستانی و سردسیر خلخال و انجام پروژه‌های راه‌سازی مناسب است. این مساله محدودیت‌هایی برای کارهای عمرانی در این جاده به وجود می‌آورد.


ایمنی دو سر سود اسالم – خلخال برای استان‌های همسایه 

شهرستان خلخال نقطه اتصال استان اردبیل و گیلان است و جاده خلخال- اسالم با ارتفاعات جنگلی و ییلاقات عشایری یکی از زیباترین جاده‌های کشور است که در مسیر 2 شهر خلخال در اردبیل و اسالم در گیلان قرار دارد. همین زیبایی، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و سالانه به‌ویژه در فصل بهار و تابستان شاهد حضور گردشگران زیادی در این منطقه هستیم. بی‌شک رونق گردشگری در این مسیر زیبا برای هر 2 استان می‌تواند سودآور باشد و توسعه اقتصادی 2 شهر همسایه استان‌ها را رقم بزند، اما در این زمینه نیاز است که ایمن‌سازی جاده با تدابیر نهادهای ذی‌ربط اردبیل و گیلان اجرا شود و برای رونق گردشگری، مسئولان هر 2 استان نهایت اهتمام را داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :