• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48358
+
-

88 میلیون کاربر تلفن ‌همراه در ایران

بررسی خدمات اپراتورها؛ تعرفه‌ها و مقایسه با شرایط جهانی

مریم سمائی

24سال از برقراری نخستین تماس با تلفن ‌همراه در ایران می‌گذرد. درست در سال 73 بود که با عرضه نخستین سری از سیم‌کارت‌های تلفن‌ همراه مردم توانستند در جایی بدون سقف با یکدیگر تماس بگیرند و صحبت کنند. حالا بیش از دودهه از ورود این تکنولوژی دوست‌داشتنی به ایران گذشته و طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، تعداد مشترکان فعال تلفن همراه به حدود 88میلیون کاربر رسیده است؛ یعنی رقمی بیش از جمعیت ایران که نشان می‌دهد هر فرد برای دریافت خدمات بیشتر چند خط فعال دارد.


59درصد ایرانی‌ها همراه اول دارند

هم‌اکنون در ایران اپراتورهای مختلفی برای ارائه خط تلفن همراه با یکدیگر رقابت می‌کنند. شرکت ارتباطات سیار ایران که آن را با نام تجاری همراه اول می‌شناسیم، پایه‌گذار شبکه تلفن همراه در ایران محسوب می‌شود. این اپراتور طبق آخرین آمارها 59درصد خطوط فعال در کشور را از آن خود کرده و علاوه بر سرویس مکالمه و پیامک، خدماتی نظیر اینترنت پرسرعت، طرح‌های تشویقی، نرم‌افزارهای متعدد و... ارائه می‌کند. به‌طور کلی اپراتور اول و دوم در راستای ساده‌سازی‌ تعرفه مکالمه برای مشترکین، از اول مهرماه امسال اقدام به یکسان‌سازی تعرفه‌های مکالمه کرده‌اند. به موجب این طرح، تعرفه مکالمه پایه (آزاد) برای تمامی تماس‌های داخل و خارج از شبکه یکسان است. تعرفه هر دقیقه مکالمه در خطوط دائمی 599ریال و تعرفه خطوط اعتباری برای هر دقیقه 899ریال است.

ایرانسل و سرویس‌های متنوعش

دومین اپراتور تلفن همراه در ایران شرکت ایرانسل است که از سال 84 شروع به‌کار کرد. طبق آخرین آمارها ایرانسل بیش از 39درصد جامعه مشترکین فعال تلفن همراه را از آن خود کرده و به آنها خدمات رسانی می‌کند. اگرچه ایرانسل در ابتدا تعرفه مکالمات و پیام کوتاهش در مقایسه با همراه اول گران‌تر بود اما هم‌اکنون این تعرفه‌ها یکسان شده است. ایرانسل علاوه بر ارائه اینترنت پرسرعت بسته‌های تشویقی متعددی هم دارد که مشترکین می‌توانند از آنها بهره ببرند.

رایتل؛ جوان‌ترین اپراتور ایران

شروع به‌کار اپراتور سوم تلفن همراه در ایران، با ورود نسل سوم شبکه تلفن همراه همزمان بود. شرکت ارتباطات تأمین تلکام که آن را با نام تجاری رایتل می‌شناسیم در سال 90 وارد ایران شد و هم‌اکنون حدود 2درصد از جامعه مشترکین تلفن همراه را در اختیار دارد. بخش عمده‌ای از مشترکین رایتل با هدف استفاده از اینترنت نسل سوم این اپراتور به آن پیوسته‌اند و از آن بهره می‌برند.


اپراتورهای جهانی چه می‌کنند؟

بیرون از ایران اغلب شرکت‌ها به‌طور قراردادی به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کنند؛ به این صورت که فرد با مراجعه به دفاتر اپراتور بسته خدمات مورد نظر خود را انتخاب می‌کند و قراردادی با شرکت می‌بندد و در این مدت از خدمات خاصی که در قرارداد ذکر شده با قیمتی معین و از پیش تعیین‌شده بهره می‌برد. همچنین این شرکت‌ها خدمات خود را به‌صورت پیش‌‌پرداخته در اختیار مشتری قرار می‌دهند. نکته مهم درباره تمام این بسته‌های خدماتی (قراردادی و پیش‌پرداخته)، وجود اینترنت‌های پرسرعت است. هر شرکت سعی می‌کند با ارائه بسته‌ای متنوع‌تر و حجم قابل‌قبول اینترنت، قشر خاصی را جذب کند. یکی از نکات جالب درباره اپراتورهای خارجی این است که این شرکت‌ها دستگاه‌های موبایل را همراه با خدمات به‌طور قسطی به مشتریان ارائه می‌کنند. فرد می‌تواند موبایل دلخواهش را همراه بسته خدماتی بخرد و هزینه را به‌صورت ماهانه پرداخت کند.

اغلب اپراتورهای بزرگ این امکان را به مشتری خود می‌دهند که پس از پایان هزینه تلفن، دستگاه را به شرکت پس دهند و مدل جدیدتری دریافت کنند. از سوی دیگر در بازار بزرگ جهانی دیگر مرز میان کشورها معنی ندارد و اپراتورها سعی می‌کنند با توجه به مکان، خدمات خود را بومی‌سازی کنند تا به این ترتیب خدماتشان را به قشر وسیع‌تری ارائه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید