• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48387
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0rvK
+
-

افزایش قیمت نان لواش کیفیت آن را بالا نبرد

قیمت نان لواش در لرستان از اواخر دی‌ماه افزایش یافته است

گزارش
افزایش قیمت نان لواش کیفیت آن را بالا نبرد

فاطمه حافظی|  خرم آباد - خبرنگار:


قیمت نان لواش از اواخر دی‌ماه در لرستان بیش از 20 درصد افزایش پیدا کرد و از 165 تومان به 200 تومان رسید. این کار براساس مصوبه شورای آرد و نان استان صورت گرفت و لرستان جزو آخرین استان‌هایی بود که قیمت این نوع نان در آن افزایش یافت. در ۴ سال گذشته قیمت نان لواش در استان تغییر نکرده بود. 

اکنون این موضوع باعث نارضایتی برخی از مردم استان شده چراکه معتقدند این افزایش قیمت تاثیری در کیفیت نان نداشته است. نان از مهم‌ترین مواد غذایی مورد نیاز خانواده‌ها مخصوصا خانواده‌های با درآمد پایین محسوب می‌شود و افزایش قیمت آن می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی این قشر از جامعه داشته باشد. 


گلایه‌ها

یکی از شهروندان ساکن خرم‌آباد در مورد افزایش قیمت نان لواش می‌گوید: تنها چیزی که می‌توانستیم بگوییم تغییر قیمتی نداشته است، نان لواش بود که آن هم امسال افزایش پیدا کرد. 
 «معصومه هراتی» می‌افزاید: برای بسیاری از خانواده‌ها، مانند خانواده خود‌ من که نان لواش‌ زیاد می‌خرند، این افزایش قیمت دردسرساز شده است. به دلیل گرانی یا مسائلی که به سلامت افراد مربوط است، برنج تا حد زیادی از سفره‌ها حذف شده است و نمی‌توان نان را هم حذف کرد. 

وی اظهار می‌کند: برای افزایش نرخ‌، سازمان‌های مختلف به سرعت جلسه می‌گذارند و مصوبه تصویب می‌کنند، اما نمی‌دانم چرا برای بالا بردن کیفیت‌ها تلاشی نمی‌شود. نان لواش گران شده است و انتظار می‌رود که کیفیت آن هم افزایش یابد اما این اتفاق نیفتاده است. 

یکی از خبازان نیز در مورد کیفیت نان می‌گوید: وقتی آرد خوب نباشد حتی بهترین شاطر هم نمی‌تواند نان باکیفیت بپزد. 
 «امین‌الله عسگری» می‌افزاید: برخی از مردم فکر می‌کنند کیفیت پایین نان از کم‌کاری شاطر است و از صاحب نانوایی می‌خواهند شاطر را عوض کند. منکر این موضوع نمی‌شوم که شاطر نیز در پخت نان بی‌تاثیر نیست اما موثرترین عامل در کیفیت نان آرد است. آردی که به ما داده می‌شود چسبندگی و مرغوبیت لازم را ندارد و خمیر حاصل از آن آنقدر سست است که حتی نمی‌توان چانه‌ها را استاندارد و با وزن مناسب گرفت. تا زمانی که آرد باکیفیت در دسترس نباشد، نان خوب پخت نمی‌شود و ضایعات به قوت خود باقی می‌ماند. 


افزایش ناچیز قیمت نان

رئیس اتحادیه نانوایان خرم‌آباد در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به افزایش قیمت نان لواش در خرم‌آباد بیان می‌کند: با توجه به بالا رفتن قیمت کلیه اقلام، افزایش قیمت نان لواش نیز امری طبیعی است. از طرفی، قیمت نان لواش از سال 93 تاکنون هیچ افزایشی نداشته است و طی این مدت از جیب خودمان هزینه کرده‌ایم و متضرر شده‌ایم. حال انتقاد و نارضایتی برای این افزایش ناچیز بی‌انصافی است. 
«فریبرز حسن‌پور» ادامه می‌دهد: از طرف دیگر، قیمت خمیرمایه نان افزایش چشمگیری پیدا کرده است و به صورت تقریبی هر ماه حدود 10 هزار تومان گران‌تر می‌شود. همین موضوع عرصه را برای نانوایان تنگ و آنها را دچار مشکل کرده است. هزینه‌های تولید آنقدر بالا رفته است که این افزایش قیمت نان هم به ما کمکی نمی‌کند. 

وی یادآور می‌شود: لرستان گندم خوبی دارد اما ممکن است مراحل فرآوری آن در کارخانه به گونه‌ای باشد که باعث کاهش کیفیت آرد شود. همین موضوع بر پخت هم تاثیر می‌گذارد. 


یکسان‌سازی هزینه حمل‌ و ‌نقل آرد 

حسن‌پور اظهار می‌کند: به زودی سامانه خرید آرد راه‌اندازی می‌شود. با این کار، نانوا می‌تواند آرد مورد نیاز خود را از هر کارخانه‌ای که تمایل دارد خریداری کند و دیگر بهانه‌ای برای کیفیت پایین آرد و به تبع آن نان وجود ندارد. 
این مسئول می‌افزاید: در حال حاضر کرایه حمل ‌و ‌نقل آرد بر قیمت این محصول تاثیر دارد. همین موضوع باعث می‌شود نانوایان آرد را از محل‌های نزدیک خریداری کنند و کیفیت اولویت‌ نخست آنها نباشد. در این زمینه یکسان‌سازی کرایه حمل‌ و ‌نقل آرد در دستور کار کارگروه آرد و نان سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و مقرر شده این کرایه یکسان شود. 

وی بیان می‌کند: همین موضوع باعث می‌شود رقابت بین کارخانه‌ها افزایش یابد و کیفیت آرد تولیدی خود را بالا ببرند چراکه هر کارخانه‌ای که در یک ماه نتواند تولیدات خود را به‌موقع به فروش برساند، سهمیه گندم آن کم می‌شود. با این رویه قطعا کیفیت نان افزایش می‌یابد.


افزایش قیمت نان منوط به رعایت کیفیت آرد

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این زمینه می‌گوید: قیمت نان لواش تنها 21 درصد افزایش داشته که آن هم از سوی دولت بوده است. این تصمیم برای افزایش کیفیت نان گرفته شده است. «حسین دالوند» می‌افزاید: یکی از شروط افزایش قیمت نان لواش رعایت کیفیت آن بود. به همین دلیل روزانه بازرسی‌هایی از نانوایی‌ها داریم و اگر واحدی نان بی‌کیفیت بپزد، سهمیه آرد آن کاهش می‌یابد و در مراحل بعدی از فعالیتش جلوگیری می‌شود. این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کیفیت نان اشاره می‌کند و می‌گوید: منکر پایین بودن کیفیت نان در برخی نانوایی‌ها نیستیم و به همین منظور بازرسی‌ها را در دستور کار داریم. اما برخی از مردم نان را زمانی بی‌کیفیت قلمداد می‌کنند که درصد سبوس آن پایین است. 
وی یادآور می‌شود: به همین منظور و برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی، در کارگروه آرد و نان مصوب شده که درصد سبوس‌گیری آرد در کارخانه‌ها کاهش یابد تا با این روش، کیفیت نان پخته‌شده نیز افزایش یابد. 


میزان بازرسی‌ها

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن تجارت لرستان بیان می‌کند: در 9 ماهه سال جاری بیش از 7228 مورد بازرسی از نانوایی‌های استان صورت گرفته که به کشف 648 تخلف و تشکیل 586 پرونده با ارزش 288 میلیون و 150 هزار و 250 تومان منجر شده است. «حسین دالوند» یادآور می‌شود: 132 بازرسی در واحدهای توزیع گندم انجام و به تشکیل 6 پرونده تخلفاتی با ارزش 13 میلیون و 740 هزار تومان منجر شده است. همچنین، بنا بر گزارش‌های مردمی، 317 مورد بازرسی در این حوزه صورت گرفته که از این تعداد 167 مورد تخلف با ارزشی بالغ بر 288 میلیون تومان بوده است. 

وی می‌افزاید: تعداد بازرسی‌های انجام شده در حوزه سبوس نیز بالغ بر 430 مورد بوده که هیچ‌گونه تخلفی در این حوزه ثبت نشده است. این مسئول عنوان می‌کند: در حوزه آرد 755 مورد بازرسی با تشکیل 35 پرونده تخلفاتی به ارزش 190 میلیون و 710 هزار و 700 تومان صورت گرفته شده است. دالوند می‌گوید: در بخش بازرسی در حوزه نان نیز 6228 مورد انجام شده که به تشکیل 545 پرونده تخلفاتی با ارزشی بالغ بر 183 میلیون و 699 هزار و 550 تومان انجامیده است. بیشترین تخلفات در حوزه نان به کم‌فروشی، گران‌فروشی و عرضه خارج از شبکه مربوط می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید